۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

میراث زن از شوهرش چقدر است؟

میراث زن از شوهرش 

وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْتُمْ إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ وَلَدٌ فَإِنْ کَانَ لَکُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَکْتُمْ مِنْ بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ ....... (12) (سوره نساء)

وبرای زنان یک چهارم ترکه شما(مردان) است اگر فرزندی نداشته باشید . واگرفرزندی داشتید ، سهمیّه همسرانتان یک هشتم ترکه بوده (واین سهام)پس از انجام وصیّتی است که می کنید و بعد از وامی است که بر عهده دارید ......

آنچه که ازآیه فوق فهمیده می شود این است که زن از شوهرش به دو حالت ارث می برد:

1- زن یک چهارم مال شوهرش را به ارث می برد واین در صورتی است که مرد فرزندی نداشته باشد، وهیچ فرقی ندارد که فرزندان مرداز خود این زن باشد و یا از زنان دیگرمرد، ودلیل این حالت ارثی این قسمت از آیه ی فوق است (وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْتُمْ إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ وَلَدٌ)یعنی : وبرای زنان یک چهارم ترکه شما(مردان) است اگر فرزندی نداشته باشید.

2- زن یک هشتم مال مردش را به ارث می برد و این در صورتی که مرد فرزند داشته باشد ،و هیچ فرقی ندارد که فرزند مرد از همین خانمش باشد و یا از خانم های دیگر مرد و دلیل این حالت ارثی این قسمت از آیه فوق است (فَإِنْ کَانَ لَکُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَکْتُمْ) یعنی : واگرشما (مردان) فرزند داشتید ، سهمیّه همسرانتان یک هشتم ترکه می باشد.

البته زن در صورت اول یک چهارم و در صورت دوم یک هشتم مال شوهرش را ارث می برد و این بعد از اجرای وصیت شرعی و پرداخت دیون مرد متوفی است لذا اگر بعد از اجرای وصیت شرعی و پرداخت دیون مرد متوفی؛مالی باقی نماند؛ زن هیچ ارث نمی برد و دلیل این جریان این قسمت از آیه فوق است (مِنْ بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ) یعنی : (واین سهام) پس از انجام وصیّتی است که (شما مردان)می کنید و بعد از وامی است که بر عهده دارید