۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

کتاب اوائل ابن ابی عاصم (3)

حدیث (22) عن کعب قال: « أول من شاب إبراهیم فأصبح باذا ، أقرانه من الناس شمطا  »


ترجمه : کعب رحمه الله فرمودند : اولین کسی که مویش سفید شد ابراهیم (علیه السلام) بود او در میان هم عمرانش از مردم در سرش موهای سفید داشت.


تحقیق : سند این قول مقطوع ضعیف است زیرا در سند این قول اسماعیل بن عیاش که از راویان ضعیف است وجود دارد.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (23) عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ أَوَّلَ مَا فُرِضَتْ الصَّلَاةُ رَکْعَتَیْنِ.

 

ترجمه : عایشه رضی الله عنه فرموده اند: دراول که نمازفرض شد (نمازهای فرض) دو رکعتی بودند .

 

تحقیق : این صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم و برخی دیگر از کتب حدیثی نیز روایت شده است.

 ــــــــــــــ

حدیث (24) عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ لَمَّا جَاءَ أَهْلُ الْیَمَنِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : « قَدْ جَاءَکُمْ أَهْلُ الْیَمَنِ هُمْ أَرَقُّ قُلُوبًا وَ أَوَّلُ مَنْ جَاءَ بِالْمُصَافَحَةِ »

 

ترجمه : انس (بن مالک رضی الله عنه) فرمودند: آنگاه که اهل یمن (به مدینه) آمدند رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا اهل یمن بنزدتان آمد ودرحالی که آنان (از شما) نرم دل تراند و(و انس بن مالک رضی الله عنه فرمودند ) آنها اولین کسانی اند که دست داد و مصافحه را با خویش (به مدینه) آوردند.


تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح دانسته و گفته که جمله (وَ أَوَّلُ مَنْ جَاءَ بِالْمُصَافَحَةِ) مرفوع نیست و مدرج قول انس رضی الله عنه یعنی مو قوف است . و این  حدیث را در کتاب سنن ابی داود و مسند احمد نیز روایت شده است. و قسمت اول و مرفوع این حدیث در صحیح بخاری و صحیح مسلم از ابوهریره رضی الله نیز روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (25) عن عتبة بن عبد حدثهم أن رجلا سأل رسول الله صلى الله علیه وسلم کیف کان أول شأنک ؟ قال : « کانت حاضنتی من بنی سعد بن بکر » فذکر الحدیث.


ترجمه : از عتبه بن عبد رضی الله عنه روایت است که مردی از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم پرسیدند ابتداء جریان کارت(یعنی اولین جریان ملاقات با جبرئیل و جریان شق صدر دوران کودکی و اتفاقات همراه آن) چگونه بود (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: مادر رضاعی و پرورشدهنده دوران کودکی من (حلیمه سعدیه) از قبیله بنی سعد بن بکر بود وسپس جریان (شق صدر دوران کودکی) را کاملابیان نمودند...

تحقیق این حدیث درمسند احمد بن حنبل نیزمفصلا بیان شده است واستاد آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث صحیحه و صحیح السیرة النبویة مفصلا این روایت را ذکر نموده اند.

ـــــــــــــــــــ

حدیث (26) عن أبی مریم الکندی قال جاء أعرابی إلى النبی صلى الله علیه وسلم فقال : أی شیء کان أول نبوتک ؟ قال : « أخذ الله منی المیثاق کما أخذ من النبیین میثاقهم » ثم ذکره.


ترجمه : ابومریم کندی رضی الله عنه فرمودند: بادیه نشینی به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آمده و گفتند: چه چیز ابتداء پیامبری تو بوده است؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند: الله از من عهد و پیمان گرفته همانگونه که از پیامبران (دیگر) عهد وپیمانشان را گرفته است . و سپس ادامه حدیث را بیان نمودند ......


تحقیق : این حدیث آلبانی رحمه در ظلال الجنة ضعیف قرار داده و فرموده در سندش حجربن حجرکه مجهول است.

 ـــــــــــــــــــــــــ

حدیث (27) عن أبی سلمة قال : سَأَلْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ أَیُّ الْقُرْآنِ أُنْزِلَ أَوَّلا ؟فَقَالَ { یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ } فَقُلْتُ أَوْ اقْرَأْ فَقَالَ : سأحدثکم بما حدثنا رسول الله صلى الله علیه وسلم قال : « أول ما أنزل الله علی { یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ قُمْ فَأَنْذِرْ وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ وَثِیَابَکَ فَطَهِّرْ}»

 

ترجمه : ابوسلمه رحمه الله فرمودند: من از جابر بن عبد الله (رضی الله عنه) پرسیدم که کدام (آیات بعد از دوران انقطاع اولیه وحی از) قرآن اول نازل شده اند؟ ایشان فرمودند: (یا أیها المدثر) من گفتم و یا اینکه (اقرأ) (اول نازل شده است) ایشان فرمودند: من برایتان همانی را بیان می کنم که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بیان نموده اند ایشان فرموده اند: اولین آیاتی را که الله (بعد از انقطاع اولیه وحی ) بر من نازل نموده است (یا أیها المدثر قم فأنذر وربک فکبر وثیابک فطهر) می باشد.


تحقیق: این حدیث صحیح است ودر صحیح بخاری و صحیح مسلم با الفاظ دقیق تری روایت شده اند.

ــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (28) عائشة قالت : أخبرنی أبی قال: کنت من أول من فاء یوم أحد

.

ترجمه : عایشه رضی الله عنها فرمودند پدرم (ابوبکر صدیق رضی الله عنه) به من  فرمودند: من ازاولین نفرها ( از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم) بودم که در روز احد(بعد از شکست دو باره به میدان معرکه ) بازگشتم.


تحقیق : سند این اثر موقوف ضعیف است زیرا در سند آن إسحاق بن یحیى بن طلحة ضعیف وجود دارد و در کتاب اوائل طبرانی نیز از طریق همین راوی ضعیف ولی مفصل تر روایت شده است.


ـــــــــــــــ

حدیث (29) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَاطِبٍ عَنْ أُمِّهِ أُمِّ جَمِیلٍ بِنْتِ الْمُجَلِّلِ قَالَتْ: أَقْبَلْتُ بِکَ مِنْ أَرْضِ الْحَبَشَةِ قالت فَأَتَیْتُ بِکَ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْتُ : یَا رَسُولَ اللَّهِ ، هَذَا مُحَمَّدُ بْنُ حَاطِبٍ وهو أول من سمی بک قالت : فَتَفَلَ فِی فِیکَ رسول الله صلى الله علیه وسلم وَمَسَحَ عَلَى رَأْسِکَ وَدَعَا لَکَ.


ترجمه : محمد بن حاطب از مادرش ام جمیل دختر مجلل رضی الله عنها روایت نموده که ایشان فرمودند: من با توی (محمد بن حاطب) را از سرزمین حبشه (اتیوپی کنونی) آمدم و تورا به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آوردم و گفتم : ای رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) این محمد بن حاطب است و ایشان اولین کسی است (در اسلام) که با نام شما نا گذاری شده است (ام جمیل خطاب به محمد بن حاطب) می گوید: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در دهانت تف نموده و بر سرت دست کشیده و برایت دعا نمودند.


تحقیق : این اثر موقوف صحیح است و در مسند احمد بن حنبل مفصل تر روایت شده و آلبانی نیز در صحیح السیرة النبویة این اثر موقوف را ذکر نموده است.

ـــــــــــــــــــــــ

حدیث (30) عن عَبْدَ اللَّهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: « أَوَّلُ مَا یُقْضَى بَیْنَ النَّاسِ بِالدِّمَاءِ »


ترجمه : از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند اولین چیزی که در میان مردم (از حقوق الناس در روز قیامت) فصیله و قضاوت می شود جریان خونها است.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است ودرصحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.

 ــــــــــــــ

حدیث (31) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : « أَوَّلُ مَا یُقْضَى بَیْنَ النَّاسِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی الدِّمَاءِ »

 

ترجمه : از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین چیزی که در میان مردم (از حقوق الناس) در روز قیامت فصیله و قضاوت می شود جریان خونها است.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است ودرصحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.

 ـــــــــــــــــــــ

حدیث (32) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: « أَوَّلُ مَا یُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ »

 

ترجمه : از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین چیزی که بنده در باره آن (در روز قیامت از عبادات) محاسبه می شود نماز است.

 

تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح دانسته و در سنن نسائی نیز آمده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (33) عَنْ أَبِی ذَرٍّ قَالَ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَیُّ الْأَنْبِیَاءِ أَوَّل قَالَ آدَمُ قُلْتُ: وکان نبیا ؟  قَالَ نَعَمْ نَبِیٌّ مُکَلَّمٌ.


ترجمه : از ابوذررضی الله عنه می فرماید: من گفتم ای رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) کدام یک از پیامبران اولین بوده است؟ ایشان فرمودند: آدم (علیه السلام) من گفتم (مگر) ایشان پیامبربودند؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: بله پیامبری که از جانب الله با ایشان سخن گفته شده است.


تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح دانسته و این حدیث بطور مفصل تر و طولانی تری در مسند احمد روایت شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (34)عن أبی ماجد ، قال : کنت قاعدا عند عبد الله بن مسعود فأنشأ یحدثنا : أن أول من قطع فی الإسلام رجل من الأنصار أتى رسول الله صلى الله علیه وسلم.


ترجمه : ابوماجد رحمه الله فرمودند: من نزد عبد الله بن مسعود رضی الله عنه نشسته بود که ایشان شروع کردند برای ما سخن می گفتند : (در این سخنانشان گفتند) : همانا اولین کسی که در اسلام (دستش بنا بر دزدی) قطع شد مردی از انصار بود که به نزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آمد.

 

تحقیق : سند این اثرموقوف؛ ضعیف است زیرا درسند آن أبو الحارث التیمی ضعیف ، و أبوماجد مجهول وجود دارند.

 ـــــــــــــــــــــــــ

حدیث (35) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: « لَا تُقْتَلُ نَفْسٌ ظُلْمًا إِلَّا کَانَ عَلَى ابْنِ آدَمَ الْأَوَّلِ کِفْلٌ مِنْ دَمِهَا لِأَنَّهُ أَوَّلُ مَنْ سَنَّ الْقَتْلَ »


ترجمه : از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هیچ انسانی بطور ظلم کشته نمی شود مگر اینکه بر پسر اول آدم سهمی از(گناه) آن (قتل) می رسد زیرا او اولین کسی بود که کشتن را رسم نمود.


تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.

ـــــــــــــــ

حدیث (36) عَنْ زَیْدِ بْنِ حَارِثَةَ عَنْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: أَنَّ فِی أَوَّلِ مَا أَتَاهُ جِبْرِیلَ عَلَیْهِ السَّلَام فأراه الْوُضُوءَ وَالصَّلَاةَ فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ الْوُضُوءِ أَخَذَ غَرْفَةً مِنْ مَاءٍ فَنَضَحَ بِه فَرْجَهُ.


ترجمه : از زید بن حارثه رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم روایت نمودند: که جبرئیل (علیه السلام) در اولین باری که آمدند برای ایشان (روش) وضو (گرفتن) و نماز خواندن را نشان دادند، چون وضو را به پایان رساندند واز آن فارغ شدند و مشت آبی گرفته و بر شرمگاهش پاشاندند.


تحقیق :  این حدیث صحیح است و در مسند احمد نیز روایت شد ه و آلبانی رحمه الله آن را در سلسله احادیث صحیحه ذکر نموده اند.

 ـــــــــــــــــــ

حدیث (37) عن عَبْدَ اللَّهِ بْنَ الْحَارِثِ بْنِ جَزْءٍ الزُّبَیْدِیَّ قال : أَنَا أَوَّلُ مَنْ سَمِعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ : « لَا یَبُولَنَّ أَحَدُکُمْ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ » وَأَنَا أَوَّلُ مَنْ حَدَّثَ النَّاسَ بِه.

 

ترجمه : عبد الله بن حارث بن جزء رضی الله عنه فرمودند: من اولین کسی هستم که از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیده که می فرمایند: (هر گز یکی از شما رخ به سمت قبله ادرار نمی کند). و من اولین کسی هستم که این حدیث را برای مردم بیان نمود.

 

تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح قرار داده است و در سنن ابن ماجه و مسند احمد نیز روایت شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (38)عن کعب بن مالک قال : « أنا أول من عرف رسول الله صلى الله علیه وسلم بعینیه من تحت المغفر »


ترجمه کعب بن مالک رضی الله عنه فرمودند: من اولین کسی هستم که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را (زمانی که در جنگ احد گم کردیم ) از دو چشمانشان از زیر کلاه خود (و کلاه آهنی) شناختم .

 

تحقیق : این اثر از نظر سدی ضعیف است زیرا درسند این اثر موقوف (محمد بن اسحاق) مدلس وجود دارد که بصورت عنعنه این اثر را روایت نموده این اثر در کتاب اوائل طبرانی نیز با همین سند محمد بن اسحاق روایت شده است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (39)عن ابن عباس قال : « أَوَّل جُمُعَةٍ جُمِّعَتْ فِی الْإِسْلَامِ بَعْدَ جُمُعَةٍ جُمِّعَتْ فِی المدینة ، و جُمُعَةجُمِّعَتْ بِالْبَحْرَیْنِ »


ترجمه: ابن عباس رضی الله عنهما فرموده اند: اولین (نماز) جمعه ای که در اسلام بعد از (نماز) جمعه ای که در مدینه برگذار شد همانا (نماز) جمعه ای است که در بحرین برگذار شد.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و سنن ابی داود نیز روایت شده است.

 ــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (40) عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ : « إِنَّ أَوَّلَ جُمُعَةٍ جُمِّعَتْ بَعْدَ جُمُعَةٍ جُمِّعَتْ بِالْمَدِینَةِ لَجُمُعَةٌ جُمِّعَتْ بِالْبَحْرَیْنِ فِی قَرْیَة لعَبْدِ الْقَیْسِ یقال لها جواثا »

 

ترجمه: ابن عباس رضی الله عنهما فرموده اند: همانا اولین (نماز) جمعه ای که بعد از (نماز) جمعه ای که در مدینه برگذار شد (نماز) جمعه ای بود که در بحرین در روستای (قبیله) عبدالقیس که به آن (جواثا) گفته می شد ؛ برگذار شد.

 

تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و سنن ابی داود نیز روایت شده است.

 ــــــــــــــ

حدیث (41)عن جابر بن سمرة قال : « أَوَّلُ مَنْ رَمَى بِسَهْمٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ سعد بن أبی وقاص »


ترجمه : جابر بن سمره رضی الله فرمودند: اولین کسی که در راه الله (به سوی دشمن) تیر اندازی نموده سعد بن ابی وقاص (رضی الله عنه) است .

 

تحقیق : این اثر موقوف صحیح است و در صحیح بخاری ، سنن ابی داود و مسند احمد همین مطلب ازابوعثمان نهدی رحمه الله روایت شده است.


حدیث (42)عن أبی هریرة قال : سمعت رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یقول : « رَأَیْتُ عَمْرَو بْنَ عَامِرِ بْنِ لُحَیٍّ الْخُزَاعِیَّ یَجُرُّ قُصْبَهُ فِی النَّارِ وَکَانَ أَوَّلَ مَنْ سَیَّبَ السَّوَائِبَ »


ترجمه : از ابوهریره رضی الله عنه روایت است من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: من عمرو بن عامر خزاعی را دیدم که در آتش (جهنم) رودهایش (از شکمش بیرون شده و آنها) را (بدنبالش) می کشاند و او اولین کسی بود که حیوانات را نذر بتان کرده و رها می کرد تا از آنها هیچ نوع استفاده شخصی نشود.


تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.