۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

کتاب اوائل ابن ابی عاصم (2)

حدیث (11) عَنْ أَنَسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : « فَیَقُولُ آدم  ائْتُوا نُوحًا فَإِنَّهُ أَوَّلُ رَسُولٍ بَعَثَهُ اللَّهُ »


ترجمه : ازانس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: سپس (در میدان عرصات) آدم می گوید: به نزد نوح بروید زیرا او اولین رسولی است که الله او را (برای اصلاح قوم مشرک) فرستاده است.


تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (12) عَنْ أَنَسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : « قال آدم وَلَکِنْ ائْتُوا نُوحًا فإنه أَوَّلَ رَسُولٍ بَعَثَهُ اللَّهُ إِلَى أَهْلِ الْأَرْضِ»


ترجمه : ازانس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: آدم (در میان عرصات) می گوید: (من که نمی توان شفاعت کنم) لیکن به نزد نوح بروید زیرا او اولین رسولی است که الله او را برای اهل و ساکنان زمین (که اهل شرک بودند) فرستاده است.


تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (13) عن أَبُی هُرَیْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : « أَنَا سَیِّدُ وَلَدِ آدَمَ وَأَوَّلُ مَنْ تنْشَقُّ عَنْهُ الأرض وَأَوَّلُ شَافِعٍ وَأَوَّلُ مُشَفَّعٍ » .


ترجمه : ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من سردار فرزندان آدم هستم و (من) اولین کسی هستم که (در قیامت) زمین از او شگافته شده (و از قبر بیرون می شوم) و (من) اولین شفاعت کننده ام و(من) اولین کسی هستم که شفاعتش (به نزد الله) پذیرفته می شود.


تحقیق : این حدیث صحیح است و با اندک تغییر جزئی در صحیح مسلم نیز روایت شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (14) عن أبی هریرة قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أنا أَوَّلَ مَنْ تَنْشَقُّ عَنْهُ الْأَرْضُ فَإِذَا أَنَا بِمُوسَى آخِذٌ بِقَائِمَةٍ مِنْ قَوَائِمِ الْعَرْشِ »


ترجمه : ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من اولین کسی هستم که (در قیامت) زمین از او شگافته شده (و از قبر بیرون می شوم) نا گهان می بینم که موسی ایستاده و پایه ای از پایه های عرش را گرفته است .


تحقیق: این حدیث را آلبانی رحمه الله صحیح قرارداده و درصحیح بخاری و سنن ترمذی و مسند احمد از ابوهریره رضی الله عنهو درصحیح بخاری از ابوسعید خدری رضی الله عنه نیز روایت شده است.

ـــــــــــــــــــــــ

حدیث (15) عن أبی هریرة قال : قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : « قال الله { وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّمَوَاتِ وَمَنْ فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنْظُرُونَ} فَأَکُونُ أَوَّلَ مَنْ یَرْفَعُ رَأْسَهُ فَإِذَا أنا بمُوسَى آخِذٌ بِقَائِمَةٍ مِنْ قَوَائِمِ الْعَرْشِ فَلَا أَدْرِی أَکان ممن رَفَعَ رَأْسَهُ قَبْلِی أَو کَانَ مِمَّنْ اسْتَثْنَى اللَّهُ .


ترجمه : از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:  الله (متعال) فرمودند: و(بار اول) در صور دمیده شده و هر کس در آسمانها و هر کسی هم در زمین است بیهوش شده اند بجزآنی که الله خواسته است (که بیهوش نشود) سپس در (صور) بار دوم دمیده شده ناگهان هم ایستاده اند و نگاه می کنند.

(رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: بعد (از صور دوم) اولین کسی که سرش را بلند می کند (و از قبر بیرون و بلند می شود) من هستم ناگهان من موسی (علیه السلام) را می بینم که پایه ای از پایه های عرش را گرفته است ، من نمی دانم که او قبل از من سرش را بلند نموده (و از قبر بیرون شده) و یا اینکه او از کسانی است که الله (او را از بیهوش شدن) استثنی نموده است.


تحقیق : این حدیث آلبانی رحمه الله صحیح دانسته و در سنن ترمذی و مسند احمد نیز روایت شده همانگونه که درصحیح بخاری نیز بصورت مختصرروایت شده است.

 ــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (16) عن أبی هریرة قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « إن أول من ضیف الضیف إبراهیم »


ترجمه از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا اولین کسی که از مهمان پذیرائی نمود ابراهیم بوده است.


تحقیق: این حدیث آلبانی رحمه الله درصحیح الجامع الصغیر حسن قرار داده است.

ـــــــــــــــــــــــ

حدیث (17) عن أبی هریرة قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول من اختتن إبراهیم على رأس ثلاثین ومائة سنة »


ترجمه: از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین کسی که خود را ختنه نموده ابرهیم (علیه السلام) بوده است که در سن یکصد و سی سالگی (خویش را ختنه نمودند).


تحقیق : این حدیث را آلبانی در سلسله احادیث ضعیفه ، ضعیف قرار داده است  اما این حدیث بطور صحیح در صحیح بخاری این گونه روایت شده است : عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ اخْتَتَنَ إِبْرَاهِیمُ عَلَیْهِ السَّلَام وَهُوَ ابْنُ ثَمَانِینَ سَنَةً بِالْقَدُّومِ .

یعنی : از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ابرهیم علیه السلام خو درا در سن هشتاد سالگی در منطقه قدوم (شام) ختنه نمودند.

ودر سلسله احادیث صحیحه آمده که ابن عساکر( 2 / 167 / 1 ) از ابوهریره بصورت مرفوع این گونه روایت نموده است : کان أول من ضیف الضیف إبراهیم ، و هو أول من اختتن على رأس ثمانین سنة واختتن بالقدوم " .

یعنی : یعنی اولین کسی که از مهمان پذیرائی نمود ابراهیم (علیه السلام) بوده و ایشان اولین کسی بودند که خودشان را در سن هشتاد سالگی ختنه نمودند و در منطقه قدوم (شام) خودشان را ختنه نمودند.

خلاصه این که آنچه دراین حدیثی که ابن ابی عاصم روایت نموده ایراد دارد جریان سن ابراهیم علیه السلام در زمان ختنه نمودن است که درست این است که در آن زمان هشتاد سال عمر داشتند و اما بقیه روایت ابن ابی عاصم صحیح است یعنی اولین فردی که خودش را ختنه نموده ابراهیم علیه السلام بوده است .

ـــــــــــــــــــــــــ

حدیث (18) عن عائشة ، قالت : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أول من یکسى خلیل الله إبراهیم »


ترجمه : از عایشه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین کسی (که در روز قیامت) لباس پوشانده می شود ابراهیم (علیه السلام) است .


تحقیق: این حدیث را آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث صحیحه  3 / 122 قرار داده و گفته که این روایت را بزار فی " مسندش " ( 254 - زوائدش ) و ابن عساکر ( 2 / 178 / 1 ) روایت نموده اند.

ــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (19) عن ابن عباس قال : قام فینا رسول الله صلى الله علیه وسلم فقال : « أَوَّلُ الْخَلَائِقِ یتلقى بثوب إِبْرَاهِیمُ »


ترجمه : از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در میان ما برای سخنرانی بلنده شده فرمودند: اولین (مخلوقی از) مخلوق ها (که در روز قیامت) لباسی (برای پوشیدن) دریافت می کند ابراهیم (علیه السلام) است .


تحقیق: این حدیث صحیح است و در صحیح بخاری ، سنن ترمذی ، سنن نسائی و مسند احمد نیز روایت شده است.

 ـــــــــــ

حدیث (20) عن علی قال : أول من یکسى إبراهیم حلة یمانیة عن یمین العرش ، ثم یکسى النبی صلى الله علیه وسلم حلة حبرة وهو عن یمین العرش.


ترجمه : علی رضی الله عنها فرمودند: اولین کسی (که در روز قیامت) لباس پوشانده می شود ابراهیم (علیه السلام) است به ایشان یک ازار و رداء یمنی در حالی که در سمت راست عرش اند (پوشانده می شود) و سپس به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ازار و رداء پنبه ای و یا کتانی راه راه پوشانده می شود و در حالی که ایشان (نیز) در سمت راست عرش قرار دارند.


تحقیق: این اثرموقوف را آلبانی رحمه الله در کتاب (مختصر العلو) صحیح قرار داده است ولی در آنجا برای لباس ابراهیم علیه السلام کلمه (قبطیتین) یعنی دو لباس قبطی؛ استعمال شده است.

ــــــــــــــــ

حدیث (21) عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « نَحْنُ الْآخِرُونَ الْأَوَّلُونَ آخر من یبعث وَأَوَّلُ مَنْ یُحَاسَبُ »


ترجمه ازابن عباس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ماآخرین ها اولینی هستیم (یعنی) آخرین امت (و کسانی که در این دنیا) برانگیخته و فرستاده شدیم و اولین امت (و کسانی که در روزقیامت از ما) حساب و کتب خواهد شد.


تحقیق : آلبانی این حدیث را صحیح دانسته است و این حدیث در سنن ابن ماجه و مسند احمد نیز روایت شده و همین مفهوم بصورت مرفوعی از ابوهریره رضی الله عنه در صحیح بخاری و صحیح مسلم روایت شده است .