۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه ســـــــــوره بقــــــــــــره آیه (۱۰۲ تا ۱۱۲)

وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّیَاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیْاطِینَ کَفَرُواْ یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلاَ یَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ(102)

وازآنچه شیاطین درباره سلطنت سلیمان می گفتند ، پیروی نمودند . و در حالی که سلیمان کفر ننموده بود، و بلکه ( این ) شیاطین بودند که ، کفر ورزیده اند . که به مردم جادو یاد می دادند وآنچه در بابل بر دو فرشته هاروت و ماروت نازل گردیده بود می آموزند . ودر حالی که به هیچ کس چیزی نمی آموختند ، مگر این که پیشاپیش بدو می گفتند : ما وسیله آزمایش هستیم پس تو(با آموختن و اجرای جادو) کافر نشو. سپس از از دو(فرشته) چیزهائی را می آموختند که با آنها میان مرد و همسرش جدائی می افکندند .و حال آن که با چنین جادوی ( خویش ) نمی توانند به کسی زیان برسانند مگر این که با اجازه وخواست الله باشد. و آنان در واقع چیزهای را می آموختند که به ضررآنها بود و بدیشان سودی نمی رساند . و مسلّماً می دانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد ، بهره ای در آخرت نخواهد داشت .و اگر (حقیقت را) می دانستند چه زشت و ناپسند است آنچه خود را داده وآن را خریدند.


وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُواْ واتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّه خَیْرٌ لَّوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ (103)
و اگر آنان ایمان می آوردند و پرهیزگاری می کردند اگر می دانستند قطعا برای آنان بهترین اجر وثواب در نزد الله ( محفوظ ) می بود.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَقُولُواْ انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ْوَلِلکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ(104)

ای کسانی که ایمان آورده اید ! « رَاعِنَا یعنی : ما را مراعات کن » نگوئید بلکه « أُنظُرْنَا یعنی : ما را بنگر » بگوئید و خوب گوش کنید و(در قیامت) فقط برای کافران عذاب بسیار درد ناکی است .

مَّا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَلاَ الْمُشْرِکِینَ أَن یُنَزَّلَ عَلَیْکُم مِّنْ خَیْرٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَاللّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ(105)
کافران اهل کتاب و همچنین مشرکان ، دوست نمی دارند اینکه خیر و برکتی از جانب پروردگارتان بر شما نازل گردد، در حالی که الله به هرکس که بخواهد رحمت خویش را اختصاص می دهد ، و فقط الله دارای فضل بسیار بزرگی است .
مَا نَنسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَلَىَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ(106)

هر آیه ای را که نسخ نمائیم و یا آن را از ذهنت فراموش سازیم، بهتر از آن (و) یا همانند آن را می آوریم. مگر نمی دانی که  الله بر هر چیزی کاملا توانا است ؟
أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا لَکُم مِّن دُونِ اللّهِ مِن وَلِیٍّ وَلاَ نَصِیرٍ(107)
آیا نمی دانی که ملک و فرمانروائی آسمانها و زمین از آن الله است ؟ و علاوه از الله دوست و یاوری برای شما نیست .
أَمْ تُرِیدُونَ أَن تَسْأَلُواْ رَسُولَکُمْ کَمَا سُئِلَ مُوسَى مِن قَبْلُ وَمَن یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالإِیمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِیلِ (108)

آیا می خواهید از پیامبر تان چیزهای را بپرسید که پیش از این ، ( از جانب بنی اسرائیل) از موسی پرسیده شد . و هر کس ایمان را با کفر معاوضه می کند ، اوقطعاراه راست را گم کرده است .
وَدَّ کَثِیرٌ مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَکُم مِّن بَعْدِ إِیمَانِکُمْ کُفَّاراً حَسَداً مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُواْ وَاصْفَحُواْ حَتَّى یَأْتِیَ اللّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ(109)
بسیاری از اهل کتاب ، از روی حسدی که در وجودشان است ، آرزو دارند اگر بشود شما را بعد از پذیرش ایمان بازگردانند با این که حقّ برایشان کاملاً واضح گشته است . پس گذشت نمائید و در گذر کنید تا اینکه الله دستورش را بیاورد. بی گمان الله برهر چیزی کاملا توانا است.

وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ(110)
و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و ( بدانید ) هر کار نیکی که پیشتر برای خود بفرستید ، آن را در نزد الله خواهید یافت و قطعا الله به نسبت به آنچه که انجام می دهید کاملا بینا است .
وَقَالُواْ لَن یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَن کَانَ هُوداً أَوْ نَصَارَى تِلْکَ أَمَانِیُّهُمْ قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَکُمْ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ(111)
و گفتند : هرگز کسی بجز فردی که یهودی یا نصرانی باشد به بهشت نخواهد رفت . این آرزوهای باطلشان است .(به آنان)  بگو :اگر (واقعا) ازراست گویانید دلیلتان را بیاورید .

بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ(112)
آری (آگونه که شما فکر می کنید نیست)! بلکه هرکس خویشتن را تسلیم الله کند و در حالی که نیکوکار(نیز) باشد ، پس پاداش او در نزد پروردگارش محفوظ است ، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین خواهند گردید.