۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

پرسش سوم در باره اجماع

✏✏ پرسش سوم ✏✏

برادر گرامی چنین نوشته اند: بر نجاست چربی و پی خوک نصی نداریم و اجماع نیزصورت گرفته است ؟

 ✏✏ پــــــــاسخ ✏✏

در پاسخ این برادر گرامی باید گفت :

اولا : در این باره اجماعی صورت نگرفته بلکه در میان علما و مجتهدین اختلاف نظر وجود دارد زیرا امام داود ظاهری رحمه الله بر این نظر اند که چربی و پی خوک حلال است زیرا در قرآن گوشت خوک حرام قرار داده شده است نه چربی و پی آن ، برای بهتر واضح شدن این سخن به آنچه در کتاب (مطالب اولی النهی فی شرح غایة المنتهی) بحث (فصل للمفتی تخییر من استفتاه بین قوله و قول مخالفه) آمده توجه فرمایید: صاحب کتاب در این بحث درباره تقلید از اقوال علما رحمهم الله مطالبی را ذکر کرده و سپس فرموده اند کمقلد داود ) الظاهری (فی حل شحم الخنزیر) یعنی : همانند کسی که از داود ظاهری در باره حلال بودن پی و چربی خوک تقلید می کند.

در ثانی : درباره حرمت پی و چربی خوک نص داریم زیرا در سنن ابی داود (ابواب الاجارة ) باب (باب فی ثمن الخمر و المیتة) چنین آمده است : عن ابی هریره ،أن رسول الله صلى الله وسلم قال :إن الله حرم الخمر و ثمنها، و حرم المیتة و ثمنها و حرم الخنزیر و ثمنه.

ترجمه : ابوهریره رضی الله عنه فرمودند : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : همانا الله شراب و پولش را حرام قرارداده و مردار و پولش را حرام قرارداده و خوک و پولش را حرام قرار داده است .

در این حدیث آمده که خوک حرام است لذا این حدیث شامل گوشت و چربی و پی خوک هر دو می شود .