۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

اولین ها در احادیث نبوی (1)

باب : أول ما خلق الله القلم


بحث: اولین چیزی که الله آفریده قلم است.


حدیث (1) عن ابن عباس رضی الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول ما خلق الله القلم فقال له : اجر . فقال : بم أجری ؟ فقال له : بما هو کائن إلى یوم القیامة »


ترجمه : ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین چیزی که الله آفریدند قلم بود (بعد از آفریدن ،الله) به آن گفتند: جاری شو(وبنویس) (قلم) گفت: به چه جاری شوم (وچه بنویسم) (الله) برایش گفت: در باره هرآن چیزی که تا روز قیامت خواهدآمد (بنویس).

 

تحقیق : این حدیث را استاد آلبانی صحیح قرار داده و در سلسله احادیث صحیحه تحت حدیث شمار ه 133 فرموده این حدیث را ابویعلی( 126 / 1 ) و بیهقی در " الأسماء و الصفات " ( ص 271 )روایت نموده اند.

ـــــــــــــــــــــــــــ

باب : أول ما خلق الله من الإنسان فرجه


بحث: اولین عضوی که الله از انسان آفریده است شرمگاه او است.


حدیث (2) عن عبد الله بن عمرو قال : « أول ما خلق الله من الإنسان فرجه فلما تم خلقه قیل له : لا تنزله إلا فی حله  »


ترجمه : عبد الله بن عمرو رضی الله عنهما فرمودند: اولین (عضوی) را که الله از انسان آفرید شرمگاهش بود و چون خلقتش تکمیل شد بدو گفته شد: فرود نیا مگر در جای حلال و مجازش.


تحقیق: سند این حدیث ضعیف است زیرا در آن (لیث بن ابی سلیم) وجود دارد که ضعیف می باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

باب أن أول من جحد آدم علیه السلام


بحث: همانا اولین کسی که (جریانی را) انکار نمود آدم علیه السلام بود.


حدیث (3) عن ابن عباس رضی الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول من جحد  آدم فجحدت ذریته »


ترجمه : ازابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین کسی که انکار نمود آدم بود (سپس) فرزندانش انکار نمودند.


تحقیق : این حدیث صحیح است و استاد آلبانی رحمه آن را صحیح قرار داده قسمت اول آن (أول من جحد  آدم) را در کتاب ظلال صحیح قرارداده وفرمودند: که این حدیث را امام احمد (در مسند) و ابن سعد در طبقات ذکر نموده اند.

و اما قسمت (فجحدت ذریته) دوم با قسمت اول وبدون ذکر اولیت در سنن ترمذی از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده و استاد آلبانی رحمه الله در آنجا صحیح قرار داده است.

ـــــــــــــــــــــــــــ

باب أنا أول من تنشق عنه الأرض یوم القیامة


بحث: من اولین کسی هستم که (در) روز قیامت زمین از آن شگافته (وازقبر بیرون می آید)


حدیث (4) عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أنا أول من تنشق عنه الأرض یوم القیامة »


ترجمه : ازابن عباس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من اولین کسی هستم که روز قیامت زمین از او شگافته شده (وازقبر بیرون می آیم).


تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله از ابوسعید خدری رضی الله عنه در ترمذی صحیح قرار داده و امام ترمذی فرمودند: که از ابن عباس رضی الله عنه نیز روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أنا أول من یقرع باب الجنة


بحث: من اولین کسی هستم که درب بهشت را (برای بازشدن) می کوبم (ودرمی زنم).

 

حدیث (5) عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَا أَوَّلُ مَنْ یَقْرَعُ بَابَ الْجَنَّةِ.


ترجمه : ازانس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من اولین کسی هستم که بر درب بهشت می کوبم (و درب می زنم تا درب را برای رفتن بهشتیان به بهشت باز کنند)


تحقیق : (این روایت صحیح است و در صحیح مسلم نیز روایت شده است)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أنا أول شافع وأول مشفع


بحث : من اولین شفاعت کننده و اولین کسی هستم که شفاعتش (در حضور الله) پذیرفته می شود.


حدیث (6) عن أَبی هُرَیْرَةَ رضی الله عنه قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: « أَنَا أَوَّل شَافِعٍ وَأَوَّلُ مُشَفَّعٍ »


ترجمه : ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من اولین شفاعت کننده و اولین کسی هستم که شفاعتش (به نزد الله) پذیرفته می شود.


تحقیق : این حدیث را آلبانی صحیح قرار داده و در سنن ابی داود و صحیح مسلم نیزروایت شده است و قسمت اول آن در بخاری از ابی سعید خدری رضی الله عنه و قسمت آخر آن در مسلم از ابوهریره رضی الله عنه نیز روایت شده است)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أنا أول شافع وأول مشفع یوم القیامة


بحث: من اولین شفاعت کننده و اولین کسی هستم که در روز قیلمت شفاعتش پذیرفته می شود.


حدیث (7) عن جابر بن عبد الله قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أنا أول شافع وأول مشفع یوم القیامة »


ترجمه : ازجابر بن عبد الله رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من اولین شفاعت کننده ام و(اولین کسی) هستم که شفاعتش (از جانب الله) پذیرفته می شود.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است و در سنن دارمی نیز روایت شده و مطالب مذکور در این حدیث از صحابه های متعددی روایت شده است.

ـــــــــــــــــــــــــ

باب أول الأمم یدخل الجنة


بحث : اولین (امتی که از امت ها) وارد بهشت می شود.


حدیث (8) عن ابن عباس ، وجابر بن عبد الله ، قالا : إن جبریل - علیه السلام - قال للنبی صلى الله علیه وسلم : « أول الأمم یدخل الجنة أمتک »


ترجمه :ابن عباس و جابر بن عبد الله رضی الله عنهم می فرمایند همانا حبرئیل علیه السلام به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین (امتی که از امت ها) وارد بهشت می شوند؛ امت تو هست.

 

تحقیق: در باره سند این حدیث باید تحقیق صورت گیرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول من یکسى یوم القیامة


بحث : اولین کسی که روز قیامت (لباس) پوشانده می شود.


حدیث (9) عن ابن عباس عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : « أول من یکسى یوم القیامة خلیل الله إبراهیم علیه السلام »


ترجمه : از ابن عباس رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا اولین کسی که در روز قیامت (لباس) پوشاند می شود دوست الله (متعال) ابراهیم (علیه السلام) می باشد.

 

تحقیق: این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری ، سنن ترمذی، سنن نسائی، مسند احمد نیز روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول من أضاف الضیفان


بحث : اولین کسی که از مهمانها پذیرائی نموده است.


حدیث (10) عن أبی هریرة رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول من أضاف الأضیاف إبراهیم علیه السلام »


ترجمه از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا اولین کسی که از مهمانها پذیرائی نمود ابراهیم علیه السلام بوده است.

 

تحقیق: این حدیث آلبانی رحمه الله درصحیح الجامع الصغیر حسن قرار داده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول من اختتن


بحث : اولین کسی که (خودش) ختنه نموده است


حدیث (11) عن أبی هریرة قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول من اختتن إبراهیم وقد أتت علیه مائة وعشرون سنة واختتن بالقدوم » . القدوم : موضع بالشام .


ترجمه: از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین کسی که خود را ختنه نموده ابرهیم (علیه السلام) بوده است که در سن یکصد و بیست سالگی (خویش را) در منطقه قدوم شام ختنه نموده است.


تحقیق : این حدیث را آلبانی در سلسله احادیث ضعیفه ، ضعیف قرار داده است  اما این حدیث بطور صحیح در صحیح بخاری این گونه روایت شده است : عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ اخْتَتَنَ إِبْرَاهِیمُ عَلَیْهِ السَّلَام وَهُوَ ابْنُ ثَمَانِینَ سَنَةً بِالْقَدُّومِ .

یعنی : از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ابرهیم علیه السلام خو درا در سن هشتاد سالگی در منطقه قدوم (شام) ختنه نمودند.

ودر سلسله احادیث صحیحه آمده که ابن عساکر( 2 / 167 / 1 ) از ابوهریره بصورت مرفوع این گونه روایت نموده است : کان أول من ضیف الضیف إبراهیم ، و هو أول من اختتن على رأس ثمانین سنة واختتن بالقدوم " .

یعنی : یعنی اولین کسی که از مهمان پذیرائی نمود ابراهیم (علیه السلام) بوده و ایشان اولین کسی بودند که خودشان را در سن هشتاد سالگی ختنه نمودند و در منطقه قدوم (شام) خودشان را ختنه نمودند.

خلاصه این که آنچه دراین حدیثی که ابن ابی عاصم روایت نموده ایراد دارد جریان سن ابراهیم علیه السلام در زمان ختنه نمودن است که درست این است که در آن زمان هشتاد سال عمر داشتند و اما بقیه روایت ابن ابی عاصم صحیح است یعنی اولین فردی که خودش را ختنه نموده ابراهیم علیه السلام بوده است .

ــــــــــــــــــــــ

باب أول من صنعت له النورة


بحث : اولین کسی که برایش واجبی ساخته و درست شد.


حدیث (12) عن أبی موسى رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول من صنعت له النورة ودخل الحمام سلیمان بن داود - علیهما السلام - فلما دخل ووجد حره قال : أوه من عذاب الله عز وجل أوه أوه من قبل أن لا ینفع أوه »


ترجمه : ابوموسی رضی الله عنه می فرماید که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین کسی که برایش واجبی ساخته و درست شد وحمام ها ساخته شد سلیمان بن داود (علیهما السلام) بودند وچون ایشان داخل حمام رفتند وگرما و حرارت آنجا را احساس نمودند گفتند : آه از عذاب الله عزوجل چقدر سخت است آری (باید) (از سختی عذاب الله) آه آه گفت پیش از اینکه آه گفتن فایده ای نداشته باشد.


تحقیق : این حدیث را استاد آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث ضعیفه و موضوعه بسیار ضعیف قرار داده اند زیرا در سند آن (إسماعیل بن عبد الرحمن الأودی) وجود دارد و ایشان بسیار ضعیف اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باب أول الأنبیاء علیهم السلام


بحث: اولین پیامبران علیهم السلام


حدیث (13) عن أبی ذر الغفاری رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول الأنبیاء آدم وآخرهم محمد صلى الله علیه وسلم وعلیهم أجمعین »


ترجمه : از ابوذررضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم اولین پیامبران (آدم) و آخرین شان (محمد) است که بر همه آنان رحمت و سلامتی از جانب الله عنایت گردد.

 

تحقیق: این حدیث را آلبانی رحمه الله در تخریج مشکاة المصابیح صحیح دانسته و این حدیث بطور مفصل تر و طولانی تری در مسند احمد روایت شده است.ناگفته نماند که درآنجا جمله (وآخرهم محمد) نیست.