۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه ســـــــــوره بقــــــــــــره آیه (۷۵ تا ۸۳)


أَفَتَطْمَعُونَ أَن یُؤْمِنُواْ لَکُمْ وَقَدْ کَانَ فَرِیقٌ مِّنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ یَعْلَمُونَ (75)

آیا امیدوارید که ( یهودیان) به (دین) شما ایمان بیاورند با این که گروهی از (علمای)آنان سخنان الله را ( در تورات ) می شنوند و سپس بعد از اینکه آن را فهمیدند، تحریفش می کنند ؟ و حال آن که می دانند( که این کارشان درست نیست) .
وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلاَ بَعْضُهُمْ إِلَىَ بَعْضٍ قَالُواْ أَتُحَدِّثُونَهُم بِمَا فَتَحَ اللّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَآجُّوکُم بِهِ عِندَ رَبِّکُمْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (76)
و چون با کسانی که ایمان آورده اند ملاقات می کنند ، می گویند : ما (هم به اسلام وعقائد آن) ایمان آورده ایم  و چون با یکدیگرخلوت می کنند (گروهی) می گویند:آیا مطالبی را که الله ( درباره محمّد ودینش ) برای شما (در تورات بیان و) بازنموده از آن برای مسلمانان سخن می گویید ، تا ( روزرستاخیز) در پیشگاه الله با آن برعلیه شما دلیل بیاورند ؟ آیا نمی فهمید؟
أَوَلاَ یَعْلَمُونَ أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ (77)

آیا (اهل کتاب) نمی دانند که آنچه را(که اینها) پنهان می کنند و آنچه را که آشکار می سازند؛ یقینا الله (همه را) می داند ؟
وَمِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لاَ یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ إِلاَّ أَمَانِیَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ یَظُنُّونَ (78)
و بعضی از آنان بیسوادانی اند که ( از ) کتاب (تورات) جز(برداشتهای بنا بر) آرزوها ی باطل چیزدیگری نمی دانند ، ودر حالی که نیستند آنان مگر اینکه فقط گمان می کنند.
فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللّهِ لِیَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً فَوَیْلٌ لَّهُم مِّمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَوَیْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا یَکْسِبُونَ(79)
پس وای بر کسانی ( از علما) که کتاب (آسمانی که الله نازل نموده) را با دست خود می نویسند و آن گاه می گویند: این ( کتابی است که ) از جانب الله آمده است تا به بهای کمی آن ( تحریف شده ها ) را بفروشند ! پس هلاکت باد بر آنان بنا بر آنچه که دستان آنها نوشته است! و وای بر آنان از چیزهائی را که کسب می کنند .

وَقَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَیَّاماً مَّعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللّهِ عَهْداً فَلَن یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ(80)
و(یهودیان) می گویند : آتش (جهنم) جز چند روز معدودی ما را لمس نمی کند (و نمی سوزاند)! بگو : آیا از جانب الله پیمان گرفته اید (بالفرض محال اگر چنین باشد) پس هرگز الله خلاف وعده اش عمل نمی نماید، یا این که (این حرفتان) چیزی است (که به دروغ) به الله چیزی را نسبت می دهید که از آن بی خبرید ؟
بَلَى مَن کَسَبَ سَیِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (81)
آری (آنگونه که خیال می کنند نیست بلکه قانون ما این است)! هر کس گناهی انجام داد ، و آن گناه او را احاطه نمود ، پس این چنین افرادی یاران آتش (جهنم) بوده و فقط اینان جاویدانان در آن خواهند بود .
وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (82)
و کسانی که ایمان آورده و کردار نیک انجام داده اند اینان اهل بهشت اند و فقط اینان جاودانان در آن خواهند ماند .

وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِّنکُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ (83)
و (به یاد آورید) زمانی را که از فرزندان یعقوب پیمان محکم گرفتیم (وبه آنها گفتیم) که جز الله را نپرستید و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید ، و به مردم سخن نیک بگوئید ، و نماز را برپا دارید ، و زکات را بپردازید . سپس شما (ای فرزندان یعقوب) بجز عدّه کمی (به این دستورات) پشت گردانیدید و در حالی که شما روی گردانان (از این دستورات) بودید .