۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه ســـــــــوره بقــــــــــــره آیه ( 224 تا 232)


وَلاَ تَجْعَلُواْ اللّهَ عُرْضَةً لِّأَیْمَانِکُمْ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَیْنَ النَّاسِ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (224)


و الله را مانع و سدّ راه سوگندهای خویشتن نگردانید ، از این که کار نیک انجام داده و پرهیزگاری اختیار کنید و در میان مردمان صلح بر قرار کنید و (این را بدانید که) الله کاملا شنوا و بی نهایت دانا است .


لاَّ یُؤَاخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِیَ أَیْمَانِکُمْ وَلَکِن یُؤَاخِذُکُم بِمَا کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ (225)


الله شما را به خاطر سوگندهائی که بدون توجّه یاد می کنید ( و نیّتی ندارید ) مؤاخذه نخواهد کرد ( و کفّاره یا عذابی بر آن مترتّب نمی گردد) ولیکن شما را در برابر آنچه دلهایتان کسب کرده است (و با نیت قسم خوردید) مؤاخذه می کند ( یعنی کفّاره یا عذابی بر آن مترتّب می گردد ) ، و الله کاملا آمرزنده و بی نهایت بردبار است .


لِّلَّذِینَ یُؤْلُونَ مِن نِّسَآئِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فَآؤُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (226)



برای کسانی که اززنان خویش ایلاء می نمایند ( یعنی سوگند یاد می کنند که با ایشان آمیزش جنسی ننمایند برایشان مجاز است تا ) چهار ماه انتظار بکشند ( وهمبستری نکنند) اگر بازگشتند به حالت اولیه (یعنی با همسر جماع نمودند وسوگند خویش را نادیده گرفتند که چه بهتر ، ازدواج به حالت خود باقی است ) . و قطعا الله کاملا آمرزنده و بی نهایت مهربان است .


وَإِنْ عَزَمُواْ الطَّلاَقَ فَإِنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (227)


ولی اگر تصمیم بر جدائی و طلاق گرفتند ( و در این مدّت بازنگشتند ، وبا همسر خویش همبسترنشدند ) همانا الله کاملا شنوا وبی نهایت دانا است .


وَالْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ وَلاَ یَحِلُّ لَهُنَّ أَن یَکْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِی أَرْحَامِهِنَّ إِن کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذَلِکَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلاَحاً وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکُیمٌ (228)


و زنان طلاق داده شده باید ( بعد از طلاق ) به مدّت سه بار عادت ماهانه انتظار بکشند ( و عدّه نگهدارند) و برای آنان حلال نیست این که بپوشانند آنچه الله در رحمهای آنان( اعم از جنین یا خون ماهانه )  آفریده است، اگر (واقعا) به الله و روز رستاخیز ایمان دارند ، و شوهران آنان برای برگرداندنشان ( به زندگی زناشوئی) در این ( این مدت عده، از دیگران ) سزاوارترند ، در صورتی که خواهان اصلاح باشند و برای زنان ( حقوق و واجباتی ) است ( که باید شوهران اداء بکنند ) همان گونه که بر زنان ( حقوق و واجباتی ) است که به گونه شایسته ای ( باید به مردان اداء کنند ). و مردان را بر زنان برتری است . و الله کاملا باعزّت و بی نهایت باحکمت است .

 

الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ وَلاَ یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا آتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئاً إِلاَّ أَن یَخَافَا أَلاَّ یُقِیمَا حُدُودَ اللّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ یُقِیمَا حُدُودَ اللّهِ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا فِیمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَمَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (229)


طلاق (رجعی تا) دو بار است (بعد از آن) نگاهداری ( زن ) به گونه شایسته و یا رهاکردن وطلاق دادن( اوبرای بار سوم ) با نیکی  است. و برای شما حلال نیست که چیزی از آنچه ( بعنوان مهریه) بدیشان داده اید بازپس بگیرید ، مگر این که ( زن وشوهر) بترسند که نتوانند حدود الهی را پابرجا بدارند . پس اگر ( ای مسلمانان ) بیم داشتید که دو(زن و شوهر) حدود الهی را رعایت نکنند ، گناهی بر ایشان نیست که زن فدیه و عوضی بپردازد ( و در برابر آن خلع نموده طلاق بگیرد ) . اینها حدود و مرزهای ( احکام شرعی ) الهی است و از آنها تجاوز نکنید ، و هرکس از حدود و مرزهای الهی تجاوز کند قطعا این چنین کسانی ستمگرند  .



فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىَ تَنکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَن یَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن یُقِیمَا حُدُودَ اللّهِ وَتِلْکَ حُدُودُ اللّهِ یُبَیِّنُهَا لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ (230)


پس اگر( برای بارسوم هم مرد زنش را) طلاق داد ، از آن به بعد زن بر او حلال نخواهد بود ، مگر این که با شوهر دیگری ازدواج کند. در این صورت اگر ( شوهر دوم ) او را طلاق داد ، گناهی بر آن دو ( زن و شوهر اوّل ) نخواهد بود که ( به کانون زندگی زناشوئی ) برگردند ( و زن با شوهر اوّل مجدّدا ازدواج نماید ) در صورتی که امیدوار باشند که می توانند حدود الهی را پابرجا دارند . و اینها حدود الهی است که الله آنها را برای کسانی که آگاهند  بیان می نماید .

 

وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلاَ تُمْسِکُوهُنَّ ضِرَاراً لَّتَعْتَدُواْ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلاَ تَتَّخِذُوَاْ آیَاتِ اللّهِ هُزُواً وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَیْکُمْ مِّنَ الْکِتَابِ وَالْحِکْمَةِ یَعِظُکُم بِهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ (231)

 

و هنگامی که زنان را طلاق (رجعی) دادید ، و به ( آخرین روزهای ) عدّه خود رسیدند ، یا به طرز صحیح و عادلانه ای آنان را نگاه دارید ( و با ایشان آشتی کنید ) یا آنان را به طرز پسندیده و دادگرانه ای رها سازید (و طلاق دهید) ، و به خاطر زیان رسانیدن بدیشان و تعدّی کردن بر ایشان ، هیچ گاه ایشان را نگه ندارید ، و کسی که چنین کند ، بی گمان به خویشتن ستم کرده است ، و آیه های ( احکام و حدود ) الهی را به باد استهزاء نگیرید ، و نعمت الهی را بر خود و آنچه را که از کتاب (قرآن) و حکمت بر شما نازل کرده است و شما را با آن پند می دهد ، به خاطر بیاورید و از الله بترسید و بدانید که بی گمان الله نسبت به هرچیزکاملا آگاه است .


وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ أَن یَنکِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْاْ بَیْنَهُم بِالْمَعْرُوفِ ذَلِکَ یُوعَظُ بِهِ مَن کَانَ مِنکُمْ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکُمْ أَزْکَى لَکُمْ وَأَطْهَرُ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (232)

و هنگامی که زنان را طلاق (رجعی) دادید و مدّت عدّه خود را به پایان رسانیدند ، مانع آنان نشوید که با شوهران ( سابق یا با کسان دیگری ) ازدواج کنند ، اگر در میانشان به طرز پسندیده ای تراضی برقرار گردد ، این همان چیزی است که کسانی از شما بدان پند داده می شوند که به الله و روز رستاخیز ایمان می دارند . این ( اوامر و نواهی الهی ) برای شما بالنده تر وپاکیزه تر است ، و الله( مصالح بشری را ) می داند و شما ( اسرار این احکام را چنان که شاید و باید ) نمی دانید .