۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

روز اول هفته جمعه است نه شنبه

عن أَبی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ نَحْنُ الْآخِرُونَ السَّابِقُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْدَ أَنَّهُمْ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِنَا ثُمَّ هَذَا یَوْمُهُمْ الَّذِی فُرِضَ عَلَیْهِمْ فَاخْتَلَفُوا فِیهِ فَهَدَانَا اللَّهُ فَالنَّاسُ لَنَا فِیهِ تَبَعٌ الْیَهُودُ غَدًا وَالنَّصَارَى بَعْدَ غَدٍ .

(صحیح بخاری،حدیث: 827 و صحیح مسلم،حدیث: 1413)

 

ابوهریره رضی الله عنه می فرماید که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ما(امت اسلامی، در دنیا از همه) آخرتر آمده ایم ولی در قیامت از همه جلوتر از ما حساب وکتاب گرفته می شود،این واضح است که به آنها(یعنی یهود و نصاری) جلوتر از ما(امت اسلامی) کتاب داده شده است، سپس این روز (جمعه) همان روزشان بود که (ازجانب الله متعال؛ تعظیم آن) بر آنها فرض قرار داده شده بود ولی آنان (یهود و نصاری در تعیین و انتخاب این روز) اختلاف نمودند، الله متعال ما را بسوی این (روز) هدایت نمود و دیگر مردم تابع و دنبال روی ما اند (روز) یهودیها فردا (که شنبه است) می باشد و (روز) نصرانی ها پس فردا (که یک شنبه است) می باشد.


ابن حجر عسقلانی رحمه الله در تحت همین حدیث بعد از تشریح و توضیح آن در آخر از این حدیث چند مسأله استنباط و برداشت نموده که یکی از آنها این است که روز (جمعه) از نظر شرعی روز اول هفته است ، در این باره به گفتار ابن حجر رحمه الله توجه فرماید که ایشان می فرمایند:

وَأَنَّ الْجُمُعَة أَوَّل الْأُسْبُوع شَرْعًا ، وَیَدُلّ عَلَى ذَلِکَ تَسْمِیَة الْأُسْبُوع کُلّه جُمُعَة.


یعنی : و(مسأله دیگری که از این حدیث استنباط می شود این است) که روز جمعه از نظر شرعی روز اول هفته است، ودلیل دیگر این مطلب این است که (صحابه رضی الله عنهم) به کل هفته (نیز) جمعه می گفتند.