۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

اولین ها در احادیث نبوی (4)

باب أول من قال أما بعد


بحث : اولین کسی که (اما بعد) گفت


40 - عن أبی موسى رضی الله عنه : عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : « أول من قال : أما بعد : داود النبی علیه السلام . وهو فصل الخطاب »


ترجمه : از ابوموسی رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین کسی که (اما بعد) گفت داود پیامبر علیه السلام بود واین (اما بعد) فاصله ابتداء و ما بعد آن در سخنرانی است.

 

تحقیق : در باره سند این اثر باید تحقیق شود.

 ـــــــــــــــــــــــــــ

باب أول من کتب بسم الله الرحمن الرحیم


بحث : اولین کسی که (بسم الله الرحمن الرحیم) نوشته است


41 - عن ابن عباس قال : « أول من کتب بسم الله الرحمن الرحیم سلیمان علیه السلام »

ترجمه : ابن عباس رضی الله عنهما می فرمایند : اولین کسی که (بسم الله الرحمن الرحیم) نوشته است سلیمان علیه السلام می باشد.

 

تحقیق : در باره سند این اثر باید تحقیق شود.


42 - عن ابن جریج قال : « ما زاد سلیمان بن داود علیه السلام فی کتابه على ما قال الله عز وجل : إنه من سلیمان وإنه بسم الله الرحمن الرحیم ألا تعلوا علی وأتونی مسلمین »


ترجمه : ابن جریج رحمه الله می فرمایند: سلیمان بن داود علیهما السلام در نامه اش (به بلقیس) اضافه ننمود از آنچه الله عزوجل (در قرآن) گفته است : همانا این (نامه) از سلیمان است و (شروع می کنم) به نام معبود بر حق بسیار بخشاینده و بی نهایت مهربان است آگاه باشید که بر من خودتان را برتر ندانید و مسلمان شده بنزد من بیایید.

 

تحقیق : در باره سند این اثر باید تحقیق شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول ما کان یلقی جبریل على رسول الله صلى الله علیه وسلم إذا نزل الوحی « بسم الله الرحمن الرحیم »


بحث : اولین چیزی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از جبرئیل می آموختند زمانی که بر ایشان وحی می آورد (بسم الله الرحمن الرحیم) بود.


43 - عن عبد الله بن عباس قال : « کان جبریل علیه السلام إذا جاء إلى رسول الله صلى الله علیه وسلم بالقرآن أول ما یلقی علیه ( بسم الله الرحمن الرحیم ) فإذا قال جبریل علیه السلام : ( بسم الله الرحمن الرحیم ) الثانیة . علم رسول الله صلى الله علیه وسلم أنه قد ختم السورة وافتتح الأخرى »


ترجمه : عبد الله بن عباس رضی الله عنهما می فرمایند: جبرئیل علیه السلام بودند که هر گاه (آیاتی از) قرآن بنزد ایشان می آوردند اولین چیزی که بر ایشان می خواندند(بسم الله الرحمن الرحیم) بود. لذا هر گاه جبرئیل علیه السلام برای بار دوم(بسم الله الرحمن الرحیم) می گفتند رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می دانستند که سوره ای بپایان رسیده و سوره دیگری شروع شده است.    

 

 

تحقیق : در باره سند این اثر باید تحقیق شود.

ــــــــــــــــــــــــــ

باب أول ما أنزل من التوراة بسم الله الرحمن الرحیم


بحث : اولین آیه ای که از تورات نازل شد (بسم الله الرحمن الرحیم) بود.


44 - عن کعب الأحبار رحمه الله قال : « أول ما أنزل الله عز وجل من التوراة : بسم الله الرحمن الرحیم قل تعالوا أتل ما حرم ربکم علیکم الآیات »


ترجمه : از کعب الاحبار رحمه الله می فرمایند: اولین آیه ای که الله عز وجل از تورات نازل نمودند آیات (بسم الله الرحمن الرحیم قل تعالوا أتل ما حرم ربکم علیکم . الآیات) بودند.

 

 

تحقیق : سند این اثر ضعیف است زیرا در آن عبد الله بن لهیعه که یک راوی ضعیف است وجود دارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول من شاب


بحث : اولین کسی که مویش سفید شد


45 - عن محمد بن إسماعیل بن عیاش : « أول من شاب إبراهیم علیه السلام : أصبح أشمط فقال : یا رب ما هذا ؟ قال : وقار قال : اللهم زدنی وقارا »


ترجمه : کعب رحمه الله فرمودند : اولین کسی که مویش سفید شد ابراهیم (علیه السلام) بود (او) گفت: ای پروردگار من این چیست؟ (الله متعال) فرمودند: وقار است (ابرهیم) گفت: بار الهی به وقار من بیفزا.


تحقیق : سند این قول ضعیف است زیرا در سند این قول اسماعیل بن عیاش که از راویان ضعیف است وجود دارد.

 ــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول ما فرضت الصلاة


بحث: اولین باری که نماز فرض شده است


46 - عن السائب بن یزید رضی الله عنه قال : « فرضت الصلاة أول ما فرضت رکعتین إلا المغرب فزید فی صلاة الحضر فأقرت  صلاة السفر على الفریضة الأولى »


ترجمه : سائب بن یزید رضی الله عنه می فرماید: اولین باری که نماز فرض شده (همه) نمازها دورکعتی بودند بجز نماز مغرب (که از اول سه رکعتی بوده است) سپس در نماز اقامت اضافه شده (و چهار رکعتی شدند بجز صبح) و نماز سفر بر حالت اولیه خویش باقی ماند .

 

تحقیق : در باره سند این اثر باید تحقیق شود.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول من سن القتل


بحث : اولین کسی که رسم و روش کشتن را براه انداخت


47 - عن عبد الله بن مسعود قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « ما من نفس تقتل ظلما إلا کان على ابن آدم القاتل کفل منها لأنه أول من سن القتل »


ترجمه : از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هیچ انسانی بطور ظلم کشته نمی شود مگر اینکه بر پسر اول آدم که قاتل بود سهمی از(گناه) آن (قتل) می رسد زیرا او اولین کسی بود که کشتن را رسم نمود.


تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.

ـــــــــــــــــــــــ

باب أول من عرف رسول الله لما فقده أصحابه یوم أحد


بحث : اولین کسی که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم را شناخت بعد از اینکه یارانش او را در جنگ احد گم کرده بودند.


48 - عن کعب قال : « أنا أول من عرف رسول الله صلى الله علیه وسلم لما فقدناه یوم أحد عرفته بعینیه من تحت المغفر »


ترجمه : کعب بن مالک رضی الله عنه فرمودند: من اولین کسی بودم که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را (زمانی که در جنگ احد گم کردیم و سپس دیدیم) از دو چشمانشان از زیر کلاه خود (و کلاه آهنی) شناختم .

 

تحقیق : این اثر از نظر سندی ضعیف است زیرا درسند این اثر موقوف (محمد بن اسحاق) مدلس وجود دارد که بصورت عنعنه این اثر را روایت نموده این اثر در کتاب اوائل طبرانی نیز با همین سند محمد بن اسحاق روایت شده است .

 ــــــــــــــــــــــــــ

باب أول ما یکفأ الدین


بحث : اولین (چیزی) که از دین واژگون می گردد


49 - عن عائشة رضی الله عنها عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : « أول ما یکفأ الدین کما یکفأ الإناء شیء تسمیه أمتی الخمر ویستحلونها به »


ترجمه : از عایشه رضی الله عنها روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین چیزی که از اسلام واژگون می شود همانگونه که ظرفی واژگون می شود جریان شراب است که (مردم) او را علاوه از نامش نام دیگری بر آن گذاشته (و سپس آن را می نوشند).


تحقیق : آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث صحیحه این حدیث را حسن قرار داده و گفته که سند آن حسن است و در سنن دارمی نیز روایت شده است ناگفته نماند که در آنجا مفصل تر از اینجا روایت شده است.

 

 ـــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول جدة أعطاها رسول الله صلى الله علیه وسلم


بحث : اولین مادر بزرگی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم (به ایشان ارث) داد.


50 - عن عبد الله بن مسعود قال : « أول جدة أعطاها رسول الله صلى الله علیه وسلم السدس »


ترجمه : عبد الله ابن مسعود رضی الله عنه فرمودند: اولین مادر بزرگی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به او یک ششم ارث دادند.


تحقیق : این حدیث در سنن ترمذی نیز روایت شده است وآلبانی رحمه الله این حدیث را درارواء الغلیل ضعیف قرار داده و گفته این روایت از تفردات محمد بن سالم است و ایشان در روایت حدیث حجت نیستند یعنی ضعیف اند.


باب إن أول من أسلم علی بن أبی طالب


بحث : همانا اولین کسی که مشرف به اسلام شد علی بن ابی طالب رضی الله عنه بود


51 - عن سلمان الفارسی رضی الله عنه قال : « أول هذه الأمة ورودا على نبیها أولها إسلاما علی بن أبی طالب »


ترجمه : از سلمان فارسی رضی الله عنه می فرمایند : (در رزو قیامت) اولین فردی که از این امت (محمدی) بنزد پیامبر این امت (محمد صلی الله علیه و آله وسلم) برای نوشیدن (ازحوض کوثر) خواهد رفت اولین کسی که به اسلام مشرف شده است یعنی علی بن ابی طالب رضی الله عنه.

 

تحقیق: آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث ضعیفه این حدیث را بصورت مرفوعی باطل قرار داده است و سپس طولانی در باره بحث نموده وسپس بر سند موقوف این حدیث هم ایراد گرفته و گفته که در سند آن راوی به نام (علیم) وجود دارد که ایشان مجهول العین اند.

 ــــــــــــــــ

باب أول من أسلم


بحث : اولین کسی که اسلام آورده است.


52 - عن عبد الله بن عباس قال : « أول من أسلم علی رضی الله عنه »


ترجمه : عبد الله بن عباس رضی الله عنهما می فرمایند: اولین کسی که (از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم) مشرف به اسلام شده است علی رضی الله عنه می باشد.

 

تحقیق : آلبانی رحمه الله در صحیح سنن ترمذی این اثر موقوف را صحیح دانسته است نا گفته نماند که در آنجا با الفاظ (أول من صلى علی) یعنی اولین کسی که (با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم) نماز خواند علی (رضی الله عنه) بود.

 

 ــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول من أسلم


بحث : اولین کسی که اسلام آورده است.

 

53 - عن زید بن أرقم ، قال : « أول من أسلم علی بن أبی طالب رضی الله عنه »


ترجمه : زید بن ارقم رضی الله عنه می فرمایند: اولین کسی که (از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم) مشرف به اسلام شده است علی بن اب طالب رضی الله عنه می باشد.

 

تحقیق : آلبانی رحمه الله در صحیح سنن ترمذی این اثر موقوف را صحیح دانسته است.

 

 ــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب من قال خدیجة ثم علی رضی الله عنهما


بحث: کسی که گفته (اول) خدیجه (رضی الله عنه مشرف به اسلام شده و) سپس علی رضی الله عنه.


54 - عن ابی موسی ، قال : « خدیجة أول من أسلم مع رسول الله ثم علی »

ترجمه : ابوموسی رضی الله عنه می فرمایند: خدیجه (رضی الله عنها) اولین کسی بود که بهمراه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم اسلام آورد و سپس علی رضی الله عنه (بودند که مشرف به اسلام شدند).

 

تحقیق : این اثرموقوف صحیح است.

ــــــــــــــــــــــــــــ

باب من قال أول من أسلم أبو بکر رضی الله عنه


بحث: کسی که گفته :اولین کسی که اسلام آورده ابوبکر رضی الله عنه بوده است.

 

55 - عن ابن عمر رضی الله عنهما قال : « أول من أسلم أبو بکر رضی الله عنه »


ترجمه :ابن عمر رضی الله عنهما می فرمایند : اولین کسی که اسلام آورده ابوبکر رضی الله عنه بوده است.

 

تحقیق: این اثر موقوف صحیح است و از در سنن ترمذی همین مطلب از خود ابوبکر صدیق نیز روایت شده و آلبانی رحمه الله آن را صحیح دانسته است.