۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

معنای کلمه (خدا) با (الله) فرق دارد

پرسش شما و پاسخ ما (65)

برادر گرامی پرسیدند: السلام علیکم آیا کلمه ( خدا ) همان معنی(الله) را می دده. یکم توضیح بدهیدجزاکم الله خیرا.

جــــــــــــــواب: علیکم السلام گرچه در زبان فارسی کلمه خدا به معنای (الله) بکار برده می شود ولی کلمه (خدا) در فارسی به معنای رئیس است همانند اینکه به رئیس روستا (کدخدا) می گویند و به ملوان کشتی (ناوخدا) می گویند . ولی کلمه (الله) یعنی معبود بر حق یعنی تنها ذاتی که لیاقت پرستش را دارد و باید پرستش شود.
پس معنای کلمه (الله) با کلمه (خدا) بسیار متفاوت است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (66)
برادر گرامی چنین نوشته اند: سلام علیکم عقیده اهل سنت در باره کرامت چیست و قاعده در این باره چیست؟
جـــــــــــواب: برادر گرامی علیکم السلام اهل سنت منکر کرامت اهل تقوا نیستند بله قبول دارند واما این را باید دانست که معیار در بحث کرامت ایمان ، تقوا و عمل به کتاب و سنت است ورنه برخی از ائمه فرمودند اگر کسی را دیدید که بر روی آب راه می رود و یا به هوا پرواز می کند ولی رفتارش خلاف سنت است او شیطان است. آری کرامت اختیاری نیست که هر وقت فردی بخواهد نشان دهد بلکه کرامت احترامی است که الله هر وقت بخواهد به بنده خویش عنایت می فرمایید.
به روایت زیر که در صحیح بخاری آمده توجه فرمایید3367 - بَاب حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا مُعَاذٌ قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ قَتَادَةَ حَدَّثَنَا أَنَسٌ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَجُلَیْنِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَا مِنْ عِنْدِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی لَیْلَةٍ مُظْلِمَةٍ وَمَعَهُمَا مِثْلُ الْمِصْبَاحَیْنِ یُضِیئَانِ بَیْنَ أَیْدِیهِمَا فَلَمَّا افْتَرَقَا صَارَ مَعَ کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا وَاحِدٌ حَتَّى أَتَى أَهْلَهُ. این دو صحابه أُسَیْد بْن حُضَیْر وَعَبَّاد بْن بِشْر بوده اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (67)

برادر گرامی چنین نوشته اند: آیا پرداخت صدقه فطر برای فقیر و مستمند هم واجب است؟

جـــــــــواب: اگر نان شبشان را دارند بله ورنه خیر.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (68)

برادر گرامی چنین نوشته اند: سلام آیا بعد از دعا کردن دستها را به روی خود کشیدن از احادیث صحیح ثابت است؟

جــــــــــواب: علیکم السلام برادر عزیز و گرامی دست کشیدن بر چهره بعد از دعا یک رسم و بدعتی بیش نیست و در هیچ حدیث صحیحی نیامده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بعد از دعا دست بر چهره خویش کشیده باشند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (69)

برادر گرامی چنین نوشته اند: درماه روزه برای مسافر رخصت است. درکدام نوع سفر؟ سفر تجارتی ، سیاحتی وتفریحی ، سیاسی وغیره ویا بمنظورمسافرشدن سفرشود تاروزه نگیرد ویااینکه مطلقا درسفررخصت است؟ لطفا توضیح فرمایید

جـــــــــــــواب : برادر عزیز و گرامی اسلام مطلقا برای مسافر اجازه داده تا روزه اش را بخورد و بعدها روزه بگیرد حالا می خواهد به هر نوع سفری هم رفته باشد همانگونه که برایش اجازه داده که اگر توان دارد در سفر نیز روزه بگیرد ولی اینکه برخی حیله و مکر کنند که در رمضان فقط به این نیت سفر کنند که بتوانندروزه را بخورند از این رخصت اسلامی سوء استفاده نمایند این مجاز نیست و این مکر و حیله است و دین اسلام دین مکر و حیله نیست و مکر وحیله شایسته یک مسلمان نیست.