۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

چند جواب مختصر بر گرفته از احادیث

پرسش شما و پاسخ ما (75)

خواهر گرامی چنین پرسیدند: یک جیز را نفهمیدم ، اگر اول شب نماز عشاء را خواندم و وتر را هم خواندم و خواب بیدم و بعدا از خواب بیدار شدم و نماز تهجد خواندم آیا درست است؟ ، یا اینکه نماز عشاء را بخوانم و وتر را با نماز تهجد بخوانم ، و اگر از خواب بیدار نشدم نماز وتر قضا می شود ؟

جـــــــــــــــواب : خواهر گرامی هر کس نماز عشاء را خواند و وتر نیز خواند و خوابید هر گاه شب از خواب بیدار شد و خواست تهجد بخواند او تهجد بخواند ولی دیگر وتر نخواند ولی اگر نماز عشاء خواند و وتر نخواند و خوابید هر گاه شب از خواب بیدار شد اول تهجد بخواند و بعد وتر بخواند که این روش بهتر است و اما نماز وتر پایان وقتش شروع وقت صبح است ولی اگر کسی بخواب رفت و یا فراموش کرد بعدا می تواند قضاء بیاورد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (76)

برادر گرامی چنین پرسید: سلام برادر محترم خوردن شراب حرام است یا گناه کبیره است؟

جـــــــــــواب: علیکم السلام برادر عزیز و گرامی آنچه از آیات قرآنی و احادیث صحیح نبوی بر می آید این است که شراب نوشی حرام و گناه کبیره می باشد در قرآن شراب نوشی را پلیدی و کار شیطان معرفی نموده است و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : مسلمان (واقعی که ایمان کامل دارد) شراب نمی نوشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (77)

برادر گرامی چنین پرسیدند : با عرض سلام یک سوال داشتم و آن اینکه از نظر شما اگر یک حنفی در نماز پشت سر امام فاتحه نخواند نمازش درست است یا فاسد است ؟ چرا ؟

جــــــــــــواب : برادر عزیز و گرامی علیکم السلام برادر عزیز اگر یک حنفی پشت سر امام سوره فاتحه نمی خواند و با دلیل برایش این مطلب برایش ثابت شده باشد و او به همان دلائل قانع شده باشد نمازش صحیح است و هیچ ایرادی شرعی ندارد ، ولی اگر دلائل برایش ثایت شده که نماز بدون فاتحه صحیح نیست زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرموده نماز بدون فاتحه صحیح نیست و بازهم بنا بر تعصب مذهبی پشت سر امام سوره فاتحه نمی خواند نماز این فرد بنا بر دیدگاه خودش هم صحیح نیست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسه ما (78)

برادر گرامی چنین پرسیدند:سلام علیکم . سؤال بنده این است که آیا نماز صلاة التسبیح در سنّت وارد شده یا بدعت است ؟ جزاک الله خیرا

جـــــــــــواب : علیکم السلام برادر عزیز و گرامی در باره سنّت و یا بدعت بودن این نماز در میان علماء اختلاف نظراتی وجود دارد ولی آنچه صحیح و درست است این است که این نماز سنت است و بدعت نیست و دارای اجر و وثواب زیادی است در این باره به این روایتی که در سنن ابی داود و سنن ابن ماجه آمده و آلبانی رحمه الله آن را صحیح دانسته توجه فرمایید:
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِلْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ یَا عَبَّاسُ یَا عَمَّاهُ أَلَا أُعْطِیکَ أَلَا أَمْنَحُکَ أَلَا أَحْبُوکَ أَلَا أَفْعَلُ بِکَ عَشْرَ خِصَالٍ إِذَا أَنْتَ فَعَلْتَ ذَلِکَ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ ذَنْبَکَ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ قَدِیمَهُ وَحَدِیثَهُ خَطَأَهُ وَعَمْدَهُ صَغِیرَهُ وَکَبِیرَهُ سِرَّهُ وَعَلَانِیَتَهُ عَشْرَ خِصَالٍ أَنْ تُصَلِّیَ أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ تَقْرَأُ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ فَاتِحَةَ الْکِتَابِ وَسُورَةً فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ الْقِرَاءَةِ فِی أَوَّلِ رَکْعَةٍ وَأَنْتَ قَائِمٌ قُلْتَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَکْبَرُ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً ثُمَّ تَرْکَعُ فَتَقُولُهَا وَأَنْتَ رَاکِعٌ عَشْرًا ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ مِنْ الرُّکُوعِ فَتَقُولُهَا عَشْرًا ثُمَّ تَهْوِی سَاجِدًا فَتَقُولُهَا وَأَنْتَ سَاجِدٌ عَشْرًا ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ مِنْ السُّجُودِ فَتَقُولُهَا عَشْرًا ثُمَّ تَسْجُدُ فَتَقُولُهَا عَشْرًا ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ فَتَقُولُهَا عَشْرًا فَذَلِکَ خَمْسٌ وَسَبْعُونَ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ تَفْعَلُ ذَلِکَ فِی أَرْبَعِ رَکَعَاتٍ إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُصَلِّیَهَا فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّةً فَافْعَلْ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِی کُلِّ جُمُعَةٍ مَرَّةً فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِی کُلِّ شَهْرٍ مَرَّةً فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِی کُلِّ سَنَةٍ مَرَّةً فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِی عُمُرِکَ مَرَّةً.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (79)

سلام.اگر ممکن است روش نماز میت (جنازه) را شرح دهید که چگونه می خوانند ؟ممنون می شوم .پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است.تشکر

جـــــــــــــواب : علیکم السلام : نماز جنازه با جماعت خوانده می شود و اذان و اقامه ای ندارد ودر مشهور تین روشش چهار تکبیر دارد که بعد از تکبیر اول سوره فاتحه خوانده می شود و بعد از تکبیر دوم درودهای ابراهیمی خوانده می شود و بعد از تکبیر سوم بزبان عربی برای میت دعا می شود و بعد از تکبیر چهارم سلام داده می شود.
این مشهورتین روش نماز جنازه است ولی نا گفته نماند که علاوه از این روش روشهای متعدد دیگری هم در نماز جنازه ثابت است که در آنها تکبیرات بیشتری گفته می شود همانند روش پنج تکبیری، روش شش تکبیری، روش هفت تکبیری، و روش نه تکبیری . لازم بذکر است که در این روشها همانند روش اول بعد از تکبیر اول سوره فاتحه و بعد از تکبیر دوم درور ابراهیمی و بعد از دیگر تکبیرها دعای برای میت و بعد از تکبیر آخر سلام دادن است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (80)

خواهر گرامی چنین پرسیدند: سلام علیکم ، اگر پدری که زن دوم گرفته و به اولاد زن اول توجه ندهد آیا اولاد زن اول حق دارند که با پدر درگیر شوند؟

جــــــــــــواب : علیکم السلام فرزند باید همیشه با پدر و مادر خویش خوب برخورد نماید گرچه آنها به فرزند بر خورد بد داشته باشند چون قرآن می فرماید: حتی به آنها اف نگو ، ولی اگر پدر و مادر به فرزند دستوری بدهند که خلاف شریعت باشد آنجاست که فرزند نباید به حرف پدر و مادر گوشت دهد ولی در هر صورت توهین و آزار و اذیت به پدر و مادر مجاز نیست گرچه مشرک هم باشند.
نکته دیگری که در اینجا نسبت به این سؤال باید گفته شود این است که مردانی که دو یا سه و یا چهار زن دارند باید نسبت به تمام زنان و تمام فرزندان عدل و انصاف را رعایت کنند ورنه بگفته رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در قیامت یک پهلوی آنا فلج خواهد شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (81)

برادر گرامی چنین پرسیدند:سلام علیکم . آیا قطع ارتباط با اقوامی که از آنها بیم فتنه و تهمت داری بهتره یا قطع صله رحم محسوب می شود ؟

جـــــــــــــــواب: علیکم السلام ، خدمت شما برادر عزیز عرض شود قطع صله ارحام حرام و بر قراری روابط خویشاوندی واجب است ولی اگر فرد می ترسد که با برقرای روابط خویشاندی متهم به چیز خلاف شرعی شود و یا اینکه دچار فتنه شود در این صورت باید دید که اگرفرد توان دعوت و اصلاح دارد و می تواند و بنوعی خودش را از تهمت ها دور کند در این صورت هر گز قطع رابطه نکند و دعوتشان بدهد تا اگر الله متعال بخواهد اصلاح شوند ولی اگر این توان را ندارد و احتمال قریب به یقین دارد که متهم شده و یا اینکه دچار فتنه می شود در این صورت حفظ دین واجب است و باید خودش را از این نوع اقوام و خویشان دور بدارد ولی با آنها قهر و دشمنی نکند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (82)

برادر گرامی چنین نوشته اند: السلام علیکم ورحمة الله برادر گرامی آیا نخواندن قنوت درنمازه صبح اشکالی داره ؟ وخواهش می کنم قنوت راکامل برایم بنویسیدجزاکم الله خیرا.

جـــــــــــــواب : علیکم السلام خواندن دعای قنوت در نماز صبح بدعت است واما دعای قنوتی که باید در نماز وتر و بعد از قرائت و قبل از رکوع رکعت آخرخوانده شود همان دعای است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به نوه شان حسن بن علی رضی الله عنه آموختند و دستور دادند که در نماز وتر بخوانند بروایت صحیحی که در سنن ابی داود و سنن ترمذی و سنن نسائی آمده توجه فرمایید:

قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَلَّمَنِی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَلِمَاتٍ أَقُولُهُنَّ فِی قُنُوتِ الْوِتْرِ:

اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیمَنْ هَدَیْتَ وَعَافِنِی فِیمَنْ عَافَیْتَ وَتَوَلَّنِی فِیمَنْ تَوَلَّیْتَ وَبَارِکْ لِی فِیمَا أَعْطَیْتَ وَقِنِی شَرَّ مَا قَضَیْتَ إِنَّکَ تَقْضِی وَلَا یُقْضَى عَلَیْکَ وَإِنَّهُ لَا یَذِلُّ مَنْ وَالَیْتَ وَلَا یَعِزُّ مَنْ عَادَیْتَ تَبَارَکْتَ رَبَّنَا وَتَعَالَیْتَ.