۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

شکست اجماع چهارم

شکست اجماع چهارم

ابن قدامه رحمه الله در المغنی ، کتاب الحج باب مسألة اﻹحرام یقع بالنسک من وحوه ثلاثة فرمودند : أجمع المسلمون علی إباحة التمتع فی جمیع اﻷعصار ، و انما اختلفوا فی فضله .ترجمه : مسلمانان بر جواز حج تمتع در تمام زمانها اجماع نموده اند و همان در باره افضلیت آن اختلاف نموده اند.

این اجماع اعتباری ندارد زیرا در این باره اختلاف نظر وجود دارد در این باربه سه قول ابوذر غفاری رضی الله عنه که در صحیح مسلم کتاب الحج ، باب جواز الحج آمده، توجه فرمایید :

کانت المتعة فی الحج ﻷصحاب محمد صلى الله علیه وسلم خاصة . ترجمه : تمتع نمودن در حج مخصوص یاران رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بوده است .

کانت لنا رخصة یعنی المتعة فی الحج . ترجمه : تمتع در حج جوازی برای ما یاران رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم بوده است.

لا تصلح المتعتان الا لنا خاصة یعنی متعة النساء و متعة الحج . ترجمه : دو متعه برای کسی بجز ما صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم گنجایش ندارد یعنی صیغه با زنان و تمتع نمودن در حج .

و در حالی که ممانعت ازتمتع در حج از عمر و عثمان و معاویه رضی الله عنهم نیز ثابت است برای دیدن اقوال این سه صحابه بزرگوار رضی الله عنهم به کتاب الحج صحیح مسلم و کتب سنن اربعه رجوع نمایید.