۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

چهارمین دلیل قائلین به اجماع

چهارمین دلیلی را که قائلین به اجماع برای اثبات اجماع ذکر می کنند این حدیث است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:

لَا تَجْتَمِعُ أُمَّتِی عَلَى ضَلَالَةٍ. یعنی : امت من برگمراهی جمع نمی شود .


قائلین به اجماع می گویند این حدیث دلیلی برای اثبات اجماع است زیرا وقتی مجتهدین امت که نمایندگان امت اند بر جریان اتفاق نظر نمودند پس آن حق و هدایت است و گمراهی نیست، و همین اتفاق آنها اجماع است .

آری برای بهتر واضح شدن این حدیث به توضیح این حدیث در روشنی دیگر احادیث نبوی صلی الله علیه و آله وسلم توجه فرمایید تا برایتان واضح گردد که حقیقت از چه قرار است: در این حدیث آمده که (لَا تَجْتَمِعُ أُمَّتِی عَلَى ضَلَالَةٍ) یعنی : امت من برگمراهی تجمع نمی کند و جمع نمی شود .
هدف این حدیث این است که هر گز این گونه نه خواهد شد که تمام امت اسلامی گمراه شود بلکه در هر زمان گروهی از امت اسلامی بر حق خواهد بود گرچه سایرین به سمت گمراهی بروند ، در این باره به حدیث صحیحی که در سنن ابن ماجه و برخ دیگر کتب حدیثی آمده توجه فرمایید: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِی قَوَّامَةً عَلَى أَمْرِ اللَّهِ، لَا یَضُرُّهَا مَنْ خَالَفَهَا» یعنی : همیشه گروهی از امت من برپا دارنده امر و دستورات الهی اند وکسی که با آن مخالفت کند به آن ضرری عاید نمی گردد.


و در روایت صحیح دیگری از سنن ابن ماجه این حدیث این گونه آمده است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:: «لَا یزالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِی عَلَى الْحَقِّ مَنْصُورِینَ، لَا یَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ، حَتَّى یَأْتِیَ أَمْرُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ» یعنی : همیشه گروهی از امت من بر حق اند و در حالی که از جانب الله یاری شونده اند و کس که با آنان مخالفت کند نمی تواند به آنان ضرر(معنوی) برساند تا این که دستور الله عزوجل بیاید .

حالا شما خوب دقت فرمایید که در حدیث (لَا تَجْتَمِعُ أُمَّتِی عَلَى ضَلَالَةٍ) آمده که تمام امت اسلامی گمراه نمی شود و بر گمراهی جمع نمی گردد یعنی اینکه همیشه گروه حقی در دنیا وجود دارد چنانچه در این حدیث(لَا یزالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِی عَلَى الْحَقِّ مَنْصُورِینَ) آمده است .

نکته دیگر اینکه درحدیث (لَا تَجْتَمِعُ أُمَّتِی عَلَى ضَلَالَةٍ) آمده (أُمَّتِی) یعنی کل امت من و نیامده (مجتهدین امت من) پس چطور این دلیل بر اجماع می گردد؟!!!.