۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

سزای میلان داشتن بسوی یکی از خانمها

مَیْلُ الرَّجُلِ إِلَى بَعْضِ نِسَائِهِ دُونَ بَعْضٍ

میلان داشتن فرد بسوی برخی از خانمهایش نسبت به برخ دیگر


عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ کَانَ لَهُ امْرَأَتَانِ یَمِیلُ لِإِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَحَدُ شِقَّیْهِ مَائِلٌ.


ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس که دو زن داشته باشد و بسوی  یکی از آن دو مایل باشد (بطوری که او را بر دیگری ترجیح دهد) روز قیامت در حالی می آید که یک قسمتش (فلج شده و)کج و مایل است.


لبانی این حدیث را صحیح قرار داده است)


عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقْسِمُ بَیْنَ نِسَائِهِ ثُمَّ یَعْدِلُ ثُمَّ یَقُولُ اللَّهُمَّ هَذَا فِعْلِی فِیمَا أَمْلِکُ فَلَا تَلُمْنِی فِیمَا تَمْلِکُ وَلَا أَمْلِکُ.


عایشه رضی الله عنها می فرماید: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بودند: در میان خانمهایشان عادلانه تقسیم می نمودند و سپس می فرمودند: بار الهی این عمل من است در آنچه من مالک آن هستم پس مرا در آنچه تو مالک هستی و من مالک نیستم ملامت نکن.

 

(آلبانی قسمت (کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقْسِمُ بَیْنَ نِسَائِهِ ثُمَّ یَعْدِلُ) این حدیث را حسن قرار داده و قسمت(ثُمَّ یَقُولُ اللَّهُمَّ هَذَا فِعْلِی فِیمَا أَمْلِکُ فَلَا تَلُمْنِی فِیمَا تَمْلِکُ وَلَا أَمْلِکُ.) آن  را ضعیف قرار داده است)