۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه ســـــــــوره بقــــــــــــره آیه ( 253 تا 257)

تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن کَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَلَکِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ وَمِنْهُم مَّن کَفَرَ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَکِنَّ اللّهَ یَفْعَلُ مَا یُرِیدُ(253)


این پیامبران ( الهی ) بعضی از ایشان را بر بعضی دیگر برتری دادیم . الله با برخی از آنان (مستقیما و بدون واسطه)سخن گفته است ، و بعضی آنان را از نظر درجات بالا برده است ، و به عیسی پسر مریم دلیل های واضح (ومعجزات خاصی) دادیم و او را با روح مقدس و پاک ( یعنی جبرئیل ) تقویت و تأیید نمودیم . اگر الله می خواست کسانی که بعد از این پیامبران می آمدند ، بعد از اینکه دلایل واضح که به نزد آنان آمده بود با یکدیگر نمی جنگیدند . ولیکن اختلاف ورزیدند و بعضی ایمان آوردند و برخی کافر شدند . و اگر الله می خواست با هم نمی جنگیدند ، ولی الله آنچه را می خواهد ( بنا بر حکمتی که دارد ) انجام می دهد .


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لاَّ بَیْعٌ فِیهِ وَلاَ خُلَّةٌ وَلاَ شَفَاعَةٌ وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ (254)


ای کسانی که ایمان آورده اید ! ( برخی ) از آنچه ما به شما روزی داده ایمایم ( در راه الله) خرج و انفاق کنید ، پیش از آن که روزی فرا رسد که در آن نه داد و ستدی و نه دوستی و رفاقتی و نه سفارش و شفاعتی است ، و کافران همان ستمگرند  .

 

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ (255)

بجز الله دیگر معبو برحقی وجود ندارد و او زنده وبرپادارنده (جهان هستی ) است . او را نه چرتی و نه خوابی فرا می گیرد. از آنِ او است آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است . کیست آن که در پیشگاه او میانجیگری کند مگر با اجازه او ؟ می داند آنچه را که در پیش روی مردمان است و آنچه را که در پشت سر آنان است  (مخلوقات) چیزی از علم او را احاطه نمی کنند جز آن مقداری را که وی بخواهد . کرسی او آسمانها و زمین را دربر گرفته است ، و نگاهداری آن دو ( یعنی زمین و آسمان) وی را درمانده و خسته نمی سازد و او بلندمرتبه و بسیار بزرگ است .


لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (256)

اجبار و اکراهی در ( قبولی ) دین نیست ، چرا که هدایت و کمال از گمراهی و ضلال مشخّص شده است ، بنابرهرکسی که به طاغوت ( شیطان و بتها و داعیان گمراهی ) کفر می ورزد و به الله ایمان می آورد ، او به محکم ترین دستاویزی اصلاً گسستنی ندارد درآویخته است . و الله کاملا شنوا و بی نهایت دانا است .


اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (257)


الله دوست کسانی است که ایمان آورده اند . ایشان را از تاریکی های ( شرک و خرافات ) بیرون می آورد و به سوی نور ( توحید وحق) رهنمون می کند . و ( امّا ) کسانی که کفر ورزیده اند ، طاغوت ( شیاطین و داعیان گمراهی ) دوست ایشانند . آنان را از نور ( توحید وحق ) بیرون آورده به سوی تاریکیهای ( شرک و خرافات) می کشانند . اینان یاران آتش (دوزخ) اند و آنان (از) جاویدانان در آن اند.