۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

چرا زنان حائضه بعدا نماز را قضا نمی آورند ولی روزه را می آورند

برادر عزیزوگرامی در نظرات این وبلاگ چنین فرمودند:

سلام

دلیل قضا داشتن روزه پس از حیض و قضا نداشتن نماز پس از حیض چیست؟ مگر نماز از روزه اهمیتش بیشتر نیست؟ چرا نباید در حیض نماز خواند؟؟ با توجه به این که احادیثی در این زمینه آمده تکیه جواب علاوه بر احادیث بر قرآن و عقل باشد. متشکرم.

اولا در جواب برادر بزرگوار و گرامی باید گفت: وعلیکم السلام رحمة الله و برکاته .

برادر عزیز بعد از عرض سلام خدمت شما و تمام کاربران اینترتی که به این وبلاگ سرمی زنند باید در این باره چنین گفت:

آنچه از سوال واضح می گردد این است که این برادر ازاینکه در احادیث آمده که زن بعد از اینکه از عادت ماهانه زنانه پاک شد؛ باید روزه را قضائی بجا آورد و لی قضا آوردن نماز براو ضروری نیست؛ باخبروآگاه اندولی ایشان می خواهند نظر قرآن وعقل را دراین باره بدانند که بنده در جواب این برادرگرامی اولا نظر قرآن مجید را در این باره مطرح خواهم نمود و سپس برابری آن را با عقل و حکمت این جریان را بیان خواهم نمود: 

دیدگاه قرآن در این باره

آری نماز اهمیتش از روزه بالاتر است ولی اینکه باید روزه را زنی که بنا بر حیض خورده قضائی بیاورد ولی نیاز به قضائی نمازهای دوران عادت ماهانه نیست این یک حکمی است که قرآن در این باره چنین می فرماید:

1-(وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى .....) (222) (بقره)

واز تو در باره عادت ماهانه زنانه می پرسند تو بگو که این (عادت ماهانه زنانه) یک پلیدی وآزار و اذیتی است (که زن گرفتارش می شود)....

آنچه از این آیه فهمیده می شود این است که حیض یک چیزپلید و باعث آزرواذیت زن می شود و به نوعی یک بیماری موقتی است که زن ماهانه بدان مبتلاء می شود.

و الله متعال در قرآن فرموده در باره روزه فرموده: (أَیَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ) (سوره بقره آیه : 184)

یعنی : روزهای که باید روزه گرفته شود مشخص و معدود است (که همان ماه رمضان - بیست نه و یا سی روز- باشد) واگر کسی از شما مریض شد و یا در سفر بود (ونتوانست روزه بگیرد و روزه را خورد)پس باید به تعدادهمان روزها (در دیگر ماهای سال روزه بگیرد).

و در آیه دیگر الله متعال می فرماید: (فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ .....)(سوره بقره آیه : 185)

یعنی : هر کس از شما ماه (رمضان) را دریافت ؛باید که روزه بگیرد واگر کسی از شما بیمار و یا در سفر بود (ونتوانست روزه بگیرد و روزه را خورد) پس باید به تعدادهمان روزها (در دیگر ماهای سال روزه بگیرد) الله می خواهدبه شما آسان گیری کند و نمی خواهد برایتان سختی بیاورد (واین آسان گیری شده) تا اینکه شما تعداد روزهای (روزه که همان یک ماه باشد) را تکمیل کنید.

آری آنچه که از این دوآیه مشخص و معلوم می گردد این است که روزه روزهای خاص و معدود خودش را دارد که همان ماه رمضان که سی و یا بیست نه روزه است باشد و اگر کسی بنا بر مسافرت و یا بیماری نتوانست تمام روزهای ماه رمضان را روزه بگیرد او باید بعد از ماه رمضان به قدر که روزه را خورد به همان تعداد روزهای دیگری را روزه بگیرد ،مگر اینکه اصلا توان روزه نداشته باشد که اسلام برای این افراد فدیه را مقرر نموده است.

واما در قرآن چنین احکامی شبیه روزه در باره نماز نداریم لذا این است که روزه را باید زن حائضه قضائی بیاورد ولی نماز را نباید قضائی بیاورد و از او قضای نمازها ساقط می گردند.

نتیجه این می شود که وقتی زن حیض می بیند؛ بیمار است و در دوران بیماری عادت ماهانه قرار دارد و روزه گرفتن برایش سخت و از نظر شرع وعقل مجاز نمی باشد و از سوی دیگر روزهای که باید یک مسلمان در یک سال روزه بگیرد مشخص و معدود اند و باید تکمیل شوند؛ لذا اسلام دستور داده که زنانی که دچار بیماری عادت ماهانه زنانه اندهمانند سایر بیماران و همچون مسافران بعدا روزه بگیرند و تعداد روزها را تکمیل کنند. 

دیدگاه عقل در این باره

ولی اگر از دیدگاه عقل به این قضیه نگاه کنیم به امور زیر دست می یابیم :

1-روزه مانع خدمات زن در زندگی نمی شود ولی نماز مانع می شود .

2-روزه تعداد روزهایش در سال معدود است و الله در قرآن خواسته که آن را تکمیل کنیم و بر عکس نماز تعداد آنها زیاد و هرروز پنج بار است .

3-روزه برای ادایش مکان خاصی نمی خواهد ولی نمازجای و مکان خاص و پاکی را خواهان است.

4-روزه مانع بسیاری از حرکات انسان از قبیل خندیدن ،حرف زدن ،راه رفتن و غیره نیست ولی نماز مانع این امور می گردد ، و دها حکمت و علت دیگری که الله متعال در این جریان نهفته است.

5-از همه اینها که بگذریم این هم یکی دیگر از هزاران احساناتی است که الله مهربان در حق زنان عنایت نموده است و این رکن مهم اسلام را در این دوران از زنان ساقط گردانده و حکم به قضائی آن را نیز نداده است. 

واما اینکه برادر عزیز پرسیدن چرا نباید (زن) در(دوران) حیض نماز بخواند؟؟

آری نماز پاکی می خواهد و زن در حالت حیض ناپاک است قرآن می فرماید :(حَتَّى یَطْهُرْنَ:تا اینکه زنان از عادت ماهانه پاک شوند. سوره بقره آیه 222) و نماز بدون پاکی نمی شود بنا براین دردوران حیض نباید نماز بخواند.