۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

سخنانی که بــا آب طـــــــــــــــــــــلا بایــــــــــــد نوشت

عن سهل بن سعد، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:"المؤمنُ من أهلِ الإیمان بمنزلة الرأسِ من الجسد، یألَمُ المؤمنُ لما یُصیبُ أهلَ الإیمان، کما یألَمُ الرأسُ لما یصیبُ الجسدَ "

ازسهل بن سعد رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:جایگاه هر مسلمان واقعی برای سایر اهل ایمان جایگاه سر از بقیه جسم را دارد، مسلمان واقعی از بلایا و مصیبتهای که بر اهل ایمان می آید ناراحت ورنجیده می گردد همانگونه که هر مشکلی بر بقیه جسم می آید سر را درد می گیرد

(روایت: احمد، صحیح الجامع: 6659)

وعن أبی هریرة، قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" أفضلُ الأعمالِ أن تُدخِلَ على أخیکَ المؤمن سروراً، أو تقضی عنه دیناً، أو تُطعمَهُ خُبزاً ".

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: (از) بهترین کارها این است که بر برادرمسلمانت شادی بیاوری، یا قرض او را پرداخت نمائی و (یا)اینکه به او(غذا بدهی)ونان بخورانی  

(روایت: صحیح الجامع: 1096)  

قال النبیِّ صلی الله علیه و آله وسلم :"من أفضلِ الأعمالِ إدخالُ السرورِ على المؤمنِ؛ تقضی عنه دیناً، تقضی له حاجةً، تنفِّسَ له کُربةً ".

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ازبهترین کارها شادی را برمسلمانی آوردن است؛ بدین منوال که قرض اورا پرداخت نمائی و (یا)اینکه حاجتش را برآورده کنی و (یا) اینکه سختیش را دورنمائی. 

 (روایت: بیهقی در شعب الإیمان، السلسلة الصحیحة: 2291)

عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَفْضَلُ الصِّیَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَأَفْضَلُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ صَلَاةُ اللَّیْلِ.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: بهترین روزه بعد ازرمضان ،روزه (گرفتن)در ماه محرم؛ ماه الله است و بهترین نماز بعد از نمازهای فرض؛ نماز شب است .

 (مسلم کتاب الصیام بَاب فَضْلِ صَوْمِ الْمُحَرَّمِ حدیث شماره 1982) 

عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ قُرَیْشًا کَانَتْ تَصُومُ یَوْمَ عَاشُورَاءَ فِی الْجَاهِلِیَّةِ ثُمَّ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِصِیَامِهِ حَتَّى فُرِضَ رَمَضَانُ وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَنْ شَاءَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ شَاءَ أَفْطَرَ.

عایشه رضی الله عنها فرمودند:همانا قریش بودند که در دوران جاهیت روز عاشورا(دهم محرم) را روزه می گرفتند، بعدها رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم دستور دادند تااین روزرا روزه بگیرند تا اینکه (روزه)رمضان فرض شد در آن وقت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:هر کس می خواهد (روز)عاشورا(دهم محرم) را روزه بگیرد و هر کس می خواهد این روز را به خورد و روزه نگیرد.

(بخاری کتاب الصوم ، باب وجوب صوم رمضان ،حدیث شماره 1760) 

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَدِمَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ فَرَأَى الْیَهُودَ تَصُومُ یَوْمَ عَاشُورَاءَ فَقَالَ مَا هَذَا قَالُوا هَذَا یَوْمٌ صَالِحٌ هَذَا یَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ بَنِی إِسْرَائِیلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ فَصَامَهُ مُوسَى قَالَ فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْکُمْ فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِیَامِهِ.

ابن عباس رضی الله عنهما فرموده اند: چون پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم (هجرت نموده و)به مدینه آمدند و دیدند که یهودی ها روز عاشورا (دهم محرم)را روز می گیرند از آنها پرسیدند که چرا شما این روز را روزه می گیرید؟ آنها گفتند: این روز نیکی است، الله (متعال) در این روز بنی اسرائیل را از دشمن شان (فرعون) نجات داده و موسی (علیه السلام)این روز را روزه گرفته است (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند: ما به موسی (علیه السلام) ازشما حق دار تریم، لذا خود روزه گرفتند و به صحابه نیز دستور دادند تا که این روز را روزه بگیرند.   

(بخاری کتاب الصوم صیام یوم عاشوراء حدیث شماره 1765) 

عن عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا یَقُول حِینَ صَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَوْمَ عَاشُورَاءَ وَأَمَرَ بِصِیَامِهِ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهُ یَوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْیَهُودُ وَالنَّصَارَى فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا کَانَ الْعَامُ الْمُقْبِلُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ صُمْنَا الْیَوْمَ التَّاسِعَ قَالَ فَلَمْ یَأْتِ الْعَامُ الْمُقْبِلُ حَتَّى تُوُفِّیَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ.

عبدالله ابن عباس رضی الله عنهما فرموده اند: زمانی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم روز عاشورا(دهم محرم) را روزه گرفتند و به (صحابه خویش)دستور دادند تا این روزرا روزه بگیرند (صحابه رضی الله عنهم)گفتند: ای رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم)این روزی است که یهود و نصاری آن را بزرگ و محترم می دانند، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: پس ان شاء الله هر گاه که سال آینده شد ما روزه نهم (محرم را نیز با دهم) روز خواهیم گرفت. (ابن عباس رضی الله عنهما) می فرمایند: هنوز عاشورا (دهم محرم)سال آینده نرسیده بود که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم وفات نمودند.

(بخاری کتاب الصوم ای یوم یصام فی عاشوراء حدیث شماره 1916)

عَنْ أَبِی قَتَادَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صِیَامُ یَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِی قَبْلَهُ.

از ابوقتاده رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: امیدوارم که الله (متعال) برای فرد در قبال روزه گرفتن روزعاشورا (دهم محرم)گناهان سال قبل آن را ببخشد.

(مسلم کتاب الصیام باب بَاب اسْتِحْبَابِ صِیَامِ ثَلَاثَةِ أَیَّامٍ مِنْ کُلِّ شَهْرٍ وَصَوْمِ یَوْمِ عَرَفَةَ وَعَاشُورَاءَ وَالِاثْنَیْنِ وَالْخَمِیسِ حدیث شماره1976) 

عن أبی هریرة، قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" للمؤمِن على المؤمن ستُّ خِصالٍ: یعودُه إذا مرضَ، ویشهَدُه إذا مات، ویُجیبُه إذا دعاه، ویُسلِّم علیه إذا لقیَه، ویُشمِّتُه إذا عطَسَ، ویَنصحَ له إذا غاب أو شَهِد ".

ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: یک مسلمان بر مسلمان دیگر شش حق دارد:۱-هرگاه مریض شد به عیادت و بیمار پرسیش برود. 2- وهرگاه مرد در جنازه و کفن و دفنش حاضر شود و شرکت کند.3-هرگاه او را دعوت نمود اجابت کند. 4- و هرگاه با او ملاقات نمود بر او سلام کند. 5- و هرگاه عطسه زد پاسخش دهد 6- و چه موجود بود و چه غائب؛ در هر دو صورت خیر خواهش باشد. 

(روایت : مسلم، نسائی، وابو داود).  

وعن البراء بن عازِبٍ قال:" أمرَنا رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم بسبعٍ:أمرنا بعیادةِ المریضِ، واتباعِ الجنائزِ، وتَشمیتِ العاطِس، وإبرارِ القسَمِ أو المُقْسِمِ، ونصْرِ المظلومِ، وإجابةِ الدَّاعی، وإفشاءِ السَّلامِ .. ".

براءبن عازب رضی الله عنه می فرماید: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به ما هفت دستور دادند:به ما دستور داده اند:۱- رفتن به احوال پرسی و عیادت بیمار، 2- و همراه با جنازه رفتن 3- و جواب عطسه زننده را دادن 4- و قسم ویا قسم خورنده را نگذاشتن که حانث شود 5- ومظلوم را یاری کردن 6- و دعوت را اجابت نمودن 7- و سلام را پخش و نشر نمودن. 

  

( روایت : بخاری و مسلم) 

عن تمیم الداری، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم:" إنَّ الدینَ النَّصیحةُ، إنَّ الدینَ النصیحةُ، إنَّ الدینَ النَّصیحةُ "، قالوا: لمن یا رسولَ الله؟ قال:" لله، وکتابِه، ورسولِه، وأئمَّةِ المؤمنین وعامَّتهِم، وأئِمَّةِ المسلمین وعامَّتِهم "

 تمیم داری رضی الله عنه روایت نموده است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا دین خیرخواهی است، همانا دین خیرخواهی است، همانا دین خیرخواهی است، (صحابه عرض)نمودند:برای چه کسی ای رسول الله؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: برای الله و کتابش (قرآن) و پیامبرش(محمّد صلی الله علیه و آله وسلم) و برای رهبران مسلمانان و برای عموم مسلمانان، و برای رهبران مسلمانان و برای عموم مسلمانان (این دین خیرخواهی است). 

         (روایت:  مسلم، نسائی، وابو داود، صحیح سنن أبی داود: 4135

عن أنس بن مالک، أن النبَّی صلی الله علیه و آله وسلم قال:" لا تَباغَضُوا، ولا تحاسَدُوا، ولا تدابَرُوا، وکونوا عباد الله إخواناً، ولا یحلُّ لمسلمٍ أن یهجرَ أخاه فوقَ ثلاثِ لیالٍ ". 

از انس بن مالک رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: با یکدیگر بغض و کینه ننمایید و با یکدیگر حسادت ننمایید و با بایکدیگر قهر و پشت نگردانید (بلکه)بندگان الله و برادر باشید و حلال و مجاز نیست برای مسلمانی که از برادر مسلمانش بیشتر از سه شبانه روز قهر باشد.

(روایت : بخاری و مسلم)