۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

برخی از اقسام وحی در صحیح بخاری

ترجمه وشرح حدیث (2)صحیح بخاری

 

عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ المُؤْمِنِینَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا، أَنَّ الحَارِثَ بْنَ هِشَامٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، کَیْفَ یَأْتِیکَ الوَحْیُ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «أَحْیَانًا یَأْتِینِی مِثْلَ صَلْصَلَةِ الجَرَسِ، وَهُوَ أَشَدُّهُ عَلَیَّ، فَیُفْصَمُ عَنِّی وَقَدْ وَعَیْتُ عَنْهُ مَا قَالَ، وَأَحْیَانًا یَتَمَثَّلُ لِیَ المَلَکُ رَجُلًا فَیُکَلِّمُنِی فَأَعِی مَا یَقُولُ» قَالَتْ عَائِشَةُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا: وَلَقَدْ رَأَیْتُهُ یَنْزِلُ عَلَیْهِ الوَحْیُ فِی الیَوْمِ الشَّدِیدِ البَرْدِ، فَیَفْصِمُ عَنْهُ وَإِنَّ جَبِینَهُ لَیَتَفَصَّدُ عَرَقًا.

کلمات مشکل حدیث :

صَلْصَلَةِ : آواز آهن زمانی که بر یکدیگر انداخته شود.

الجَرَسِ : زنگوله .

أَشَدُّهُ : سخت ترین آن .

عَلَیَّ : برمن .

 فَیُفْصَمُ  : پس قطع می شود .

عَنِّی : از من .

وَعَیْتُ : حفظ نمودم .

أَحْیَانًا : گه گاهی ، برخی اوقات .

 یَتَمَثَّلُ : نمایان می گردد.

 المَلَکُ : فرشته .

رَجُلًا : مردی .

فَیُکَلِّمُنِی : سپس با من سخن می گوید .

فَأَعِی : سپس من حفظ می کنم .

الیَوْمِ : امروز .

الشَّدِیدِ البَرْدِ : سردی و سرمای زیاد .

فَیَفْصِمُ عَنْهُ : از او قطع می شود .

جَبِینَهُ : پیشانی او .

لَیَتَفَصَّدُ عَرَقًا : (گویا) رگ قطع می شود و عرق فواره می زند.

ترجمه حدیث : عایشه مادر مسلمانان رضی الله عنها فرمودند: حارث پسر هشام رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم پرسیدند: و گفتند: ای رسول الله وحی چگونه برشما (فرود) می آید (و نازل می شود) ؟ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: گاهی (وحی بر) من (فرود) می آید که همانند آوازه زنگوله و صدای زنگ می باشد، و این (نوع نزول وحی) سخت ترین (نوع نزول وحی) بر من می باشد، و سپس (در حالی این صدای زنگ و آواز زنگوله) از من قطع می شود که من از آن (فرشته) آنچه (با این روش به من ) گفته است حفظ نموده ام، و گاهی فرشته (وحی جبرئیل) به شکل مردی برایم نمایان می گردد و سپس با من سخن می گویم وآنچه که او می گوید من حفظ می کنم .

عایشه رضی الله عنها فرمودند: من ایشان (یعنی : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) را دیدم که بر ایشان در روز بسیار سردی وحی نازل می شود و در حالی که از پیشانی (مبارک) ایشان (همانند این که رگی قطع شده باشد) عرق زیاد می ریزد.

مسائل حدیث : از این حدیث مبارک مسائل و احکام ذیل فهمیده و استنباط می شود :

1 - بر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم با روش های مختلف نازل می شده است .

2 - گاهی وحی بشکل آواز زنگوله و صدای زنگی نازل می شده است .

3- گاهی جبرئیل علیه السلام فرشته وحی بشکل مردی به نزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آمده و آیات قرآن را بر ایشان تلاوت می نموده است.

4- رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بعد از نازل شدن هر آیه و سوره ای آن را حفظ می نمودند ؛ لذا اولین حافظ قرآن خود رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بودند.

5 - برخی از انواع نزول وحی بر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آسان و برخی دیگر سخت تر بودند .

6- آنچه در این حدیث آمده برخی از روش های نزول وحی می باشد .

7 - فرشته ها خودشان را می توانند بشکل های مختلف در آورند .

8 - جبرئیل علیه السلام گاهی بشکل مردی به نزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ظاهر شده و وحی را می آوردند.

9 - رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم زمانی که وحی بر ایشان نازل می شد زیاد عرق می کردند .

10 - هر کس چیزی را نمی داند باید ازکسی که می داند بپرسد همان گونه که حارث پسرهشام رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در باره روش های مختلف نزول وحی پرسیدند .