۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

سخنی چند از نویسنده

✏سخنی چند از نویسنده ✏

إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ، نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِینُهُ، مَنْ یَهْدِهِ اللهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ، وَمَنْ یُضْلِلْ فَلَا هَادِیَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أَمَّا بَعْدُ : خوانندگان گرامی؛ یکی از مباحث مشهور علم اصول فقه اصل (قیاس) است که اکثر اصولی ها قائل به آن هستند ولی با این وجود برخی ازعلما محقق و گروهی ازاصولی ها آن را رد نموده و منکرآن اند ؛ بنده می خواهم ان شاء الله تعالی و به توفیق الله تعالی و عونه در این رساله به بحث و بررسی و تحقیق دراین باره بپردازم که آیا قیاسی که عموم اصولی ها از آن نام برده و آن را اصل چهارمی از اصول فقه دانسته اند اعتبار شرعی دارد و یا یا اینکه در حقیقت یک اصل بی اساس است، بنده در این رساله ان شاء الله تعالی مفصلا دراین باره بحث خواهم نمود وقبل از اینکه به رد این اصل بی اساس بپردازم، تعریف ، شرائط ، ارکان و مهم ترین دلائل قائلین آن را بیان خواهم نمود و سپس به نقدو بررسی آن خواهم پرداخت و دلائل منکرین این اصل بی اساس و نظریات برخی از علما که با این اصل بی اساس هم خوانی ندارد را بیان خواهم نمود و درآخر خلاصه کتاب را در بحث (سخن پایانی) بیان خواهم نمود، امیدوارم که الله مهربان به بنده این توفیق راعنایت نماید تا اینکه بدون تعصب فکری این مسأله را بررسی نمایم واز شما خوانندگان محترم و گرامی خواهش نموده و عاجزانه در خواست می نمایم که اگر بعد از مطالعه این رساله آن را حق یافتید؛ آن را از توفیقات و فضل و کرم الهی بر بنده دانسته و برایم دعای خیر نمایید و اگر در این رساله به اشتباهی بر خوردید آن را کار من و شیطان دانسته وبرایم دعا رسیدن به حق نموده وبنده را رهنمائی نمایید، قبلا از همکاری شما متشکرم و جزاکم الله خیرا.