۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

صفة النفاق وذم المنافقین ، فریابی (5)

23 - عن عمران بن حصین ، قال : قال رسول الله صلى الله علیه وعلى آله وسلم : « إن أخوف ما أخاف علیکم بعدی کل منافق علیم اللسان »


ترجمه: ازعمران بن حصین رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا ترسناک ترین چیزی من از آن برشما می ترسم ؛هر منافق بسیار آگاه بزبان (وزبان باز) است.


تحقیق: این حدیث صحیح است و استاد آلبانی رحمه الله آن را در(صحیح الترغیب و الترهیب) و (صحیح الجامع الصغیر) صحیح قرار داده اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

24 - عن أبی عثمان النهدی ، قال : کنت عند عمر بن الخطاب رضی الله عنه فسمعته یقول فی خطبته : سمعت رسول الله صلى الله علیه وعلى آله وسلم یقول : « إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی کُلُّ مُنَافِقٍ عَلِیمِ اللِّسَانِ »


ترجمه: ابوعثمان نهدی رحمه الله می فرمایند: من نزد عمربن خطاب رضی الله عنه بودم از ایشان شنیدم که در سخنرانی خود می فرمایند: من ازرسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند:همانا ترسناک ترین چیزی که من از آن بر امتم می ترسم : هر منافق بسیار آگاه بزبان (وزبان باز) است.


تحقیق: این حدیث صحیح است و در مسند احمد نیز روایت شده واستاد آلبانی رحمه الله سند این حدیث را در کتاب (سلسله احادیث صحیحه) صحیح قرار داده است.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

25 - عن أبی عثمان النهدی ، سمعت عمر بن الخطاب ، فی خطبته یقول : حذرنا رسول الله صلى الله علیه وعلى آله وسلم کل منافق علیم اللسان.


ترجمه: ابوعثمان نهدی رحمه الله می فرمایند: من ازعمربن خطاب رضی الله عنه شنیدم که ایشان در سخنرانی خود می فرمایند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ما را ازهر منافق بسیار آگاه بزبان (وزبان بازی) بر حذر داشتند.


تحقیق: این حدیث صحیح است واستاد آلبانی رحمه الله سند این حدیث را در کتاب (سلسله احادیث صحیحه) صحیح قرار داده است.

ـــــــــــــــــــ

26 - عن أبی عثمان النهدی ، قال : سمعت عمر بن الخطاب ، وهو على منبر رسول الله صلى الله علیه وعلى آله وسلم أکثر من عدد أصابعی هذه وهو یقول : إن أخوف ما أخاف على هذه الأمة المنافق العلیم ، قیل : وکیف یکون المنافق العلیم ؟ قال : عالم اللسان جاهل القلب والعمل.


ترجمه: ابوعثمان نهدی رحمه الله می فرمایند: من ازعمربن خطاب رضی الله عنه و در حالی که بر منبر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بودند (و داشتند سخنرانی می کردند) بیشتر از تعداد این انگشتانم شنیدم که ایشان می فرمایند: همانا ترسناک ترین چیزی که من از آن بر این امت می ترسم : هر منافق بسیار آگاه است، به ایشان گفته شد: چگونه منافق بسیار آگاه می شود؟ (عمر رضی الله عنه) فرمودند: آگاه به زبن است (یعنی زبان باز است، ولی) قلب جاهلی دارد وداری عمل جاهلانه است .


تحقیق: در سند این اثر(جعفر بن سلیمان) صدوق وجود دارد ولی بصورت مرفوعی به این گونه (أخوف ما أخاف على أمتی کل منافق علیم اللسان) باسند صحیح روایت شده است چنانچه در دو روایت پیش از این روایت آمده است.