۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه کتاب تصنیف الناس بین الظن و الیقین

✏گروه بندی مردم براساس گمان و یقین✏ (بخش 1)

✏سخنی کوتاه از مترجم✏

 ✏ ستایش از آن معبود به حقی است که ما را از پس پرده نیستی و عدم بعرصه وجود هستی در آورد و درود سلام بر آخرین پیامبر الهی باد که برای هدایت و راهنمایی ما فرستاده شد و رضامندی الهی شامل حال یاران رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گردد که در سخت ترین دوران اسلام را با جان و مال یاری نمودند و رحمت الهی شامل حال علمای با عملی گردد که با گفتار و کردارشان مردم را در هر دور و زمان به اسلام دعوت داده و حق را برای آنان تبیین نمودند. آمین یا رب العالمین.

✏کتاب گروه بندی مردم براساس گمان و یقین ، ترجمه کتابی است به نام (تصنیف الناس بین الظن و الیقین ) که آن را شیخ بزرگوار( بکر بن عبدالله ابوزید رحمه الله) به رشته تحریر در آوردند ، ( علامه بکر ابوزید رحمه الله) این کتاب را برای تبیین فکر انحرافی تبدیعی که به بهانه های واهی و بی اساس علما و دانشمندان جهان اسلام را بدعتی و منحرف معرفی می کنند نوشته اند این کتاب یکی از بهترین کتابهای است که تا بحال در باره این افکار انحرافی نوشته است ، فکر تبدیعی در حقیقت آن روی خراب سکه سیاه تکفیری است که فی الوقع منحرف ترین و مضر ترین فکری است که تا به حال در جهان اسلام بروز کرده است ، استاد بکر ابوزید رحمه الله در این کتاب مسلمانان را هشدار داده که مبادا گرفتار چنین فکر تخریبی و انحرافی شوند ، بنده از آنجایی که این کتاب را بسیار مفید دیدم برآن شدم تا این کتاب را برای شما خوانندگان محترم ترجمه کنم ، امید وارم که الله متعال به بنده این توفیق را عنایت فرماید که این کتاب را خوب ترجمه نمایم لذا بنده از شما خوانندگان محترم می خواهم که اگر در ترجمه این کتاب نقص و ایرادی دیدید بنده را در اصلاح آن یاری فرمایید جزاکم الله خیرا . ستایش از آن معبود به حقی است که ما را از پس پرده نیستی و عدم بعرصه وجود هستی در آورد و درود سلام بر آخرین پیامبر الهی باد که برای هدایت و راهنمایی ما فرستاده شد و رضامندی الهی شامل حال یاران رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گردد که در سخت ترین دوران اسلام را با جان و مال یاری نمودند و رحمت الهی شامل حال علمای با عملی گردد که با گفتار و کردارشان مردم را در هر دور و زمان به اسلام دعوت داده و حق را برای آنان تبیین نمودند. آمین یا رب العالمین.

✏پیشگفتار نویسنده✏

✏شتایش از آن پرورگار جهانهاست . بارالهی مافقط ترا عبادت و پرستش می کنیم و تنها از تو کمک می خواهیم و برتو توکل و اعتماد می نماییم و بسوی تو سعی و تلاش می کنیم. و درود و سلام برآخرین پیامبران و رسولانت می فرستیم .
✏ من از شلوغی زندگی مثالی از علمای هدایتگر که همان عالمی که عامل به علمش است را انتخاب نمودم، عالمی که خیر خواه الله و رسولش و رهبرش و تمام مسلمانان می باشد ،و نسیت که نام این عالم گرفته شود مگر اینکه درزمره و گروه علمای با عمل محسوب می شود زیرا علم و عملش لازم و ملزوم یکدیگر اند همانند اینکه سایه همیشه همراه یک چیزاست ، و الله بر هر کسی که بخواهد احسان و نیکی می کند (و او را یک عالم با عمل می گرداند) من برای رضای الله برای این نوع عالم یاری طلبیده و او را یاری می کنم و نه اینکه تنها از شخص این عالم( با عمل) بلکه از حرمتهای علمای مسلمین و من جمله داعیان و مردانی که از آنان که خواهان ثواب اند ؛دفاع می کنم، ناگهان آنچه این علما از هدایت وخیر و بیان همراه دارند با دریده گی و پارگی (جریان جرح) شروع به دیدار و ملاقات می نمایند (جریان جرحی) که می خواهد آبروی (این دسته از علما) را لکه دار کند، تهمت این جرح کنندگان در آبروی این علما و دعوت آنان همانگونه که( تلاش گران فتنه) از جریان دروغ بافی ، چسپاندن اتهام ، انواع آزار و اذیتها و انداختن فتیله (فتنه خویش) به اینجا و آنجا می کنند ، و (آثار شوم و تخریب کاری ) این جریان (جرح) آنگونه است که در هر مکانی که این آواز مبغوض و ناپسند رسیده (بر کسی ) مخفی نمی ماند. لذا بنا بر بزرگی این جنایتی که اینها بر علما مرتکب شدتد ؛این یک اصل محکم اعتقادی گشته است (هرکس علما را به بدی یاد می کند او به بی راهه می رود)، سخنان نیک و زیبای دیگری نیز به همین مفهوم از علمای هدایتگر و راهنمای علم و دین امت (اسلامی) آمده است (1) .............. ادامه دارد..... ---------------------------

 ( 1 ) مراجعه کنید به صفحه 26 تا 28 همین کتاب.