۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

چشمه جاری شرح بخاری حدیث (23)

ترجمه و شرح حدیث (23) صحیح بخاری


عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الخُدْرِیَّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: بَیْنَا أَنَا نَائِمٌ، رَأَیْتُ النَّاسَ یُعْرَضُونَ عَلَیَّ وَعَلَیْهِمْ قُمُصٌ، مِنْهَا مَا یَبْلُغُ الثُّدِیَّ، وَمِنْهَا مَا دُونَ ذَلِکَ، وَعُرِضَ عَلَیَّ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ وَعَلَیْهِ قَمِیصٌ یَجُرُّهُ. قَالُوا: فَمَا أَوَّلْتَ ذَلِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: الدِّینَ.


ترجمه : ابوسعید خدری رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: در حالی که من در خواب بودم ، مردم را دیدم که بر من عرضه و پیش می شوند و در حالی که بر(تن) آنان پیراهن هاست، برخی از آن (پیراهن ها) تا پستان (افراد) می رسند، و برخی از آنها (نیز) کوتاه تر از این اند ، و عمر بن خطاب برمن عرضه و پیش شد و در حالی که بر(تن) او پیراهنی ( آن قدر بلند و درازی بود که) آن را بر زمین می کشاند. (صحابه موجود در آن جلسه ) گفتند: ای رسول الله شما (این خوابتان) به چه تعبیر نموده اید؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند : به دین (تعبیر نمودم یعنی هرکس دینش محکم تر و زیا تر بوده پیراهنش نیز بلند تر بوده است) .

 

مسائل و احکام حدیث

 

1 - خواب های واقعی و اصلی تعبیر دارد .

2- رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم تعبیر خواب می دانستند.

3 - عمربن خطاب رضی الله عنه فردی بسیار متدینی بودند .

4- مسلمانان از نظر دین داری یکسان نیستند .

5- برخی از مسلمانان از نظر دینی و ایمانی ضعیف و برخی قوی اند.

6 - ایمان اضافه و کم می گردد .

7- پیراهن نماد خوبی است که بعنوان دین در خواب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در آمده است زیرا پیراهن جسم را می پوشاند همان گونه دین از نظر فکری روح را تحت پوشش خویش قرار می دهد.