۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیر آسان آیه (87) سوره بقره

ترجمه  آیه (87) سوره بقره

 

 وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَقَفَّیْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَکُلَّمَا جَاءَکُمْ رَسُولٌ بِمَا لا تَهْوَى أَنفُسُکُمْ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَرِیقاً کَذَّبْتُمْ وَفَرِیقاً تَقْتُلُونَ (87)

 

ترجمه : و قطعا ما به موسی کتاب (تورات) راداده ایم و بعد از اودر پی او پیامبرانی را فرستادیم و به عیسی پسر مریم دلایل واضح داده ایم و ما او را با روح مقدس (جبرئیل) تأیید نموده ایم آیا (غیر از این است که ) هرگاه پیامبری با چیزی آمد که خواهشات نفسانی شما آن را نمی خواست شما تکبر نمودید و سپس گروهی را تکذیب نموده اید و گروهی را هم که می کشتید .

 

تفسیر آسان آیه (87) سوره بقره

 

(وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ) آری الله متعال بر موسی علیه السلام کتاب نازل نموده و نام کتابی که بر ایشان نازل شده (تورات) نام دارد و ما مسلمانان نیز به توراتی که بر موسی علیه السلام نازل شده ایمان داریم ولی متأسفانه بعدها یهودیان کتا (تورات) را تحریف و تبدیل نمودند لذا توراتی که امروزه در دست یهودیان است حق و باطل  و سخنان الله متعال با سخنان مخلوق مخلوط شده است ، لذا ما مسلمانان آن را قبول نداریم و یک کتاب تحریف شده می دانیم .

 

(وَقَفَّیْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ) این قسمت آیه بیانگر این است که الله متعال بعد از موسی علیه السلام در میان بنی اسرائیل پیامبران زیادی را فرستاده است .

 

(وَآتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ) آخرین پیامبری که از جانب الله متعال برای بنی اسرائیل فرستاده شده عیسی علیه السلام می باشد ،ایشان الآن زنده و در آسمانها بسر می برند که در نزدیکی قیامت فرود خواهند آمد و دجال را خواهند کشت، نا گفته نماند زمانی که عیسی علیه السلام در نزدیکی قیامت از آسمانها فرود بیایند بدین نصرانیت و انجیل عمل نمی کنند و بعنوان پیامبر جدیدی نمی آیند بلکه بعنوان یک حاکم عادل خواهند آمده و بدین اسلام و قرآن وسنّت عمل خواهد نمود و رهبر مسلمانان خواهند شد و در دنیا عدل و انصاف حکم فرما خواهند نمود .

در قسمت آیه دو مطلب مهم ذکر شده است :

1 - الله متعال به عیسی علیه السلام دلایل واضح و معجزهای روشنی داده اند از قبیل از گل پرنده درست کردن و سپس در آن روح دمیدن و پرنده زنده گشتن، خبر دادن از اینکه مردم چه می خورند و چه در خانه های خویش ذخیره می کنند، کور مادرزاد را علاج نمودن و بیماری برص را درمان نمودن و سایر معجزاتی که الله متعال به ایشان عنایت نموده بودند .

2 - الله متعال با جبرئیل امین علیه السلام که روح مقدس و پاکی است ایشان را تأیید و تقویت نمودند.

 

(أَفَکُلَّمَا جَاءَکُمْ رَسُولٌ بِمَا لا تَهْوَى أَنفُسُکُمْ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَرِیقاً کَذَّبْتُمْ وَفَرِیقاً تَقْتُلُونَ) این قسمت آیه مطلب بسیارمهمی را نسبت به بنی اسرائیل بیان نموده است و آن اینکه عادت زشت بنی اسرائیل این بود که هر گاه پیامبر جدیدی برای آنها می آمد و دستورات آن پیامبر با خواهشات نفسانی آنان سازگاری نمی داشت تکبر نموده دو جرم بسیار بزرگ مرتکب می شدند :

1 - گروهی از پیامبران را دروغگو می پنداشتند و تکذیب می کردند .

2 - گروهی از پیامبران را می کشتند .

آری این تکبر و پیروی ازخواهشات نفسانی است که باعث شد تا شیطان ملعون از دستور الله متعال سرپیچی نموده و آدم علیه السلام را سجده نکند .

آری این تکبر و پیروی از خواهشات نفسانی است که باعث می شود تا فرد با حق مخالفت نموده و اهل حق را تکذیب نماید و یا اینکه داعیان وپیروان حق را بکشد .

آری اگر فردی تکبر را با تواضع و فروتنی عوض نموده و به جای پیروی از خواهشات نفسانی از قرآن و سنّت پیروی کند هرگز گمراه نخواهد شد .

هر فرد مسلمان باید این را خوب بداند که تکبرو پیروی از خواهشات نفسانی دو علت بسیار مهم از علل و اسباب گمراهی بشراست، یا الله ما مسلمانان را از این دو مرض مهلک نجات ده . آمین یارب العالمین .