۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه ســـــــــوره بقــــــــــــره آیه (211 تا 214)

سَلْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَمْ آتَیْنَاهُم مِّنْ آیَةٍ بَیِّنَةٍ وَمَن یُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُ فَإِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ (211)


( ای پیامبر ! ) از پسران یعقوب بپرس : چقدر نشانه های بزرگ و روشنی به آنان داده ایم ؟ ( لیکن ایشان ناسپاسی کرده اند ) و هر کس نعمت الهی را پس از آن که به نزدش آمده دگرگونه کند چه بی گمان الله بسیار سخت عذاب دهنده است.

 

زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَیَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَاللّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ (212)


زندگی دنیا برای کسانی که کفر نموده اند آراسته و پیراسته شده است و (بنا بر همین آراستگی ) کسانی را که ایمان آورده مسخره می کنند ، ( اینان نمی دانند که ) و روز قیامت کسانی که (در دنیا) پرهیزگاری اختیار نمودند بالاتر از ایشانند  و الله به هرکس که بخواهد بی حد وحساب روزی می دهد .


کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلاَّ الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ فَهَدَى اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ یَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ (213)

مردمان ( برابر فطرت در آغاز از نظر اندیشه) یک دسته بودند . ( کم کم دچار تغییر و اختلاف شدند ) پس الله پیامبرانی را در حالی فرستاد که بشارت دهندگان (به بهشت) و بیم دهندگان (از آتش جهنم) بودند. و با حق کتاب (آسمانی ) را بر آنان نازل نمود تا در میان مردمان راجع بدانچه اختلاف می ورزیدند داوری کند  در ( مطالب و حقّانیّت ) کتاب ( آسمانی ) اختلاف نورزیدند مگر کسانی که این کتاب به آنان داده شده بود (واین اختلاف ) بعد از اینکه دلایل بسیار واضح و روشن بنزدشان آمده بود ، از روی ستمگری و کینه توزی صورت گرفت. پس الله کسانی را که ایمان آورده بودند ، با اجازه خویش در آنچه اختلاف ورزیده بودند به سوی حق راهنمائی نمود، و الله هر کسی را که می خواهد به راه راست هدایت می دهد .


أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ (214)


آیا گمان برده اید که داخل بهشت می شوید بدون آن که به شما همانی برسد که به کسانی رسیده است که پیش از شما درگذشته اند ؟. زیانهای مالی و جانی ( و شدائد و مشکلات ) به آنان دست داده است و پریشان گشته اند تا این که پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده بوده اند ( هم صدا شده و ) می گفته اند : پس یاری الله کی ( و کجا ) است ؟ ! (آری) قطعا یاری الله (برای اهل ایمان) نزدیک است .