۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ندای رحمان برای اهل ایمان (1)

ندای رحمان برای اهل ایمان (1)

 


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ (104) (سوره بقره)


ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید (رَاعِنَا) نگویید و(اُنظُرْنَا) بگویید و بشنوید و(این را بدانید که ) فقط برای کافران عذاب بسیاردردناکی است.

 مَا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَلَا الْمُشْرِکِینَ أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَاللَّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ (105) (سوره بقره)

ترجمه : نه کسانی که از اهل کتاب کفر نموده اند دوست می دارند و نه هم مشرکان اینکه ازجانب پروردگارتان بر شما خیری فرو فرستاده شود و(این) الله (است که ) هرکسی را که می خواهد رحمتش را مخصوص او می گرداند و الله داری فضل بسیار بزرگی است .


 

تفسیر ندای رحمان به اهل ایمان (1)

 

(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا) این ندای الله متعال است که در قرآن مجید بسیار بکار برده شده است و الله متعال مسلمانان را با صفت ایمان صدا زده است، صفتی که تمام مسلمانان اعم از عرب و عجم و سیاه و سفید و ایرانی و تورانی همه و همه را شامل می شود، و این ندا دارای صفتی است که کسی را برکسی تفاضل و برتری نمی دهد و همه کسانی که بدان متصف اند را در یک سطح قرار می دهد ، آری این ندای رحمان است برای اهل ایمان ، هرگاه که در قرآن چنین نداهای می آید اهل ایمان باید خوب بدانند که بعد از آن یا الله متعال به آنان دستور اجرای کاری را خواهد داد و یا اینکه آنان از کاری ممانعت ونهی خواهد نمود پس باید مسلمانان بعد از شنیدن این ندا خودشان را برای جامه عمل پوشاند به آن دستور آماده کنند .

 

(لا تَقُولُوا رَاعِنَا) صحابه رضی الله عنهم هرگاه می خواستند از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم چیزی را بپرسند و یا مطلبی را خوب بفهمند ؛ می گفتند (رَاعِنَا) یعنی رعایت حال مارا نموده ما را خوب بفهمانید وبه سخنان ما خوب گوش دهید ، یهودیان وقتی این کلمه را شنیدند با کج نمودن زبانهایشان در تلفظ این کلمه آن را تغییر داده و (رَاعِینَا) می گفتند و العیاذ بالله ازآن معنای (احمق ما و یا چوپان ما) را مراد می گرفتند و با این طریق به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم دشنام داده و کینه های درونی خود را نسبت به دین اسلام و پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله وسلم بروز می دادند و فکر می کردند که کسی از این مکر و سیاست پلید آنها با خبر نمی شود ولی نمی دانستند که اگر هیچ کس هم نفهمد؛ حتما الله متعال خواهد فهمید و پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله وسلم و مسلمانان را از آن باخبر نموده و آنها را رسوا کرده و سازش آنها را ناکام خواهد نمود که همین کارهم شد، الله متعال با نزول این آیه پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله وسلم و پیروانش را باخبر نموده و آنها را ازگفتن این کلمه جلوگیری نمود با این طریق جلوی یکی از مکرهای پلید یهودیان را گرفته شد .

 

ازاین قسمت آیه برای امت اسلامی درس بسیار مهمی است و آن این که از استعمال اصطلاحات غیر اسلامی و کلمات که کفار بکار می برند پرهیزکنند تا زیرا بسیاری از آنها یا با اسلام مخالفت دارد و یا اینکه باعث از دست دادن بسیاری از اجر و ثواب های می شود در ذیل بعنوان مثال به چند تای از آنها توجه نمایید :

 

1 - امروزه عادت بر این است که اگر فردی به فردی تلفن بزند اول به او (الو) که همان (هلو) که به معنای (سلام) است می گوید، در حالی که در بکار بردند (الو) هیچ اجری و ثوابی نیست ولی اگر فرد زمانی که تلفنش را جواب می دهد (السَّلَامُ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُهُ) بگوید از سی اجر و ثواب بهرمند می شود .

 

2 - زمانی که فردی می خواهد از فرد دیگری خدا حافظی نماید می گوید (بای) که مختصر همان (گود بای) انگلیسی است که به معنای (خداحافظ) می باشد و در حالی که یک فرد مسلمان زمانی که از برداردینیش خدا حافظی می کند سنّت است که مسافربگوید (السَّلَامُ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُهُ) و فرد مقیم که از برادرش خداحافظی می کند بگوید (اسْتَوْدِعِ اللَّهَ دِینَکَ وَأَمَانَتَکَ وَآخِرَ عَمَلِکَ) .

3- وقتی که فردی عطسه می زند برخی می گویند (صبرآمد) و دیگر جوابی نمی دهند و ای چه بسا سخن گفتن را بند می کنند و در حالی که سنت است که عطسه زننده (اَلحَمْدُ لِلَّهِ) بگوید وافراد دیگری که در آنجا اند (یَرْحَمُکَ اللَّهُ) بگویند و سپس عطسه زننده دوباره (یَهْدِیکُمُ اللَّهُ وَیُصْلِحُ بَالَکُمْ) بگوید .

5- اگر کسی برای کسی کار خوبی انجام دهد و یا با در کاری کمک کند می گوید (دست شما درد نکند) ودر حالی که سنّت است که به او به گوید (جَزَاکَ اللَّهُ خَیْرًا).

6- اگر کسی برای کسی بگویید فلان کار را برایم انجام دهید و یا فلان پیام را برسان اومی گوید (چشم) و در حالی که سنّت است که به گوید (إِنْ شَاءَ اللَّهُ) .

7- دموکراسی کلمه ای بسیاری از افراد بدون اینکه اصل معنایش را بدانند بکار می برند معنای این کلمه این است که هر حکمی که ملت بخواهند همان باید بر ملت و مردم اجرا شود خواه موافق شریعت باشد و یا مخالف و در حالی که در شریعت این است که حکم و قانون از آن الله متعال است خواه مردم بدان راضی باشند و خواه ناراض باشند .

8- امروزه بسیاری از مردم وقتی به افراد سلام می کنند می گویند (سام علیکم) و در حالی که این نوع سلام دادن روش یهودیان است که زمانی به نزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و صحابه رضی الله عنهم می آمدند به آنها این گونه سلام می دادند، آری معنای (سام علیکم) مرگ بر شما می باشد، بسیاری از مسلمانان بدون دانستن معنای این جمله آن را بکار می برند و در حالی که این جمله را به جای (السلام علیکم) که به معنای سلامتی بر شما باشد، بکار می برند .

(وَقُولُوا انظُرْنَا) این دستور الله متعال به صحابه رضی الله عنهم است که هرگاه مطلبی را خوب متوجه نشدند و یا خواستند از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم سوالی بپرسند بجای (راعنا) (انظرنا) بگویند تا دیگر یهودیان نتوانند سوء استفاده نمایند .

(وَاسْمَعُوا) در اینجا الله متعال به صحابه رضی الله عنهم دستور می دهد که خوب به سخنانان رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم توجه و گوش دهند تا خوب مطالب را فهمیده و اصلا نیاز به دوبار پرسیدن پیدا نکنند.

(وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ) عذاب دردناکی که الله متعال برای کافران آماده نموده است همان جهنم و عذابهای موجود در آن است که در اصل برای کافران است زیرا اگر مسلمانانی که بنا بر برخی از گناهان به جهنم می روند اولا: عذاب آنان همانند عذاب کفار زیاد سخت و دردناک نیست و در ثانی: عذاب مسلمانان در جهنم موقتی است ولی عذاب کفار همیشه ای و دائمی است به همین خاطراست که الله متعال در این آیه فرموده است: فقط برای کافرها عذاب بسیار دردناکی است.

علاوه از آن در این آیه اشاره است که این یهودیانی که با گفتن کلمه (راعنا) به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم دشنام می دادند و توهین می کردند کافراند و در قیامت برای آنها عذاب بسیاری دردناکی است .

 

(مَا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَلا الْمُشْرِکِینَ أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ) این قسمت آیه تمام انسانها موجود بر این کره خاکی را برسه قسم تقسیم نموده است :

1 - مسلمانان.

 2- اهل کتاب (یهود و نصاری).

 3- مشرکین .

نکته مهمی که در این آیه آمده این است که اهل کتاب و مشرکین همیشه با مسلمانان دشمن اند و هر گز دوست نمی دارند که خیری همانند قرآن و یا سایر خیرها از جانب پروردگاربر مسلمانان فروفرستاده شود، وقتی آنها دوست ندارند که خیری از جانب پروردگار بر ما مسلمانان فرو فرستاده شود پس خودشان هرگز به ما مسلمانان نیکی نخواهند نمود و بالفرض هرکجا نیکی هم بکنند حتما اهداف شومی پشت سر آن دارند و در حقیقت برای اهداف خودشان آن نیکی را انجام می دهند نه برای دلسوزی برای ما مسلمانان، اگر ما مسلمانان به این نکته قرآنی توجه دهیم تمام سیاست های شوم اهل کتاب و مشرکین را متوجه خواهیم شد و هرگز فریب آنان را نخواهیم خورد .

نکته مهم دیگری که از این قسمت آیه فهمیده می شود این است که اهل کتاب یعنی یهود و نصاری و همچنین مشرکین نسبت به رحمت ها و نعمتهایی که الله متعال به ما مسلمانان عنایت نموده و می نماید حسادت می ورزند و بنا برهمین حسادت است که همیشه با ما مسلمانان دشمنی نموده و در جنگ اند .

 

(وَاللَّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشَاءُ) رحمت ها و نعمت های الهی بی شمار اند و الله متعال بنا بر لطف و احسان خویش به هرکسی که بخواهد هر نوع نعمت و رحمتی را عنایت می کند.

 

(وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ) الله متعال دارای فضل و احسان بسیار بزرگی است ،اگر انسان به بزرگی احسان و فضل و کرم الله متعال فکر کند هرگز نا امید نمی شود و هرگز از غیر او در خواست احسان و نیکی نمی کند ودرهرزمان و مکانی که باشد وهرچیزی را که بخواهد فقط و فقط از او می خواهد وبس.