ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
✏✏شبهه
و اعتراض هفتم ✏✏
محمد بن صالح بن محمد العثیمین رحمه
الله در کتاب (الأصول من علم الأصول)در باره تعریف اصطلاحی اجماع چنین نوشته اند:
واصطلاحاً: اتفاق مجتهدی هذه الأمة
بعد النبی صلّى الله علیه وسلّم على حکم شرعی.
ترجمه : واجماع
در اصطلاح به همان اتفاق مجتهدین این امت بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله
وسلم بر حکم (از احکام) شرعی می گویند.
✏حالا سوال اینجاست که اگر اجماع بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و
آله وسلم معتبر است ، و در حیات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم اجماعی نبوده پس
چرا قائلین به اجماع برای اجماع ، حرمت شراب ، حرمت زنا و.... را مثال بیان می
زنند و در حالی که اینها از آیات قرآن و احادیث متواتر ثابت و قبل از وفات پیامبر
صلی الله علیه و آله وسلم حرام بوده اند؟