۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

اولین ها در احادیث نبوی (2)

باب أول من یبعث یوم القیامة من الأمم وأول من یحاسب


بحث: اولین (امتی) که از امت ها بر انگیخته و زنده می شودند و اولین (امتی که در قیامت از آنها) محاسبه می شود.


حدیث (14) عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « نحن أول من یبعث وأول من یحاسب »


ترجمه : از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ما (امت محمدی) اولین کسانی هستیم که (در قیامت) بر انگیخته و زنده می شوند و اولین کسانی هستیم که محاسبه می شوند .


تحقیق : آلبانی این حدیث را صحیح دانسته است و این حدیث در سنن ابن ماجه و مسند احمد نیز روایت شده ولی در این دو کتاب آمده (نَحْنُ آخِرُ الْأُمَمِ وَأَوَّلُ مَنْ یُحَاسَبُ)و همین مفهوم بصورت مرفوعی از ابوهریره رضی الله عنه در صحیح بخاری و صحیح مسلم روایت شده است .

ــــــــــــــــــــــــــ

باب أول من صافح


بحث :اولین کسی که مصافحه نموده است


حدیث (15) عن أنس قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم :« أتاکم أَهْلُ الْیَمَنِ هُمْ أَرَقُّ الناس قُلُوبًا وهم أول من حیا بِالْمُصَافَحَةِ »


ترجمه : ازانس (بن مالک رضی الله عنه) روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اهل یمن بنزدتان آمد ودرحالی که آنان نرم دل ترین انسانها اند و(و انس بن مالک رضی الله عنه فرمودند ) آنها اولین کسانی اند که به هنگام سلام نمودن مصافحه می نمایند.


تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح دانسته و گفته که جمله (وهم أول من حیا بِالْمُصَافَحَةِ) مرفوع نیست و مدرج قول انس رضی الله عنه یعنی مو قوف است . و این  حدیث را در کتاب سنن ابی داود و مسند احمد نیز روایت شده است. و قسمت اول و مرفوع این حدیث در صحیح بخاری و صحیح مسلم از ابوهریره رضی الله نیز روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول ما بدئ به رسول الله من الوحی


بحث: اولین چیزی که از وحی بر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ظاهر و نمایان شده است.


حدیث (16) عن عائشة رضی الله عنها قالت : « أول ما بدئ به رسول الله صلى الله علیه وسلم من الوحی الرؤیة الصادقة فکان لا یرى رؤیا إلا جاءت مثل فلق  الصبح »


ترجمه : عایشه رضی الله عنها فرمودند: اولین چیزی که از وحی بر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ظاهر و نمایان شده است خواب راست (و درست) بوده ایشان هیچ خوابی نمی دیدند مگر این که همانند روشنی و نورصبح (ظاهر و نمایان می شد).

 

تحقیق:این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم و مسند احمد مفصل تر از اینجا روایت شده است.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول ما نزل من القرآن


بحث: اولین چیزی که از قرآن نازل شد.


حدیث (17) عن أبی سلمة ، قال : سألت جابر بن عبد الله : أی القرآن أنزل أول فقال : « یا أیها المدثر »


ترجمه : ابوسلمه رضی الله عنه فرمودند: من از جابر بن عبد الله رضی الله عنه پرسیدم : کدام (آیه) قرآن اول نازل گشته است ایشان فرمودند: « یا أیها المدثر »

 

تحقیق: این حدیث صحیح است ودر صحیح بخاری و صحیح مسلم مفصل تربا الفاظ دقیق تری روایت شده اند.

 

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول ما علم جبریل النبی صلى الله علیه وسلم


بحث: اولین چیزی که جبرئیل (علیه السلام) به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آموزش داد.


حدیث (18) عن زید بن حارثة قال : « أول ما علم جبریل النبی صلى الله علیه وسلم الوضوء فلما فرغ أخذ کفا من ماء فنضح  به فرجه »


ترجمه : زید بن حارثه رضی الله عنه فرموده اند: اولین باری که جبرئیل (علیه السلام) به پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم وضو را آموزش دادند چون (از وضو گرفتن) فارغ شدند (وکامل وضو گرفتند) مشت آبی گرفته و بر شرمگاهشان پاشیدند.

 

تحقیق :  این حدیث صحیح است و در مسند احمد نیز روایت شد ه و آلبانی رحمه الله آن را در سلسله احادیث صحیحه ذکر نموده اند.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

باب أول من سیب السوائب وبحر البحیرة وغیر دین إبراهیم


بحث : اولین کسی که حیوانات را برای بتان نذر نموده و رها کرد و گوش حیوانات را بریده برای بتان رها می کرد و دین ابراهیمی را تغییر داد.


حدیث (19) عن أبی هریرة رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول من سیب  السوائب وبحر البحیرة  وغیر دین إبراهیم : عمرو بن لحی بن قمعة بن خندف بن خزاعة »


ترجمه : از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:  اولین کسی که حیوانات را برای بتان رها می کرد و گوش حیوانات را بریده و شیرشان را برای انسانها ممنوع نموده و آنها را برای بتان رها می کرد و دین ابراهیمی را تغییر داد عمرو بن لحی بن قمعه بن خندف بن خزاعه بود.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم و مسند احمد نیز روایت شده است ، ناگفته نماند که جمله (وبحر البحیرة ) در صحیحین نیست و در مسند احمد روایت شده است و جمله (وغیر دین إبراهیم) در هر سه نیست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول ما یتکلم من الإنسان یوم القیامة


بحث: اولین عضوی که از انسان در روز قیامت سخن می گوید.


20 - عن معاویة بن حیدة القشیری ، عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : « أول ما یتکلم من الإنسان یوم القیامة ، ویشهد علیه بعمله فخذه وکفه »


ترجمه : از معاویه بن حیده قشیری رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین عضوی که از انسان در روز قیامت سخن می گوید و بر خلاف انسان با اعمالش گواهی می دهد ران و کف دستش می باشد.

 

تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح دانسته ودر سلسله احادیث صحیحه ذکر نموده همانگونه که امام احمد نیز در مسند خویش مفصل تراز اینجا روایت نموده است.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول ما ینطق من الإنسان


بحث: اولین عضوی که از انسان در روز قیامت سخن می گوید.

 

21 - عن معاویة بن حیدة القشیری قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « إنکم تعرضون یوم القیامة على أفواهکم الفدام وأول ما ینطق من الإنسان فخذه ویده »


ترجمه : از معاویه بن حیده قشیری رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: شما در روز قیامت (بحضور الله) در حالی پیش می شوید که بر دهانهایتان پارچه بسته است  واولین عضوی که از انسان (در این روز ) سخن می گوید ران و کف دستش می باشد.

 

تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح دانسته ودر سلسله احادیث صحیحه ذکر نموده همانگونه که امام احمد نیز در مسند خویش مفصل تراز اینجا روایت نموده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول ما ینتن من الإنسان فی قبره


بحث: اولین چیزی که از انسان در قبرش بوی می گیرد


22 -عن جندب بن عبد الله رضی الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول : « من استطاع منکم أن لا یدخل بطنه إلا طیبا فلیفعل فإن أول ما ینتن من الإنسان بطنه »


ترجمه : از جندب بن عبد الله رضی الله عنه می فرماید: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند:هرکس از شما می تواند که در شکمش بجز چیز پاک (وحلال) داخل نکند پس باید که این کار را انجام دهد زیرا اولین چیزی که از انسان (در قبرو بعد از مرگ) بوی می گیرد شکم او می باشد.

 

تحقیق: این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری کامل تر از اینجا روایت شده است.

ـــــــــــــــــــ

باب أول ما یحاسب به العبد


بحث : اولین (عبادتی) که (در قیامت) بنده برآن محاسبه می شود


23 - عن تمیم الداری رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول ما یحاسب به العبد الصلاة فإن تمت فقد أفلح وأنجح وإن فسدت فقد خاب وخسر ثم سائر الأعمال »


ترجمه : از تمیم داری رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: اولین چیز(عبادی) که بنده بر آن محاسبه خواهد شد نماز است لذا اگر این عملش تکمیل بود که قطعا این بنده کامیاب و پیروزگشته است واما اگر این عملش فاسد بود قطعا این بنده زیان و ضرر نموده (بعد از نماز) سپس (مرحله بررسی) سایر اعمالش (فراخواهد رسید).

 

تحقیق: این حدیث صحیح است و در سنن ابن ماجه و مسند احمد با تغییرات جزئی نسبت به اینجا روایت شده و استاد آلبانی رحمه الله در صحیح ابن ماجه این حدیث را صحیح قرار داده است.

ــــــــــــــــــــــ

باب إن أول ما یقضى به بین الناس فی الدماء


بحث : همانا اولین چیزی (که از حقوق مردم در قیامت) در میان مردم قضاوت و فیصله می شود (جریان) خونها است.

 

24 - عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ عَنْ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : «أَوَّلُ مَا یُقْضَى بَیْنَ النَّاسِ فِی الدِّمَاءِ »

 

ترجمه : از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین چیزی (که از حقوق الناس در قیامت) در میان مردم قضاوت و فیصله می شود (جریان) خونها است.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است ودرصحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.

ـــــــــــــــــــــــــ

باب أول من رمى بسهم فی سبیل الله


بحث : اولین کسی که در راه الله (و جهاد به سوی دشمن) تیز اندازی نمود.


25 - عن جابر بن سمرة ، قال : « أول من رمى بسهم فی سبیل الله سعد بن أبی وقاص »


ترجمه : جابر بن سمره رضی الله عنه فرمودند: اولین کسی که در راه الله (و جهاد؛ به سوی دشمن) تیز اندازی نموده سعد بن ابی وقاص (رضی الله عنه) می باشند.

 

تحقیق : این اثر موقوف صحیح است و در صحیح بخاری ، سنن ابی داود و مسند احمد همین مطلب ازابوعثمان نهدی رحمه الله روایت شده است.