۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

شبهه و اعتراض دهم

✏✏شبهه و اعتراض دهم✏✏

عموما قائلین به اجماع براین باورند که باید اجماع مستندی از نصوص یعنی آیات قرآنی و یا احادیث نبوی داشته باشد یعنی باید در باره یک مساله آیه و یا حدیثی وجود داشته باشد تا اینکه بر آن اجماع صورت گیرد، و برخی از آنها قیاس و اجتهاد را نیز مستند اجماع می دانند.

حالا سوال اینجاست وقتی نصی از قرآن وسنت داریم دیگر چه نیاز است که دنبال اجماع بگردیم آیا الله متعال و یا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ما را مکلف نموده اند که بعد از وجود نصوص قرآن وسنت دنبال اجماع بگردیم؟! یا اینکه اختلاف و اتفاق در مساله ای مهم نیست آنچه مهم و ضروری است وجود نص یعنی آیه قرآنی و یا حدیث نبوی است و بس.