۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

شبهه و اعتراض هفتم

✏✏شبهه و اعتراض هفتم

محمد بن صالح بن محمد العثیمین رحمه الله در کتاب (الأصول من علم الأصول)در باره تعریف اصطلاحی اجماع چنین نوشته اند:

واصطلاحاً: اتفاق مجتهدی هذه الأمة بعد النبی صلّى الله علیه وسلّم على حکم شرعی.

ترجمه : واجماع در اصطلاح به همان اتفاق مجتهدین این امت بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بر حکم (از احکام) شرعی می گویند.

حالا سوال اینجاست که اگر اجماع بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم معتبر است ، و در حیات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم اجماعی نبوده پس چرا قائلین به اجماع برای اجماع ، حرمت شراب ، حرمت زنا و.... را مثال بیان می زنند و در حالی که اینها از آیات قرآن و احادیث متواتر ثابت و قبل از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم حرام بوده اند؟