۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

پاسخ های زیبای دینی

پرسش شما و پاسخ ما (50)

برادر گرامی چنین پرسیدند: آیا کسی که چند همسر دارد پدر خانمهایش نسبت به بقیه زنهایش محرمند یا نامحرم ؟

جــــــــــــواب: نامحرم اند زیرا محرم کسی است که بطور دائمی ازدواج با ممنوع باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (51)

برادر گرامی چنین پرسیدند: سلام علیکم سوال من این است ،در نماز هاى فرض سنت چه وقت باید خوانده شود؟ الله شما را اجر بدهد.

جـــــــــــواب: علیکم السلام برادر عزیز نمازهای سنتی که همراه فرائض خوانده می شود عموما قبل از نمازها خوانده می شود ولی برخی از سنت ها بعد از فرضها خوانده می شود که بنده به ترتیب زیربرایتان ذکر می کنم :

1- دو رکعت سنّت قبل از فرض صبح .

2- دو و یا چهار رکعت سنت قبل از فرض ظهر.

3- دو رکعت سنت بعد از فرض ظهر.

4- چهار رکعت نفل قبل از نماز فرض عصر.

5- دو رکعت نفل قبل از فرض مغرب .

6- دو رکعت سنت بعد از نماز فرض مغرب .

7- دو رکعت سنت بعد از فرض عشاء.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (52)

برادر گرامی چنین پرسیدند: السلام علیکم آیا نماز تراویح خواندنش واجب است؟

جـــــــــواب: علیکم السلام نه برادر نماز تراویح واجب نیست و سنّت و نفل است ولی مردم آنقدر بدان توجه می دهند که آن را عملا فرض دانسته اند و حتی از نمازهای فرض هم بالاتر برده اند زیرا برخی نمازهای فرضشان قضاء می شود ولی تروایح آنها قضاء نمی شود .
این نوع عمل به دین و این نوع فهم از دین که مهم مهم نماند و غیر مهم مهم شود یک نوع کج فهمی در دین است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (53)

برادر گرامی چنین نوشته اند: سلام علیکم آیا لفظ گرایی همان نص گراییست یا اینکه بین آنها فرقی وجود دارد؟اگر خیر ظاهریه لفظ گرا هستند یا نص گرا؟وآیا منظور ظاهریه انکار مطلق اجتهاد است یا انکار اجتهاد در مقابل نص؟وجزاکم الله خیرا

جـــــــــــــــواب: برادرم نص گرائی و یا لفظ گرائی یکی است ظاهریه بیشتر به ظاهر الفاظ توجه می دهند تا به برداشت مفاهیم نا گفته نماند که تمام علماء بر همین نظر اند که اصل ظاهر الفاظ است مگر اینکه ظاهر الفاظ با دیگر الفاظ در تضاد آید آن وقت است که نیاز به تأویل و توجیح می گردد و اما ظاهریه منکر مطلق اجتهاد نیستند منکر اجتهاد در مقابل نص و منکر قیاس و سایر اصول غیر ثابته اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (54)

برادر گرامی پرسیدند: گاهی در ماه رمضان غسل می کنم وتا بدن سرد و تشنگی من رفع شود آیا روزه ام باطل می شود و یا خللی در آن ایجاد می شود؟

جــــــــــــواب: غسل نمودن در ماه رمضان برای رفع تشنگی و سردی بدن هیچ ایرادی ندارد و هیچ خللی به روزه وارد نمی کند فقط باید مواظب بودکه از راه بینی و یا دهان آب وارد شکم نشود .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (55)

برادر گرامی چنین نوشته اند: ضمن عرض سلام یک سوال دارم اگر لطف کنید طریقه ادای نماز های قضایی را درصورتیکه شخص صاحب تر تیب نباشد بگویید؟

جـــــــــــــواب: برادر عزیز و گرامی علیکم السلام، برادرم اگر فردی نمازهای فرضی را قصدا و عمدا و بنا بر تنبلی ترک کرده و نخوانده که قضائی ندارد و این گناه کبیره بوده باید توبه کند زیرا در احادیث ترک نماز بصورت عمدی کفر بیان شده و قضاء آوردنی برای آنها نیامده است و لی نماز سنت ونفل زیاد بخواند زیرا در قیامت اگر فرضها نقصی داشته باشند سنت ها جاگزین آنها خواهند شد همانگونه که در حدیث صحیحی آمده است و لی اگر خواب رفته و یا فراموش کرده و نماز فرضی را نخوانده به ترتیبی که قضاء شده بخواند زیرا در روایات صحیح این گونه آمده است یعنی اگر نماز صبح و ظهرش غذا شده اول صبح و بعد ظهر را قضائی بخواند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (56)

برادر گرامی چنین پرسیده اند: آیا می شود در میان دو سجده برای مردگان ما دعا کنیم؟

جـــــــــــواب: برادر عزیز در میان دو سجده دعای مأثور خودش را دارد و دعای برای مردگان در میان دوسجده در احادیث صحیح ثابت نیست ولی در سجدها و یا بعد از تشهد و درودها در قعده اخیر هر دعای مشروعی دنیوی و اخروی مجاز است و در احادیث صحیح بدان تشویق و ترغیب شده است ولی شرط این است که دعا به زبان عربی باشد چون در نماز غیر عربی مجاز نیست.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (57)

برادر گرامی چنین پرسیدند : آیاعمل به احادیث (صحیحة) ضروری است؟

جــــــــــــواب: برادر عزیز و گرامی تمام علماء اسلام بر این متفق اند که اگر حدیث صحیح باشد و منسوخ نباشد باید بر آن عمل کرد همین است که امام ابوحنیفه رحمه الله فرمودند: حدیث صحیح مذهب من است یعنی هر حدیثی که صحتش بثبوت رسید باید بر آن عمل کنید و این مذهب ابوحنیفه و سایر ائمه رحمهم الله می باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (58)

برادر گرامی چنین پرسیدند: سلام علیکم آیا انسان مسافر می تواند روزه بگیرد و آیا این که شخص مسافر در مسافری نیت روزه کرده و تانصف روز روزه بود اما به دلیل خستگی مجبور شده روزه را بخورد آیا او مرتکب گناه شده است؟

جــــــــــــواب: علیکم السلام برادر عزیز و گرامی ، بله مسافر می تواند روزه بگیرد و اگر خسته شد و نتوانست به روزه ادامه دهد می تواند روزه اش را بخورد و گناهی هم بر او نیست همانگونه که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در نیمه روز یکی از روزها مسافرت روزه را خوردند ، ولی بعدها باید قضائی بیاورد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (59)

خواننده گرامی چنین نوشته اند : زنی که عادت ماهیانه دارد شب قدر چه کار می تواند برای کسب اجرو پاداش انجام دهد؟

جـــــــــــــواب: آری زنانی که در شب های قدر در دوران عادت ماهیانه بسر می برند می توانند با ذکر نمودن ،دعا نمودن، مطالعه کتب علمی و ترجمه نمودن مطالب دینی و سایر اعمال خیر و نیک این شبهای مبارک را به عبادت الهی سپری کنند تا از اجر و ثواب این شب با ارزش که برابر باهزار ماه است محروم نشوند.