۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

احادیثی چند در باره نوشیدنی های حرام

1 - عَنْ عَائِشَةَ أن النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ کُلُّ شَرَابٍ أَسْکَرَ فَهُوَ حَرَامٌ.


ترجمه : ازعایشه رضی الله عنها روایت است  که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر نوشیدنی که نشه آورد و مست کند پس آن حرام است.

 

تحقیق: این حدیث صحیح است و صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــ

2 - عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْبِتْعِ؟ فَقَالَ کُلُّ شَرَابٍ أَسْکَرَ فَهُوَ حَرَامٌ .

 

ترجمه : عایشه رضی الله عنها می فرمایند  که از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در باره شراب که از عسل درست می شود پرسیده شد (که آیا حلال است یا حرام، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: هر نوشیدنی که نشه آورد و مست کند پس آن حرام است.

 

تحقیق: این حدیث صحیح است و صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

3 - عن بریدة رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « نهیتکم عن النبیذ فی الأسقیة ، فاشربوا فی الأسقیة کلها ، ولا تشربوا مسکرا »


ترجمه : از بریده رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من شما را از نبیذ درست نمودن در مشک ها (و برخ دیگر ظروف) ممانعت نموده بودم (از این به بعد) در تمام مشک ها (وظرف ها نبیذ درست کرده و بنوشید) ولی (چیز) نشه آور و مست کننده نه نوشید.


تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح مسلم ، سنن نسائی و مسند احمد نیز روایت شده ولی الفاظ متن حدیث در این کتابها این گونه است: (نَهَیْتُکُمْ عَنْ النَّبِیذِ إِلَّا فِی سِقَاءٍ فَاشْرَبُوا فِی الْأَسْقِیَةِ کُلِّهَا وَلَا تَشْرَبُوا مُسْکِرًا) یعنی : من شما را از (درست نمودن) نبیذ (در ظروف) بجز مشک ممانعت نموده بودم (از این به بعد نبیذ درست) و در تمام مشک ها (وظرف ها) بنوشید ولی نشه آور و مست کننده ای نه نوشید.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

4 - عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ تقول :نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ کُلِّ مُسْکِرٍ وَمُفَتِّرٍ.

 

ترجمه : از ام سلمه رضی الله عنها روایت است که  رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از هر نشه آور و مست کننده و ستت کننده ای ممانعت نموده اند.

 

تحقیق: استاد آلبانی رحمه الله این حدیث را در سلسله احادیث ضعیفه و موضوعه ضعیف قرارداده و گفته که سند این حدیث ضعیف است زیرا در سند آن شهر بن حوشب وجود دارد و ایشان سوء حافظه دارند نا گفته نماند که این حدیث در سنن ابی داود و مسند احمد نیز روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــ

5 - عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رضی الله عنه أَنَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا أَسْکَرَ کَثِیرُهُ فَقَلِیلُهُ حَرَامٌ.


ترجمه : ازعبد الله بن عمرو رضی الله عنهما که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر آنچه (خوردن و نوش) زیادش (فرد) را نشه و مست کند (خورد و نوش) کم آن نیز حرام است.


این حدیث را آلبانی رحمه الله حسن صحیح دانسته است و در سنن نسائی و سنن ابن ماجه و مسند احمد نیز روایت شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

6 - عن عائشة رضی الله عنها ، قالت : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « ما أسکر الفرق فالأوقیة منه حرام »


ترجمه : از عایشه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر آنچه (خورد و نوش) یک فرق ازآن (فرد) را نشه و مست کند پس به اندازه یک اوقیه نیز ازآن (خوردن و یا نوشیدن) حرام است.

توضیح (هر فرقی سه صاع یعنی شش و نیم کیلو وبیست و هشت گرم می باشد و هر اوقیه ای حدودا دویست و دوازده و نیم گرم می باشد).


تحقیق : سند این حدیث ضعیف است زیرا در آن (لیث بن ابی سلیم) ضعیف وجود دارد ولی این حدیث درسنن ترمذی و مسند احمد نیز روایت شده و استاد آلبانی رحمه الله نیز آن را صحیح دانسته است ناگفته نماند که الفاظ ترمذی و مسند احمد این گونه است(مَا أَسْکَرَ الْفَرَقُ مِنْهُ فَمِلْءُ الْکَفِّ مِنْهُ حَرَامٌ) یعنی : هر آنچه (خورد و نوش) یک فرق یعنی سه صاع (یعنی شش و نیم کلیو وبیست و هشت گرم) آن (فرد) را نشه و مست کند پس به اندازه پری یک مشت نیز ازآن (خوردن و یا نوشیدن) حرام است.

ــــــــــــــــــــــــ

7 - عَنْ ابْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کُلُّ مُسْکِرٍ خَمْرٌ وَکُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ.


ترجمه : از ابن عمر رضی الله عنهما روایت است که  رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر نشه آور و مست کننده ای شراب است وهر نشه آور و مست کننده ای حرام است.

 

تحقیق: این حدیث صحیح است و در صحیح مسلم،سنن ابی داود ، سنن ترمذی، سنن نسائی ، سنن ابن ماجه و مسند احمد نیز روایت شده است.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

8 - عَنْ أَبِی مُوسَى الْأَشْعَرِیِّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أبا موسى وَمُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ إلى الیمن فقَالَ أَبُو مُوسَى رضی الله عنه : یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا بِأَرْضٍ یُصْنَعُ فِیهَا شَرَابٌ مِنْ الْعَسَلِ یُقَالُ لَهُ الْبِتْعُ وَشَرَابٌ مِنْ الشَّعِیرِ یُقَالُ لَهُ الْمِزْرُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ.


ترجمه : ابوموسی اشعری رضی الله عنه می فرمایند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم (من) ابوموسی و معاذ بن جبل را بسوی یمن فرستادند . ابوموسی رضی الله عنه فرمودند: ای رسول الله همانا ما در سر زمینی هستیم که در آنجا نوشیدنی از عسل درست می شود که بدان (بتع) گفته می شود و نوشیدنی (دیگری درست می شود) که بدان (مزر) گفته می شود (آیا این دو نوع نوشیدنی حلال اند و یا حرام؟) رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر نشه آور و مست کننده ای حرام است.


تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری ، صحیح مسلم، سنن ابی داود، سنن نسائی و مسند احمد نیز روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

9 - عن عامر بن سعد رضی الله عنه ، یرفعه إلى النبی صلى الله علیه وسلم قال : « أَنْهَاکُمْ عَنْ قَلِیلِ مَا أَسْکَرَ کَثِیرُهُ »


ترجمه : ازعامر بن سعد رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من شما را از (خورد و نوش) کم آن چیزی (که خورد و نوش) زیادش نشه آورد و مست کند ممانعت می کنم.

 

تحقیق: این حدیث در سنن نسائی نیز روایت شده و استاد آلبانی رحمه الله آن را صحیح قرار داده است نا گفته نماند که سند حدیث دراینجا مرسل است ولی در سنن نسائی آمده که (عامر از پدرش سعد و ایشان از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ) روایت نموده اند.