۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

شکست اجماع نهم

شکست اجماع نهم

ابن حزم رحمه الله در کتاب مراتب الاجماع چنین نوشته اند :

اﺗﻔﻘﻮا اﻥ اﺳﺘﻘﺮاﺽ ﻣﺎ ﻋﺪا اﻟﺤﻴﻮاﻥ ﺟﺎﺋﺰ ﻭاﺧﺘﻠﻔﻮا ﻓﻲ ﺟﻮاﺯ اﺳﺘﻘﺮاﺽ اﻟﺮﻗﻴﻖ ﻭاﻟﺠﻮاﺭﻱ ﻭاﻟﺤﻴﻮاﻥ.

ترجمه : (علما) اتفاق نمودند که قرض گرفتن غیر از حیوان جایز است ولی در باره جواز قرض گرفتن غلام و کنیز و حیوان اختلافدنموده اند.

این اجماع نیز شکسته شده است در باره شکست این اجماع به این گفته ابن تیمیه رحمه الله در کتاب (ﻧﻘﺪ ﻣﺮاﺗﺐ اﻹﺟﻤﺎﻉ) ، صفحه 296 مراجعه نمایید در آنجا چنین نوشته است :

اﻻﺗﻔﺎﻕ ﺇﻧﻤﺎ ﻫﻮ ﻓﻲ ﻗﺮﺽ اﻟﻤﺜﻠﻴﺎﺕ: اﻟﻤﻜﻴﻞ ﻭاﻟﻤﻮﺯﻭﻥ، ﻭﺃﻣﺎ ﻣﺎ ﺳﻮﻯ ﺫﻟﻚ، ﻓﺄﺑﻮ ﺣﻨﻴﻔﺔ ﻻ ﻳﺠﻮﺯ ﻗﺮﺿﻪ؛ ﻷﻥ ﻣﻮﺟﺐ اﻟﻘﺮﺽ اﻟﻤﺜﻞ، ﻭﻻ ﻣﺜﻞ ﻟﻪ ﻋﻨﺪﻩ، ﻓﺎﻟﻨﺰاﻉ ﻓﻴﻪ ﻛﺎﻟﻨﺰاﻉ ﻓﻲ اﻟﺤﻴﻮاﻥ.

ترجمه : اتفاق همانا در باره قرض گرفتن چیزهای است که همانندی و هم مثلی دارند : همانند چیزهای کیلی و وزنی و اما در غیر اینها (اختلاف نظر وجود دارد) ابوحنیفه (رحمه الله) می فرمایند جایز نیست، زیرا قرض خواهان همانندی و هم مثلی می باشد( لذا در چیزهای که هم مثلی ندارند قرض گیرنده چگونه می تواند همانند و همثل آن را پرداخت کند لذا قرض دادن و قرض گرفتن غیر مثلی ها مجاز نمی باشد )، پس (علما) در چیزهای که هم مثل و همانندی ندارند اختلاف نظر دارند همانگونه که در جواز قرض گرفتن حیوان اختلاف نظر دارند.