۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

صفة النفاق وذم المنافقین ، فریابی (4)

18 - عن هارون بن رئاب ، أن عبد الله بن عمرو، لما حضرته الوفاة خطب إلیه رجل ابنته فقال له :إنی قد قلت له فیه قولا شبیها بالعدة وإنی أکره أن ألقى الله عز وجل بثلث النفاق.


ترجمه:هارون بن رئاب رحمه الله می فرمایند: زمانی که مرگ عبد الله بن عمرو رضی الله عنه فرارسید مردی برای خواستگاری دخترش آمد (عبد الله، خطاب به حاضرین در باره) آن مرد (خواستگار) گفت: همانا من درباره این جریان به او سخنی شبیه به وعده دادن زده ام لذا من ناپسند می کنم که با الله عزوجل (با خلاف وعده نمودن که) یک سوم نفاق است ملاقات نمایم.

 

تحقیق: در باره این اثر باید تحقیق بیشتری صورت گیرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

19 - عن هارون بن رئاب ، أن عبد الله بن عمرو ، لما حضرته الوفاة قال : انظروا فلانا - لرجل من قریش - فإنی کنت قلت له فی ابنتی قولا کشبیه العدة وما أحب أن ألقى الله عز وجل بثلث النفاق وأشهدکم أنی قد زوجته.


ترجمه:هارون بن رئاب رحمه الله می فرمایند: زمانی که مرگ عبد الله بن عمرو رضی الله عنه فرارسید ، (به مردی از قبیله قریش ) گفت : نگاه کنید فلانی را همانا من به او در باره (ازدواج دادن) دختر من به او سخنی شبیه به وعده دادن زده ام ومن دوست ندارم که با الله عزوجل (با خلاف وعده نمودن که) یک سوم نفاق است ملاقات نمایم لذا من شما را گواه می گیرم که (دخترم را) به ازدواج او درآوردم.

 

تحقیق: در باره این اثر باید تحقیق بیشتری صورت گیرد.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

20 - عن أبی أمامة الباهلی ، قال: المنافق الذی إذا حدث کذب ، وإذا وعد أخلف ، وإذا ائتمن خان ، وإذا غنم غل وإذا أمر عصى وإذا لقی جبن فمن کن فیه ففیه النفاق کله ومن کان فیه بعضهن ففیه بعض النفاق.


ترجمه: ابوامامه باهلی رضی الله عنه می فرمایند: منافق کسی است که چون سخن گوید دروغ گوید، و چون وعده کند خلاف (وعده) نماید و چون امین قرارداده شود خیانت کند، و چون غنیمتی به دست آورد (ویا به او داده شود) از آن دزدی کند و چون به دستور داده شود نافرمانی کند و چون (در جنگ) با دشمن ملاقات کند بزدل شود، هر کس در او تمام (این اوصاف) باشد تمام نفاق در او وجود دارد و هرکس هم برخی از این اوصاف در او باشد برخی از نفاق در او هست.


تحقیق: سند این اثر نیاز به تحقیق دارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

21 - عن الحسن ، قال : قال رسول الله صلى الله علیه وعلى آله وسلم : « ثلاث من کن فیه وإن صام وصلى وزعم أنه مسلم فهو منافق إذا ائتمن خان وإذا حدث کذب وإذا وعد أخلف »


ترجمه : ازحسن بصری روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: سه (عادت) اگر در کسی باشد وگرچه روزه بگیرد و نماز بخواند و گمان کندکه همانا او مسلمان است بازهم منافق است: چون امین قرار داده شود خیانت کند وچون سخن گوید دروغ گوید، و چون وعده نماید خلاف (وعده) کند.

 

تحقیق: متن این حدیث صحیح است گرچه سندش مرسل است زیرا این متن بصورت مرفوعی ابوهریره رضی الله عنه روایت نموده و در صحیح مسلم نیز آمده است.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

22 - عن عامر الشعبی ، قال : من کذب فهو منافق ثم قال: ما أدری أیهما أبعد غورا یعنی فی النار الکذب أو الشح .


ترجمه : عامر شعبی رحمه الله می فرماید: هر کس دروغ بگوید پس او منافق است ،سپس فرمودند: من نمیدانم کدام یک در گودی بیشتری از آتش (جهنم) است: دروغ یا بخل شدید.


تحقیق: در باره سند این اثر باید تحقیق شود.