۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

شبهه و اعتراض ششم

✏✏شبهه و اعتراض ششم✏✏

عموما قائلین به اجماع در تعریف اجماع چنین می گویند که محمد بن صالح بن محمد العثیمین رحمه الله در کتاب (الأصول من علم الأصول)در باره تعریف اجماع نوشته اند:

واصطلاحاً: اتفاق مجتهدی هذه الأمة بعد النبی صلّى الله علیه وسلّم على حکم شرعی.

واجماع در اصطلاح به همان اتفاق مجتهدین این امت بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بر حکم (از احکام) شرعی می گویند.

حالا سوال اینجاست که معیار سنجش ، که فلان عالم مجتهد است و یا فلان عالم مجتهد نیست، چیست ؟ و کجا قائلین به اجماع تمام مجتهدین را شناسایی کردند؟ ! و لیست مجتهدین کجاست؟! و لیست علمایی که به مرحله اجتهاد نرسیدند کجاست؟! ، تا ما اقوال مجتهدین را اعتبار کنیم و اقوال غیر مجتهدین را در مسائل نا معتبر بدانیم، در باره شرایط اجتهاد و مجتهد بسیار در میان علما اختلاف نظر وجود دارد