ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
✏✏ پرسش سوم ✏✏
برادر گرامی چنین نوشته اند: بر نجاست چربی و
پی خوک نصی نداریم و اجماع نیزصورت گرفته است ؟
✏✏ پــــــــاسخ ✏✏
در پاسخ این برادر گرامی
باید گفت :
اولا : در این باره اجماعی
صورت نگرفته بلکه در میان علما و مجتهدین اختلاف نظر وجود دارد زیرا امام داود
ظاهری رحمه الله بر این نظر اند که چربی و پی خوک حلال است زیرا در قرآن گوشت خوک
حرام قرار داده شده است نه چربی و پی آن ، برای بهتر واضح شدن این سخن به آنچه در
کتاب (مطالب اولی النهی فی شرح غایة المنتهی) بحث (فصل للمفتی تخییر من استفتاه
بین قوله و قول مخالفه) آمده توجه فرمایید: صاحب کتاب در این بحث درباره تقلید از
اقوال علما رحمهم الله مطالبی را ذکر کرده و سپس فرموده اند کمقلد داود ) الظاهری
(فی حل شحم الخنزیر) یعنی : همانند کسی که از داود ظاهری در باره حلال بودن پی و
چربی خوک تقلید می کند.
در ثانی : درباره حرمت پی و
چربی خوک نص داریم زیرا در سنن ابی داود (ابواب الاجارة ) باب (باب فی ثمن الخمر
و المیتة) چنین آمده است : عن ابی هریره ،أن رسول الله صلى الله وسلم قال :إن الله
حرم الخمر و ثمنها، و حرم المیتة و ثمنها و حرم الخنزیر و ثمنه.
ترجمه : ابوهریره رضی الله عنه فرمودند : رسول
الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : همانا الله شراب و پولش را حرام قرارداده
و مردار و پولش را حرام قرارداده و خوک و پولش را حرام قرار داده است .
در این حدیث آمده که خوک
حرام است لذا این حدیث شامل گوشت و چربی و پی خوک هر دو می شود .