۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

کتاب اوائل ابن ابی عاصم (4)

حدیث (43) عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: « أَوَّلُ خَصْمَیْنِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ جَارَانِ »

 

ترجمه : از عقبه بن عامر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین دو فرد درگیری که روز قیامت (بمحضرالهی برای حل و فصل پیش می شوند) دو هماسیه (ای اند که در دنیا با هم اختلاف داشته و در گیر بودند)

 

تحقیق : این حدیث در مسند احمد بن حنبل نیز روایت شده و آلبانی در صحیح الجامع الصغیر این روایت را حسن دانسته است.

 ــــــــــــــــــــــ

حدیث (44)عَنْ عَدِیِّ بْنِ حَاتِمٍ قَالَ: أَتَیْتُ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فِی أُنَاسٍ مِنْ قَوْمِی فَقَالَ لِی: « إِنَّ أَوَّلَ صَدَقَةٍ بَیَّضَتْ وَجْهَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَوُجُوهَ أَصْحَابِهِ صَدَقَةُ طَیِّئٍ جِئْتَ بِهَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ» ، فذکره

 

ترجمه : از عدی بن حاتم رضی الله عنه روایت است که ایشان فرمودند: من به همراه افرای از قوم خودم بنزد عمر بن خطاب (رضی الله عنه) آمدم ایشان به من گفتند: همانا اولین صدقه ای که چهره رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و چهرهای اصحاب ایشان را سفید ( و روشن ساخت) صدقات (قبیله) طیی بود که تو (در زمان حیات رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) به نزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آورده بودی و سپس حدیث را تا به آخر ذکر نمود ....


تحقیق : این اثر موقوف صحیح است و در صحیح مسلم و مسند احمد نیز روایت شده است.

ـــــــــــــــــــــ

حدیث (45)عن أبی مسعود ، أنه قال : « أول من قدم المدینة من المهاجرین مصعب بن عمیر وأول من جمع بها یوم الجمعة قبل أن یقدم النبی صلى الله علیه وسلم فصلى بهم »


ترجمه : ابومسعود رضی الله عنه می فرماید: اولین کسی که از مهاجرین (هجرت نموده و) به مدینه آمدند مصعب بن عمیر (رضی الله عنه) بودند و اولین کسی پیش از آمدن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم (به مدینه) برای اهل مدینه نماز جمعه برگذار نمود نیز ایشان بودند.


تحقیق : آلبانی در ارواء الغلیل این روایت را ضعیف قرار داده و گفته این اثررا از زهری بجز صالح کسی دیگر روایت نکرده و صالح (راوی) ضعیف است.

ناگفته نماند که قسمت اول این اثر صحیح است و در مسند احمد از براء بن عازب رضی الله عنه چنین روایت شده است(کَانَ أَوَّلَ مَنْ قَدِمَ الْمَدِینَةَ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مُصْعَبُ بْنُ عُمَیْرٍ وَابْنُ أُمِّ مَکْتُومٍ....).

 ـــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (46)عن عامر بن ربیعة قال : « أَوَّلَ ظَعِینَةٍ قَدِمَتْ الْمَدِینَةَ لیلى بنت أبی حثمة وهی زوجته »


ترجمه : عامر بن ربیعه رضی الله عنه فرمودند: اول زن مسافری که (هجرت نمود) و به مدینه آمد لیلی بنت ابی حثمه بود (راوی می گوید: لیلی خانم عامر است).


تحقیق : این اثر از نظر سندی ضعیف است زیرا در سند آن ابن أخی الزهری (یعنی پسر برادر زهری) وجود دارد و ابن معین رحمه الله در باره اش فرموده که ایشان قوی نیستند، علاوه بر این ؛این اثر مخالف است با اثری است که سندش را آلبانی رحمه الله صحیح قرار داده و سنن ترمذی آمده که اولین زنی که هجرت به مدینه نموده ام سلمه رضی الله عنها بوده است .

ـــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (47)عن أبی هریرة قال : « أول من سمعته یقول السکین رسول الله صلى الله علیه وسلم إنما کنا نسمیها المدیة »


ترجمه : ابوهریره رضی الله عنه فرمودند: ازاولین کسی که شنیدم (برای کارد کلمه) سکین را بکار می برد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بود همانا ما به (کارد) مدیه می گفتیم .

 

تحقیق : این اثر موقوف صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز با اندکی تغییری در الفاظ روایت شده است.

ـــــــــــــــــــــ

حدیث (48)عن معاویة بن حیدة القشیرى ، أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال : « إنکم تدعون مفدمة أفواهکم بالفدام وإن أول ما یتکلم من الإنسان فخذه وکفه فیبین من الإنسان لفخذه »


ترجمه : معاویه بن حیده قشیری رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا (همه) شما (در روز قیامت) فراخوانده و آورده می شوید (ودر حالی که ) دهانهای شما با پارچه ای بسته شده است و اولین عضوی که از انسان سخن می گوید (و کارهای دنیویش را بیان می کند) رانش و کف دستش می باشد .


تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح دانسته ودر سلسله احادیث صحیحه ذکر نموده همانگونه که امام احمد نیز در مسند خویش مفصل ترروایت نموده است.

 ـــــــــــــــــــــــــ

حدیث (49)عن معاویة بن حیدة القشیرى ، عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : « تجیئون یوم القیامة على أفواهکم الفدام وأول ما یتکلم من الإنسان فخذه وکفه »


ترجمه : معاویه بن حیده قشیری رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا (همه) شما (در روز قیامت) آورده می شوید (ودر حالی که ) دهانهای شما با پارچه ای بسته شده است و اولین عضوی که از انسان سخن می گوید (و کارهای دنیویش را بیان می کند) رانش و کف دستش می باشد .

 

تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح دانسته ودر سلسله احادیث صحیحه ذکر نموده همانگونه که امام احمد نیز در مسند خویش مفصل ترروایت نموده است.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (50)عن معاویة بن حیدة القشیرى ، أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال : « إنکم تعرضون على الله على أفواهکم الفدام وأول ما یتکلم من الإنسان فخذه ویده »


ترجمه : معاویه بن حیده قشیری رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا (همه) شما (در روز قیامت) به محضر الله (ودر حالی که ) دهانهای شما با پارچه ای بسته شده است؛ پیش می شوید و اولین عضوی که از انسان سخن می گوید (و کارهای دنیویش را بیان می کند) رانش و کف دستش می باشد .

 

 تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح دانسته ودر سلسله احادیث صحیحه ذکر نموده همانگونه که امام احمد نیز در مسند خویش مفصل ترروایت نموده است.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (51)عن عقبة بن عامر قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « إن أول شیء یتکلم من الإنسان یوم یختم على الأفواه فخذه من رجله الیسار »


ترجمه : از عقبه بن عامر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین عضوی که از بدن انسان (در روز قیامت) روزی که بر دهانها مهر زده می شود؛ سخن می گوید ران پای چپ انسان است.


تحقیق : این حدیث سندش ضعیف است زیرا در سندش عبد الوهاب بن الضحاک که حدیث دروغین می ساخته و اسماعیل بن عیاش که راوی ضعیف است؛ وجود دارند ولی در روایت صحیح معاویه بن حیده قشیری رضی الله عنه که قبل از این روایت آمده جریان سخن گفتن ران ذکر است .

ــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (52)عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: « إن أول آیة نزلت فی القتال{ أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ } قَالَ:أَبُو بَکْرٍ فعرفت أَنَّهُ سَیَکُونُ قِتَالٌ.


ترجمه : ابن عباس رضی الله عنهما می فرمایند: همانا اولین آیه ای که در باره جنگ و جهاد نازل شد (این آیه) { أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ } بود ابوبکر صدیق رضی الله عنه (بعد از نزول این آیه) فرمودند: (من از نزول این آیه) متوجه شدم که (روزی در میان ما و کفار) جنگ و درگیری اتفاق خواهد افتاد.


تحقیق : این روایت در سنن ترمذی و سنن نسائی و مسند احمد اندکی مفصل تر ازاینجا روایت شده و استاد آلبانی رحمه الله در باره آن فرموده که صندش صحیح است.

 

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (53) عن أبی هریرة قال : سمعت رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یقول : « أَوَّل من یَدْخُلُ الْجَنَّةَ وُجُوهُهُمْ عَلَى صُورَةِ الْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ »

 

ترجمه : ابوهریره رضی الله عنه می فرماید: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: (در روز قیامت) اولین (گروه و) کسانی که وارد بهشت می شوند چهرهایشان (از نور و زیبائی) همانند شکل ماه شب چهارده است.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.

 ـــــــــــــــــــــــ

حدیث (54)عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو قال : قال رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: « أتَدْرُونَ أَوَّلَ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ ؟ فُقَرَاءُ الْمُهَاجِرین الَّذِینَ تُسَدُّ بِهِمْ الثُّغُورُ وَیُتَّقَى بِهِمْ الْمَکَارِهُ»


ترجمه : از عبد الله بن عمرو رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: آیا می دانید که اولین کسانی که از مخلوق الله وارد بهشت می شوند چه کسانی اند؟ فقراء مهاجرین اند آنانی که مرزها(ی کشور اسلامی) با آنان بسته (واز شر دشمنان محافظت) می شود و با استفاده از آنان از مشکلات پرهیز و دوری می شود .


تحقیق : این حدیث صحیح است و در مسند احمد مفصل تر از اینجا روایت شده و آلبانی رحمه الله در کتاب (صحیح الترغیب و الترهیب) آن را صحیح دانسته است ، ناگفته نماند در مسند احمد بجای کلمه (فُقَرَاءُ الْمُهَاجِرین) این گونه (الْفُقَرَاءُ وَالْمُهَاجِرُونَ) آمده است .

 ــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (55)عَنْ أُبَیِّ بْنِ کَعْبٍ قَالَ :قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : « أَوَّلُ مَنْ یُصَافِحُهُ الْحَقُّ عُمَرُ بن الخطاب وَأَوَّلُ مَنْ یُسَلِّمُ عَلَیْهِ وَأَوَّلُ مَنْ یَأْخُذُ بِیَدِهِ فَیُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ »

 

ترجمه : از ابی بن کعب رضی الله عنه روایت که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین کسی که (در قیامت) با (الله ذات بر) حق مصافحه می کند و اولین کسی که بر ایشان سلام می کند و اولین کسی که (الله) دستش را گرفته او وارد بهشت می کند عمر بن خطاب است.


تحقیق : این حدیث ضعیف است و در سنن ابن ماجه نیز روایت شده و استاد آلبانی رحمه الله در بار آن فرموده : این حدیث کاملا منکر است و در سلسله احادیث صحیحه گفته که سند این حدیث بسیار ضعیف است زیرا در سند آن داود بن عطاء وجود دارد که امام بخاری (رحمه الله) وی را منکر الحدیث دانسته است.

ـــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (56)عن ابن عباس قال : سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول : « کأنی بنساء فهم یطفن بالخزرج تضطرب ألیاتهن مشرکات وهو أول شرک فی الإسلام »


ترجمه : ابن عباس رضی الله عنهما می فرماید: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: گویا که من زنان (طائفه بنی فهر) را می بینم که مشرک اند وبه خزرج طواف می کنند و در حالی که سرینهای آنها تکان می خورد و این اولین شرکی است که در اسلام (بوجود) می آید.


تحقیق : این حدیث ضعیف است و در مسند احمد مفصل تر از اینجا آمده است و استاد آلبانی رحمه الله در کتاب (ظلال الجنة) این حدیث را ضعیف قرار داده و گفته است سند این حدیث ضعیف است زیرا در سند آن محمد بن عبید المکی که همان ابن أبی صالح باشد وجود دارد و ایشان (راوی) ضعیف اند.

ــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (57)عن أبی هریرة قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول زمرة  تدخل الْجَنَّةَ عَلَى صُورَةِ الْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ »


ترجمه : ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم فرمودند: (در روز قیامت) اولین گروهی که وارد بهشت می شوند (چهرهایشان از نور و زیبائی) همانند شکل ماه شب چهارده است.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.