۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

دیدگاه اسلام در باره نردشیر

12 - عن عبد الله رضی الله عنه ، عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : « نهیتکم عن هذه الظروف فانتبذوا  فیها واجتنبوا کل مسکر »


ترجمه : از عبد الله رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: شما را از(نبیذ درست نمودن) در این ظروف (کدوئی، کوزه، و قیر اندود شده و غیره) ممانعت نموده بود (حالا) در آن ظرف ها نبیذ درست کنید و لی از(خورد و نوش واستفاده) هر نشه آور و مست کننده ای پرهیز و دوری کنید.


تحقیق : سند این حدیث ضعیف است زیرا درسند آن (فرقد السبخی) ضعیف موجود است. البته این مفهوم با این الفاظ (نَهَیْتُکُمْ عَنْ النَّبِیذِ إِلَّا فِی سِقَاءٍ فَاشْرَبُوا فِی الْأَسْقِیَةِ کُلِّهَا وَلَا تَشْرَبُوا مُسْکِرًا) یعنی : من شما را از (درست نمودن) نبیذ (در ظروف) بجز مشک ممانعت نموده بودم (از این به بعد نبیذ درست) و در تمام مشک ها (وظرف ها) بنوشید ولی نشه آور و مست کننده ای نه نوشید. در صحیح مسلم ، سنن نسائی و مسند احمد از بریده رضی الله عنه با سند صحیح روایت شده است.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

13 - عن جنادة بن الحارث قال : سألت عطاء بن أبی رباح ، عن ما أسکر وأخدر ؟ فقال : « حرام »


ترجمه : جناده بن حارث (رحمه الله) می فرمایند: من از عطاء بن ابی رباح (رحمه الله) پرسیدم در باره هر آنچه (انسان) را مست ، نشه و خمار گرداند؟ (که آیا حلال است و یا حرام ) ایشان فرمودند: (خورد و نوش و استفاده همه آنها) حرام است.

 

تحقیق : در باره صحت و سقم سند این قول باید تحقیقی صورت گیرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

14 - عن ابن عباس رضی الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « إن الله عز وجل حرم علیکم الخمر والمیسر والکوبة  ، وکل مسکر حرام »


ترجمه : از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا الله عز و جل شراب، قمار و نردشیر (و یا طبل و دهل) را بر شما حرام قرار داده و هر نشه آور و مست کننده ای (نیز) حرام است.


تحقیق : این حدیث را استاد آلبانی رحمه الله صحیح قرار داده و این حدیث در سنن ابی داود و مسند احمد مفصل تر از اینجا روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

15 - عن أم محمد ، أن عائشة رضی الله عنها « کانت تتخذ من إهاب أضحیتها وسقا للنبیذ »


تر جمه : ام محمد رحمها الله می فرمایند : همانا عایشه رضی الله عنها بودند که که از پوست (حیوان) قربانی خویش (ظرفی) به نام وسق برای نبیذ درست می نمودند.


توضیح : (هر وسقی؛ شصت صاع و هر صاعی؛ دو کیلو و یکصد و هفتاد و شش گرم است)


تحقیق : سند این اثر ضعیف است زیرا در سند آن (علی بن زید بن جدعان) ضعیف وجود دارد.