ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
✏✏شبهه
و اعتراض هشتم✏✏
امام شوکانی رحمه الله درکتاب ( إرشاد
الفحول إلی تحقیق الحق من علم الأصول)در باره تعریفی اصطلاحی اجماع چنین نوشته اند:
هُوَ اتِّفَاقُ مُجْتَهَدِی أُمَّةِ
مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ وَفَاتِهِ فِی عَصْرٍ مِنَ
الْأَعْصَارِ على أمر من الأمور.
ترجمه : اجماع همان اتفاق مجتهدین امت
محمدی صلی الله علیه و آله وسلم بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در زمانی از زمانه ها بر امری از امور(دینی)
می باشد.
✏حالا از قائلین به اجماع می پرسم، شما می گویید
که اجماع یعنی این که تمام مجتهدین در زمانی از زمانها با یکدیگر در باره مسأله ای
اتفاق نظر نمایند ، این زمانه ای که شما می گویید یعنی چه ؟ و این از دو حالت خالی
نیست :
-1 یا
مدت دار است ؟ اگر مدت داراست ابتدا و انتهای آن چه وقتی است ؟
-2 و یا
بدون مدت است ؟
✏حالا اگر بگویید که زمانه اجماع مدت دار است از
شما خواهم پرسید که ابتدا و انتهای آن را برایم مشخص کنید؟ و چگونه شما قول امام
ابوحنیفه رحمه الله را با قول شافعی رحمه الله و همچنین قول امام مالک رحمه الله
را با قول امام احمد رحمه الله در یک اجماع ذکر می کنید و در حالی که زمانهای این
بزرگوارن از یکدیگر جداست .
و اگر بگویید زمانه اجماع حدی ندارد و
بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم شروع و تا قیامت ادامه دارد حالا از
شما می پرسم شما از کجا می دانید که در آیند مجتهدی نخواهد آمد و با سایر مجتهدین
اختلاف نخواهد کرد.