۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

شبهه و اعتراض هشتم

✏✏شبهه و اعتراض هشتم✏✏

امام شوکانی رحمه الله درکتاب ( إرشاد الفحول إلی تحقیق الحق من علم الأصول)در باره تعریفی اصطلاحی اجماع چنین نوشته اند:

هُوَ اتِّفَاقُ مُجْتَهَدِی أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ وَفَاتِهِ فِی عَصْرٍ مِنَ الْأَعْصَارِ على أمر من الأمور.

ترجمه : اجماع همان اتفاق مجتهدین امت محمدی صلی الله علیه و آله وسلم بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در زمانی از زمانه ها بر امری از امور(دینی) می باشد.

حالا از قائلین به اجماع می پرسم، شما می گویید که اجماع یعنی این که تمام مجتهدین در زمانی از زمانها با یکدیگر در باره مسأله ای اتفاق نظر نمایند ، این زمانه ای که شما می گویید یعنی چه ؟ و این از دو حالت خالی نیست :

 -1
یا مدت دار است ؟ اگر مدت داراست ابتدا و انتهای آن چه وقتی است ؟

  -2
و یا بدون مدت است ؟

حالا اگر بگویید که زمانه اجماع مدت دار است از شما خواهم پرسید که ابتدا و انتهای آن را برایم مشخص کنید؟ و چگونه شما قول امام ابوحنیفه رحمه الله را با قول شافعی رحمه الله و همچنین قول امام مالک رحمه الله را با قول امام احمد رحمه الله در یک اجماع ذکر می کنید و در حالی که زمانهای این بزرگوارن از یکدیگر جداست .

و اگر بگویید زمانه اجماع حدی ندارد و بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم شروع و تا قیامت ادامه دارد حالا از شما می پرسم شما از کجا می دانید که در آیند مجتهدی نخواهد آمد و با سایر مجتهدین اختلاف نخواهد کرد.