۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

استفاده از هر نشه آوری حرام است

10 - عن میمونة زوج النبی صلى الله علیه وسلم ، أنه قال : « لا تنتبذوا فی الدباء  ، ولا فی الجرار  ، ولا فی المزفت  ، ولا فی المقیر ، وکل شراب أسکر فهو حرام »


ترجمه : از میمونه رضی الله عنها همسر پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم روایت است که ایشان فرمودند: نه در (ظرف) کدوئی نبیذ درست کنید و نه در گوزه و نه درظرف قیر اندود شده و نه هم درظرف چرب شده با قیر (نبیذ درست نکنید) و هر نوشیدنی که (انسان) را نشه و مست کند پس آن حرام است.


(توضیح : نبیذ یعنی این که خرما، یا کشمش و یا میوه دیگری را در ظرفی ریختن و سپس بر آن آب ریختن و چندین ساعت به همان حالت رها نمودن تا شیرنی آن میوه بیرون شده و با آب مخلوط شود به آن آب و شیرنی که از آن میوه بیرون شده است نبیذ گویند)


تحقیق : سند این حدیث ضعیف است زیرا در آن (عبد الله بن محمد بن عقیل) وجود دارد که یک راوی ضعیف محسوب می شود ولی ناگفته نماند که تمام مطالب مذکور در این حدیث از دیگر صحابه رضی الله عنهم در کتب حدیثی با سند صحیح روایت شده است .

نکته دیگری که قابل ذکر است این است که قسمت (لا تنتبذوا فی الدباء  ، ولا فی الجرار ، ولا فی المزفت  ، ولا فی المقیر) منسوخ است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

11 - عن أبی موسى الأشعری رضی الله عنه ، أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال : « کُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ »


ترجمه : از ابوموسی اشعری رضی الله عنه روایت است که  رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر نشه آور و مست کننده ای حرام است.


تحقیق: این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری ، صحیح مسلم، سنن ابی داود، سنن نسائی، سنن ابن ماجه و مسند احمد نیز روایت شده است.