۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تکفیری به چه کسانی گفته میشود و چند پاسخ دیگر

پرسش شما و پاسخ ما (60)

برادر گرامی چنین پرسیدند: تکفیری به چه کسانی گفته میشود؟

جـــــــــــواب: تکفیری به کسانی گفته می شود که همانند خوارج مسلمانان را بنا بر برخی از گناهان تکفیر می نمایند و خون و مال آنها را بر ای خود مباح می دانند.و این نوع افکار از دیدگاه قرآن وسنّت مردود است و علمای اهل سنّت از قدیم تا بحال این نوع افکار افراطی را مردود دانسته اند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (61)

برادر گرامی چنین پرسیدند آیا همبستر شدن با همسر در شب های قدر ایراد دارد و یا از اجر و ثواب کم می کند؟

جــــــــــواب: برادر گرامی همبستر شدن با همسر در شبهای قدر هیچ ایراد ی ندارد و در شریعت ممانعت نشده و از اجر و ثواب فرد هیچ کم نمی شود فقط بر کسی که معتکف است تا پایان اعتکاف همبستر شدن با همسر ممنوع است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رسش شما و پاسخ ما (62)

برادری چنین پرسیدند: آیا اگر کسی که تجویدش خوب نیست،از ترتیل یک قاری استفاده کند یعنی به تلاوتش گوش دهد وخودش باچشم آیات رو دنبال کند ثواب تلاوت قرآن را خواهد برد؟

جـــــــــــواب: در این صورت ثواب گوش دادن به تلاوت به او خواهد رسید ولی ثواب تلاوت خیر چرا که او تلاوت ننموده است ولی اگر می خواهد ثواب تلاوت هم نصیبش گردد همراه آن قاری خوانده و تکرار کند در این صورت چون تلاوت صورت گرفته به او ثواب تلاوت داده خواهد شده . ان شاء الله تعالی.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (63)

برادر گرامی چنین نوشته اند: سلام علیکم ببخشید می خواستم سوال کنم که سجده سهو رابعد از سلام انجام شود یا قبلش تشکر می کنم اگر جواب بدهید؟

جـــــــــــواب: و علیکم السلام برادرگرامی آنچه از مجموعه احادیث صحیح بنظر می رسد این است اگر در نماز اضافه شود و یا شک اندکی صورت گیرد سجده سهو باید بعد از سلام صورت گیرد ولی اگر در نماز کمی صورت گرفته و یا شک شدید باشد قبل از سلام سجده سهو انجام می شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (64)

برادر گرامی چنین نوشته اند سلام علیکم ، چند سوال داشتم از خدمتتان

1-وقت خواندن نماز عشاء تا چه وقت از شب است؟

2-نیمه شب شرعی رو چطور بدست بیاریم؟

3-نماز تراویح رو دو رکعت دو رکعت باید خواند یابه صورتهای دیگر هم در سنت وارد شده؟

4-آیا نماز تراویح رو میشه بعد از نیمه شب شرعی خوند یا خلاف سنته؟ جزاک الله خیرا.

جـــــــــــــــــواب : برادر گرامی علیکم السلام، برادر عزیز بطور مختصر جواب های سؤالهایتان از قرار زیر است:

1- وقت نماز عشاء بعد غروب شفق سرخ شروع می شود و تا نیمه شب شرعی ادامه دارد.

2- شما از غروب خورشید تا صبح صادق حساب کنید بعد نصفش کنید نیم شب شرعی بدست می آید مثلا اگر ساعت شش بعد از ظهر خورشید غروب کند و صبح صادق ساعت چهار باشد این شب ده ساعت دارد که با گذشت پنج ساعت نصف می شود پس نیمه شب شرعی این شب ساعت یازه شب قرار می گیرد.

3- نماز تراویح دو رکعت دو رکعت خوانده می شود زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند نماز شب دو رکعت دو رکعت است و این بهترین روش در خواندن نمازهای نفل شب و روز است.ولی ناگفته نماند که نماز وتر به تنهائی روشهای مختلفی دارد که می شود یک رکعتی، سه رکعتی، پنج رکعتی، هفت رکعتی، و نه رکعتی خواند.

4- نماز تراویح که بدان تهجد و قیام الیل و یا وتر نیز گفته می شود بعد از نماز عشاء وقتش شروع و تا صبح صادق که ابتداء وقت صبح است ادامه دارد در هر زمانی از این وقت خوانده شود جایز است گرچه هر چند در آخر شب خوانده شود بهتر است.