۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

شکست اجماع ششم

شکست اجماع ششم

ابن حزم رحمه الله در کتاب مراتب الاجماع چنین ادعای نموده است :

ﻭاﺗﻔﻘﻮا ﻋﻠﻰ ﺃﻥ اﻻﺳﺘﻨﺠﺎء ﺑﺎﻟﺤﺠﺎﺭﺓ ﻭﺑﻜﻞ ﻃﺎﻫﺮ ﻣﺎ ﻟﻢ ﻳﻜﻦ ﻃﻌﺎﻣﺎ ﺃﻭ ﺭﺟﻴﻌﺎ ﺃﻭ ﻧﺠﺴﺎ ﺃﻭ ﺟﻠﺪا ﺃﻭ ﻋﻈﻤﺎ ﺃﻭ ﻓﺤﻤﺎ ﺃﻭ ﺣﻤﻤﺔ ﺟﺎﺋﺰ .

ترجمه : (علما ) اتفاق نظر دارند که استنجا زدن با سنگ و با هر چیز پاکی تا زمانی که خوراکی و یا مدفوع حیوانات و یا نجاست و یا پوست و یا استخوان و یا زغالی نباشد، جایز است .

این اتفاق و اجماع نیز شکسته شده است زیرا ابن تیمیه رحمه الله در کتاب (ﻧﻘﺪ ﻣﺮاﺗﺐ اﻹﺟﻤﺎﻉ) ، صفحه 288: چنین نوشته اند:

ﻓﻲ ﺟﻮاﺯ اﻻﺳﺘﺠﻤﺎﺭ ﺑﻐﻴﺮ اﻷﺣﺠﺎﺭ ﻗﻮﻻﻥ ﻣﻌﺮﻭﻓﺎﻥ، ﻫﻤﺎ ﺭﻭاﻳﺘﺎﻥ ﻋﻦ ﺃﺣﻤﺪ: ﺇﺣﺪاﻫﻤﺎ: ﻻ ﻳﺠﺰﺉ ﺇﻻ ﺑﺎﻟﺤﺠﺮ، ﻭﻫﻲ اﺧﺘﻴﺎﺭ ﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﺑﻦ اﻟﻤﻨﺬﺭ، ﻭﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﻋﺒﺪ اﻟﻌﺰﻳﺰ.

ترجمه در جواز استنجا بغیر از سنگها (با دیگر پاک کنندها) دو قول مشهور وجود دارد (قول جواز و قول عدم جواز) و از امام احمد رحمه الله در این باره دوروایت آمده یکی از آن دو این است که بجز سنگ (با سایر چیزها، استنجا) جایز نیست و همین قول و نظریه را ابوبکر بن المنذر و ابوبکر عبدالعزیز رحمهما الله انتخاب و اختیار نموده اند.