✏✏پرسش چهارم ✏✏
برادر گرامی چنین نوشته اند:
در این باره که اگرآب یکی از اوصافش
ازجمله رنگ و بو و یا مزه اش اگرتغیر کرد وضوگرفتن با آن جایزنیست و آن آب نجس
گشه، اجماع صورت گرفته است؟
✏✏پـــــــاسخ ✏✏
برادر عزیز و گرامی در
این باره اجماعی صوت نگرفته است برای بهتر واضح شدن این مطلب به آنچه در تحفة
اﻷحوذی شرح الترمذی در کتاب الطهارة( باب
ماجاء أن الماء لاینجسه شیئ) آمده توجه فرمایید:
.
اﻟﻔﺎﺋﺪﺓ اﻟﺜﺎﻧﻴﺔ ﺣﺪﻳﺚ اﻟﺒﺎﺏ
ﻗﺪ اﺳﺘﺪﻝ ﺑﻪ اﻟﻈﺎﻫﺮﻳﺔ ﻋﻠﻰ ﻣﺎ ﺫﻫﺒﻮا ﺇﻟﻴﻪ ﻣﻦ ﺃﻥ اﻟﻤﺎء ﻻ ﻳﺘﻨﺠﺲ ﻣﻄﻠﻘﺎ ﻭﺇﻥ ﺗﻐﻴﺮ ﻟﻮﻧﻪ
ﺃﻭ ﻃﻌﻤﻪ ﺃﻭ ﺭﻳﺤﻪ ﺑﻮﻗﻮﻉ اﻟﻨﺠﺎﺳﺔ ﻓﻴﻪ ﻭﺃﻣﺎ ﻏﻴﺮﻫﻢ ﻓﻜﻠﻬﻢ ﺧﺼﺼﻮﻩ .....
اﻟﻔﺎﺋﺪﺓ اﻟﺜﺎﻟﺜﺔ ﺗﻤﺴﻚ
اﻟﻈﺎﻫﺮﻳﺔ ﺑﺤﺪﻳﺚ اﻟﺒﺎﺏ ﻋﻠﻰ ﺃﻥ اﻟﺒﺌﺮ ﻻ ﺗﺘﻨﺠﺲ ﺑﻮﻗﻮﻉ اﻟﻨﺠﺎﺳﺔ ﻓﻴﻬﺎ ﻗﻠﻴﻼ ﻛﺎﻥ اﻟﻤﺎء
ﻓﻴﻬﺎ ﺃﻭ ﻛﺜﻴﺮا ﺗﻐﻴﺮ ﻟﻮﻧﻪ ﺃﻭ ﻃﻌﻤﻪ ﺃﻭ ﺭﻳﺤﻪ ﺃﻭ ﻟﻢ ﻳﺘﻐﻴﺮ .........
ترجمه : فایده دوم : از حدیث این باب
ظاهریه برای آنچه بدان معتقد هستند دلیل گرفته اند (آنها می گویند) همانا آب بطور
مطلق(خواه کم باشد و یا زیاد) نجس نمی گردد و گرچه رنگش و یا مزه اش و یا بویش با افتادن
نجاست تغییر کندو اما غیر ظاهریه سایر مذاهب این حدیث را خاص نموده اند ......
فایده سوم : ظاهریه به حدیث
باب تمسک جسته که چاه با افتادن نجاست نجس نمی گردد خواه آبش کم باشد و یا زیاد
خواه رنگش و یا مزه اش و یا بویش تغییر کند و یا نکند..........