۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه ســـــــــوره بقــــــــــــره آیه ( 215 تا 223)


یَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَیْرٍ فَلِلْوَالِدَیْنِ وَالأَقْرَبِینَ وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ (
(215

از تو می پرسند : چه چیز را صدقه و انفاق کنند ؟ بگو : آنچه از ( مال) پسندیده صدقه و انفاق می کردید از آن پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و بیچارگان و مسافرین ( نیازمند) است . و هر کار نیکی که می کنید قطعا الله نسبت به از آن کاملا آگاه است .



کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کُرْهٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئاً وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
(216)

جنگ (وجهاد) بر شما
نوشته (وفرض) قرار داده شده است ، و حال آن که ( بنابه سرشت انسانی ) آن را ناپسند می دارید ، لیکن چه بسا چیزی را ناپسند بدارید ودر حالی که آن چیز برای شما خوب باشد ، و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید و آن چیز برای شما بد باشد ، و الله (مصلحت شما را ) می داند ودر حالی که شما (اسرار امور و مصلحت ها  را) نمی دانید .

یَسْأَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِیهِ قُلْ قِتَالٌ فِیهِ کَبِیرٌ وَصَدٌّ عَن سَبِیلِ اللّهِ وَکُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَکْبَرُ عِندَ اللّهِ وَالْفِتْنَةُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّىَ یَرُدُّوکُمْ عَن دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَمَن یَرْتَدِدْ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ فَأُوْلَئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (217)

از تو درباره جنگ کردن در ماه حرام می پرسند . بگو : جنگ در آن ( گناهی ) بزرگ است . ولی جلوگیری از راه الله ( که اسلام است ) و بازداشتن مردم از مسجدالحرام و اخراج ساکنانش از آن و کفر ورزیدن نسبت به الله، بنزد الله (گناهی) بزرگتر از آن است ، وفتنه (گناهی) بزرگتر از کشتن (یک انسان) است . ( مشرکان ) پیوسته با شما خواهند جنگید تا اگر بتوانند شما را از دینتان برگردانند ، ولی کسی که از شما از دین خود برگردد و در حال بمیرد که کافراست ، چنین کسانی اعمالشان در دنیا و آخرت بر باد رفته است ، و ایشان یاران آتش ( دوزخ ) می باشند و آنان جاویدانان در آن هستند .



إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أُوْلَئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (218)


همانا کسانی که ایمان آورده اند و کسانی که هجرت نموده اند و در راه الله جهاد کرده اند ، آنان به رحمت الهی امید می دارند ، و الله کاملا آمرزنده و بی نهایت مهربان است .


یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَیَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِکَ یُبیِّنُ اللّهُ لَکُمُ الآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ (219)


درباره شراب و قمار از تو سؤال می کنند . بگو : در آن دوگناه بزرگی است و منافعی هم برای مردم دربر دارند ، ولی گناه آن دو بیش از نفع آن دو است . و از تو می پرسند : چه چیز را صدقه و انفاق کنند ؟ بگو : مازاد ( نیازمندی خود را انفاق و صدقه دهید) . این چنین الله آیات (واحکام) را برای شما بیان می نماید ، شاید  بیندیشید .


فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْیَتَامَى قُلْ إِصْلاَحٌ لَّهُمْ خَیْرٌ وَإِنْ تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاء اللّهُ لأعْنَتَکُمْ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ (220)


(راجع به نیازهای خویش) در دنیا و آخرت . و از تو درباره یتیمان می پرسند ( که نظر اسلام راجع به برخورد با ایشان چیست ؟ ) . بگو : هر چیز که صلاح ایشان در آن باشد ، نیک و پسندیده است ، و اگر با آنان ( درزندگی به قصد اصلاح) مشارکت نمایید ( مانعی ندارد ) . ایشان برادران ( دینی ) شما هستند ، و الله مفسد را از مصلح می شناسد ، و اگر الله خواسته بود شما را (نسبت به یتیمان) به زحمت می انداخت . بی گمان الله کاملا چیره و بی نهایت با حکمت است.

 

وَلاَ تَنکِحُواْ الْمُشْرِکَاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَلأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلاَ تُنکِحُواْ الْمُشِرِکِینَ حَتَّى یُؤْمِنُواْ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ أُوْلَئِکَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللّهُ یَدْعُوَ إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ (221)


و با زنان مشرک ( غیر اهل کتاب ) ازدواج نکنید تا اینکه ایمان بیاورند ، و قطعا  یک کنیز مسلمان از زن ( آزاد ) مشرکی بهتر است ، اگرچه (آن زن آزاد مشرک بنا بر عللی) شما را به شگفتی انداخته باشد ( و دلباخته او شده باشید ) ، و ( زنان و دختران خود را ) به ازدواج مردان مشرک در نیاورید ، تا اینکه ایمان بیاورند . و یقینا یک غلام مسلمان از مرد مشرکی بهتر است اگرچه ( آن مرد آزاد مشرک بنا بر عللی ) شما را به شگفتی انداخته باشد ( و مورد پسندتان قرار گرفته باشد ) . آنان ( اعم از زنان یا مردان مشرک شما را) به سوی آتش ( دوزخ ) دعوت می کنند و الله (شما را) به سوی بهشت و آمرزش به فرمان خود و توفیق خویش دعوت می کند ، و (الله) آیات خود را برای مردم واضح بیان می کند تا این که شاید یادآور شوند .


وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِی الْمَحِیضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ یَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ (222)


و از تو درباره (
جماع وهمبستری با زنان به هنگام ) حیض می پرسند . بگو : کثیفی و باعث اذیت (زنان) می گردد. پس در حالت قاعدگی از ( همبستری با ) زنان کناره گیری نمائید ، و با ایشان نزدیکی نکنید تا آن گاه که پاک می شوند . هنگامی که پاک شوند ، از مکانی که الله به شما فرمان داده است  با آنان نزدیکی کنید . بی گمان الله توبه کاران دوست می دارد و پاکان را دوست می دارد .


نِسَآؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُواْ حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّکُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ (223)


زنان شما محلّ کشت و کار شما هستند ، پس با هر روشی که می خواهید به آن محلّ درآئید ( و همبستری وجماع نمائید) ، و برای خود (با انجام کارنیک) پیشاپیش (توشه) بفرستید ، و از الله بترسید و بدانید که یقینا شما او را ملاقات کننده اید ، و (ای محمد) مسلمانان را مژده به (سعادت اخروی و رضایت پروردگار) بده.