۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

کتاب اوائل ابن ابی عاصم (5)

حدیث (58) عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : « أَوَّل وَقْتِ صَلَاةِ الظُّهْرِ حِینَ تَزُولُ الشَّمْسُ» وذکر أول وقت العصر وأول وقت المغرب وأول وقت العشاء وأول وقت الفجر.

 

ترجمه : از ابوهریره روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اول وقت نمازظهر زمانی که خورشید زوال می کند (یعنی از وسط آسمان به سمت مغرب مایل می شود؛شروع می شود) و همچنین (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) اول وقت عصر، و اول وقت مغرب و اول وقت عشاء و اول وقت صبح را نیز بیان نموده اند.

 

تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح قرارداده و این روایت در مسند احمد و سنن ترمذی کامل تر روایت شده است.

 ــــــــ

حدیث (59) عن جندب ، عن النبی صلى الله علیه وسلم : « أَوَّل شیء یُنْتِنُ مِنْ الْإِنْسَانِ بَطْنُهُ»

 

ترجمه : از جندب رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین چیزی که از انسان (بعد از مردنش) بوی می گیرد شکمش است.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری کامل تر از اینجا روایت شده است.

 

 ــــــــــــــــــــــ

حدیث (60) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ حَفِظْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حَدِیثًا لَمْ أَنْسَهُ بَعْدُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ : « إِنَّ أَوَّلَ الْآیَاتِ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَخُرُوجُ الدَّابَّةِ عَلَى النَّاسِ ضُحًى وَأَیُّهُمَا مَا کَانَتْ قَبْلَ صَاحِبَتِهَا فَالْأُخْرَى عَلَى إِثْرِهَا قَرِیبًا »

 

ترجمه : از عبد الله بن عمرو رضی الله عنهما فرمودند: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم سخنی را شنیده ام که تا به حال هم فراموش نکردم من از ایشان شنیدم که می فرمایند : اولین نشانیهای (بزرگ و غیر طبیعی قیامت) طلوع نمودن خورشید از سمت مغرب آن است و بیرون شدن دابة الارض(حیوان زمینی) است که هنگام چاشتگاه بر مردم بیرون می شود ، هر یک از این دوقبل از دیگری نمایان گردد دیگر بزودی بعد از آن نمایان می گردد.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح مسلم ، سنن ابی داود ومسند احمد نیز روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (61)عن أبی ذر ، أنه قال لیزید بن أبی سفیان : سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول : « أول من یغیر سنتی رجل من بنی أمیة »


ترجمه : ابوذر (غفاری رضی الله عنه) به یزید بن ابی سفیان (رضی الله عنهما) گفت: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرماید: اولین کسی که سنت و روش (حکومت داری) من را تغییر می دهد مردی از (قبیله) بنی امیه است.


تحقیق : استاد آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث صحیحه این حدیث را حسن قرار داده و فرموده که سند این حدیث حسن است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (62)عن عائشة أن النبی صلى الله علیه وسلم قال : أول ما یکفأ الإسلام کما یکفأ الإناء ، فی الخمر یسمونها بغیر اسمها.


ترجمه : از عایشه رضی الله عنها روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین چیزی که از اسلام واژگون می شود همانگونه که ظرف واژگون می شود جریان شراب است که (مردم) او را علاوه از نامش نام دیگری بر آن گذاشته (و سپس آن را می نوشند).


تحقیق : آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث صحیحه این حدیث را حسن قرار داده و گفته که سند آن حسن است و در سنن دارمی نیز روایت شده است ناگفته نماند که در آنجا مفصل تر از اینجا روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (63)عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: أَوَّلُ جَدَّةٍ أَطْعَمَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ سهما فی الإسلام أم أب مَعَ ابْنِهَا .


ترجمه : عبد الله ابن مسعود رضی الله عنه فرمودند: اولین مادر بزرگی بود که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به او خوراک (یعنی ارث) و سهم (یک ششم) در اسلام داد (واین مادر بزرگ) مادر پدر بود که با فرزندش (در حالی که زنده بود ارث برد)


تحقیق : این حدیث در سنن ترمذی نیز روایت شده است وآلبانی رحمه الله این حدیث را درارواء الغلیل ضعیف قرار داده و گفته این روایت از تفردات محمد بن سالم است و ایشان در روایت حدیث حجت نیستند یعنی ضعیف اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (64)عن أبی سعید الخدری ، عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : « قصی أول من جدد البیت بعد کلاب بن مرة »


ترجمه : از ابو سعید خدری رضی الله عنه روایت است که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: بعد از کلاب بن مره اولین کسی که (کعبه و) بیت الله راتجدید ساخت نموده قصی می باشد.


تحقیق : این حدیث سندش ضعیف است زیرا در آن عبد الوهاب بن الضحاک که احادیث وضع می نموده و إسماعیل بن عیاش که ضعیف است وجود دارد.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (65)عن سلمان قال : « أول هذه الأمة ورودا على نبیها أولها إسلاما علی بن أبی طالب »


ترجمه سلمان (فارسی رضی الله عنه) فرمودند: اولین فردی که از این امت به نزد پیامبراین امت (محمّد صلی الله علیه و آله وسلم در قیامت) به نزد حوض کوثر خواهد رفت اولین کسی است که (در دنیا ) به اسلام مشرف شده است یعنی علی بن ابی طالب (رضی الله عنه).


تحقیق: آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث ضعیفه این حدیث را بصورت مرفوعی باطل قرار داده است و سپس طولانی در باره بحث نموده وسپس بر سند موقوف این حدیث هم ایراد گرفته و گفته که در سند آن راوی به نام (علیم) وجود دارد که ایشان مجهول العین اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (66)عن علی قال : « أنا أول رجل صلى مع النبی صلى الله علیه وسلم »


ترجمه : علی بن ابی طالب رضی الله عنه فرمودند: من اولین فردی هستم که با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نماز خواندم.


تحقیق : این اثر موقوف را آلبانی رحمه الله در تحت حدیث دیگری در سلسله احادیث ضعیفه و موضوعه ذکر نموده و آن را صحیح قرار داده است.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (67)عن سلمان قال : « إن أول هذه الأمة ورودا على نبیها أولها إسلاما علی بن أبی طالب »


ترجمه سلمان (فارسی رضی الله عنه) فرمودند: اولین فردی که از این امت به نزد پیامبراین امت (محمّد صلی الله علیه و آله وسلم در قیامت) به نزد حوض کوثر خواهد رفت اولین کسی است که (در دنیا ) به اسلام مشرف شده است یعنی علی بن ابی طالب (رضی الله عنه).


تحقیق: آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث ضعیفه این حدیث را بصورت مرفوعی باطل قرار داده است و سپس طولانی در باره بحث نموده وسپس بر سند موقوف این حدیث هم ایراد گرفته و گفته که در سند آن راوی به نام (علیم) وجود دارد که ایشان مجهول العین اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (68)عن زید بن أرقم قال : « أول من أسلم مع رسول الله صلى الله علیه وسلم علی بن أبی طالب »


ترجمه : زید بن ارقم رضی الله عنه فرمودند: اولین کسیکه بهمراه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم اسلام آورد علی بن ابی طالب رضی الله عنه بودند.


تحقیق : آلبانی رحمه الله در صحیح سنن ترمذی این اثر موقوف را صحیح دانسته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (69)عن ابن عباس قال : « أول من أسلم علی »


ترجمه : ابن عباس رضی الله عنهما فرمودند: اولین کسی که (از صحابه) اسلام آورد علی رضی الله عنه بود.


تحقیق : آلبانی رحمه الله در صحیح سنن ترمذی این اثر موقوف را صحیح دانسته است نا گفته نماند که در آنجا با الفاظ (أول من صلى علی) یعنی اولین کسی که (با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم) نماز خواند علی (رضی الله عنه) بود.

 ـــــــــــــــــــ

حدیث (70)عن أبی سعید الخدری قال : لما رأى أبو بکر تثاقل الناس عن بیعته قال : « ألست صاحب کذا ألست صاحب کذا ألست أول من أسلم ألست أولى الناس بها ؟ »


ترجمه : ابوسعید خدری رضی الله عنه فرمودند: ابوبکر چون دید که مردم از بیعت با او سنگینی و تأخیردارند فرمود: آیا من صاحب فلان (عمل خیر) نیستم؟(و) آیا من اولین فردی که به اسلام مشرف شده بود نیستم؟ و آیا من از همه مردم به خلافت مستحق تر نیستم؟


تحقیق: این اثر موقوف صحیح است و از در سنن ترمذی نیز بصورت مختصرروایت شده و آلبانی رحمه الله آن را صحیح دانسته است.

 ــــــــــــــ

حدیث (71)عن ابن عمر قال : « أول من أسلم أبو بکر »


ترجمه : ابن عمر رضی الله عنهما فرمودند: اولین کسی که اسلام آورد ابوبکر (صدیق رضی الله عنه) بود.


تحقیق: این اثر موقوف صحیح است و از در سنن ترمذی همین مطلب از خود ابوبکر صدیق نیز روایت شده و آلبانی رحمه الله آن را صحیح دانسته است.

ـــــــــــــــــــــــــ

حدیث (72)عن بریدة ، أن خدیجة أول من أسلم مع رسول الله صلى الله علیه وسلم وعلی بن أبی طالب.


ترجمه : بریده رضی الله عنه فرمودند: اولین کسی که بهمراه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ااسلام آورده خدیجه (رضی الله عنها) و علی بن ابی طالب (رضی الله عنه) بودند.


تحقیق : این اثرموقوف صحیح است.