۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ششمین دلیل قائلین به اجماع

ششمین دلیلی که قائلین به اجماع برای اثبات اجماع ذکر می کنند این حدیث است { یَدُ اللَّهِ عَلَى الْجَمَاعَةِ } یعنی : دست الله بر جماعت است .

قائلین به اجماع می گویند: این حدیث گفته دست الله بر جماعت است و اجماع نیز در حقیقت و فی الواقع همان جماعت است که دست الله برآن است لذا مخالفت با آن جایز نیست.

حالا بیاییم اصل این روایت را بررسی نماییم آری این حدیث در سنن نسائی کتاب (کِتَابُ تَحْرِیمِ الدَّمِ) باب (قَتْلُ مَنْ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ) با سند صحیح چنین آمده است: عَنْ عَرْفَجَةَ بْنِ شُرَیْحٍ الْأَشْجَعِیِّ قَالَ: رَأَیْتُ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلَى الْمِنْبَرِ یَخْطُبُ النَّاسَ، فَقَالَ: «إِنَّهُ سَیَکُونُ بَعْدِی هَنَاتٌ وَهَنَاتٌ، فَمَنْ رَأَیْتُمُوهُ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ، أَوْ یُرِیدُ یُفَرِّقُ أَمْرَ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَائِنًا مَنْ کَانَ فَاقْتُلُوهُ، فَإِنَّ یَدَ اللَّهِ عَلَى الْجَمَاعَةِ، فَإِنَّ الشَّیْطَانَ مَعَ مَنْ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ یَرْکُضُ»


ترجمه : عرفجه بن شریح اشجعی رضی الله عنه فرمودند: من پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را دیدم که بر منبراست و برای مردم سخنرانی می کنند و می فرمایند:همانا بعد از من فسادات و شرور خواهند آمد پس هر کسی را که دیدید از جماعت و گروه (مسلمانان) بیرون شد(و مرتد گشت) و یا اینکه خواست جریان امت محمد صلی الله علیه و آله وسلم را متفرق و پراکنده کند پس او را بکشید می خواهد هر کسی هم باشد، زیرا دست الله با جماعت (و اتفاق و اتحاد) است و همانا بهمراه کسی همراه شده و می رود و می دود که از جماعت (و اتحاد) بیرون گردد.


آری در این حدیث کلمه (الْجَمَاعَةَ) سه بار بکار بده شده است و از خود کلام واضح است که مراد از جماعت چیست مثلا: در جمله (فَمَنْ رَأَیْتُمُوهُ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ) مراد از جماعت (جماعت مسلمانان) است و خروج از آن یعنی بیرون شدن از اسلام و مرتد شدن.


ودر جمله (یَدَ اللَّهِ عَلَى الْجَمَاعَةِ) وهمچنین در جمله (فَإِنَّ الشَّیْطَانَ مَعَ مَنْ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ یَرْکُضُ) مراد از جماعت اتحاد و اتفاق و پرهیز از اختلاف است زیرا دست الله با اتحاد است و شیطان یار و یاور اختلاف کننده است.
حالا شما بگویید: این حدیث چه ارتباطی به اجماع مجتهدین و اتفاق نظر آنها دارد؟!!!