۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

شکست اجماع یازدهم


شکست اجماع یازدهم

امام ابن حزم رحمه الله در کتاب (مراتب الاجماع ) چنین نوشته اند : ﻭاﺗﻔﻘﻮا ﺃﻥ اﻟﻤﺮﺃﺓ ﻻ ﺗﺆﻡ اﻟﺮﺟﺎﻝ ﻭﻫﻢ ﻳﻌﻠﻤﻮﻥ ﺃﻧﻬﺎ اﻣﺮﺃﺓ، ﻓﺈﻥ ﻓﻌﻠﻮا ﻓﺼﻼﺗﻬﻢ ﻓﺎﺳﺪﺓ ﺑﺎﻹﺟﻤﺎﻉ.

ترجمه : علما اتفاق نموده اند که زن برای مردان نباید امامت دهد و در حالی که مردان می دانند که امام زن است ، و اگر( مردان پشت سر زن ) نماز خواندند نمازشان به اجماع فاسد است.

این اجماع نیز شکسته است زیرا در کتاب نقد مراتب الاجماع چنین آمده است : اﺋﺘﻤﺎﻡ اﻟﺮﺟﺎﻝ اﻷﻣﻴﻴﻦ ﺑﺎﻟﻤﺮﺃﺓ اﻟﻘﺎﺭﺋﺔ ﻓﻲ ﻗﻴﺎﻡ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻳﺠﻮﺯ ﻓﻲ اﻟﻤﺸﻬﻮﺭ ﻋﻦ ﺃﺣﻤﺪ، ﻭﻓﻲ ﺳﺎﺋﺮ اﻟﺘﻄﻮﻉ ﺭﻭاﻳﺘﺎﻥ.

اقتدا نمودن مردان بی سواد به زن قاری در نماز تراویح رمضان در روایت مشهور از امام احمد این است که مجاز است و در سایر نمازهای نفل از ایشان دو روایت آمده است (یکی بیانگر جواز و دیگری بیانگر ممانعت می باشد)

و محمد بن عبد الله بن ابی بکر الحثیثی در کتاب (المعانی البدیعة فی معرفة اختلاف أهل الشریعة)چنین فرموده اند : امام مزنی و ابوثور و محمد بن جریر الطبری رحمه الله نیز می فرمایند برای زن مجاز است که در نماز تراویح برای مردان امامت دهد.