۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

پرسش چهارم در باره اجماع

✏✏پرسش چهارم  ✏✏

برادر گرامی چنین نوشته اند:

در این باره که اگرآب یکی از اوصافش ازجمله رنگ و بو و یا مزه اش اگرتغیر کرد وضوگرفتن با آن جایزنیست و آن آب نجس گشه، اجماع صورت گرفته است؟

 
✏✏پـــــــاسخ ✏✏ 


برادر عزیز و گرامی در این باره اجماعی صوت نگرفته است برای بهتر واضح شدن این مطلب به آنچه در تحفة اﻷحوذی شرح الترمذی در کتاب الطهارة
( باب ماجاء أن الماء لاینجسه شیئ) آمده توجه فرمایید:

.
اﻟﻔﺎﺋﺪﺓ اﻟﺜﺎﻧﻴﺔ ﺣﺪﻳﺚ اﻟﺒﺎﺏ ﻗﺪ اﺳﺘﺪﻝ ﺑﻪ اﻟﻈﺎﻫﺮﻳﺔ ﻋﻠﻰ ﻣﺎ ﺫﻫﺒﻮا ﺇﻟﻴﻪ ﻣﻦ ﺃﻥ اﻟﻤﺎء ﻻ ﻳﺘﻨﺠﺲ ﻣﻄﻠﻘﺎ ﻭﺇﻥ ﺗﻐﻴﺮ ﻟﻮﻧﻪ ﺃﻭ ﻃﻌﻤﻪ ﺃﻭ ﺭﻳﺤﻪ ﺑﻮﻗﻮﻉ اﻟﻨﺠﺎﺳﺔ ﻓﻴﻪ ﻭﺃﻣﺎ ﻏﻴﺮﻫﻢ ﻓﻜﻠﻬﻢ ﺧﺼﺼﻮﻩ .....

اﻟﻔﺎﺋﺪﺓ اﻟﺜﺎﻟﺜﺔ ﺗﻤﺴﻚ اﻟﻈﺎﻫﺮﻳﺔ ﺑﺤﺪﻳﺚ اﻟﺒﺎﺏ ﻋﻠﻰ ﺃﻥ اﻟﺒﺌﺮ ﻻ ﺗﺘﻨﺠﺲ ﺑﻮﻗﻮﻉ اﻟﻨﺠﺎﺳﺔ ﻓﻴﻬﺎ ﻗﻠﻴﻼ ﻛﺎﻥ اﻟﻤﺎء ﻓﻴﻬﺎ ﺃﻭ ﻛﺜﻴﺮا ﺗﻐﻴﺮ ﻟﻮﻧﻪ ﺃﻭ ﻃﻌﻤﻪ ﺃﻭ ﺭﻳﺤﻪ ﺃﻭ ﻟﻢ ﻳﺘﻐﻴﺮ .........

ترجمه : فایده دوم : از حدیث این باب ظاهریه برای آنچه بدان معتقد هستند دلیل گرفته اند (آنها می گویند) همانا آب بطور مطلق(خواه کم باشد و یا زیاد) نجس نمی گردد و گرچه رنگش و یا مزه اش و یا بویش با افتادن نجاست تغییر کندو اما غیر ظاهریه سایر مذاهب این حدیث را خاص نموده اند ......

فایده سوم : ظاهریه به حدیث باب تمسک جسته که چاه با افتادن نجاست نجس نمی گردد خواه آبش کم باشد و یا زیاد خواه رنگش و یا مزه اش و یا بویش تغییر کند و یا نکند..........