۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

اگر بنزدش رفتی تا چهل روز نمازت قبول نمی شود

برادر عزیز و گرامی چنین درخواست نمودند:

سلام

در مورد این حدیث توضیح دهید

عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ أَتَى عَرَّافًا فَسَأَلَهُ عَنْ شَیْءٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً  ( روایت مسلم)

 

جــــــــــــــــواب: علیکم السلام ورحمة الله و برکاته

 

ترجمه حدیث

 

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: هر کس به نزد منجّم و یا کسی که مدعی غیب گوئی است برود نمازش تا چهل شب پذیرفته نمی شود.



توضیح وتشریح حدیث


از آنجائی که منجّمی و ادعای غیب گوئی در اسلام کفر است و کسی که آنها را تأیید کند کفری را مرتکب شده است لذا حتی رفتن به نزد این نوع افراد جرم بس بزرگی است که حتی یکی از بزرگترین عبادت های اسلامی یعنی نماز تا چهل شبانه روز پذیرفته نمی شود .

اما اگر خدای ناخواسته کسی رفت و بعدافورا متوجه شد که این عمل باعث می شود که تا چهل شبانه روز نمازفرد پذیرفته نشود باید فورا توبه کند و نمازش را نیزترک نکند زیرا این عدم قبولی نماز معنایش این نیست که چون قبول نمی شود لذا فرد در این دوران نماز نخواند .

بلکه این یک تنبیه و سزای است که اسلام برای این نوع افراد تعین نموده است و با وجود بی اجرو بی ثوابی باز هم باید نمازشان را بخوانند و رنه گناه ترک نماز نیز به آنها خواهد رسید.

برای واضح شدن این جریان به یک مثال توجه نمایید: بعضی ازمجرمین که در زندانها مکلف به کارشاقه وسخت می شوند ولی در قبال این کار به آنها هیچ مزدی داده نمی شود، واین مکلف شدن بنا بر جرمی است که قبلا اینها مرتکب شدند و به خاطر آن در زندان افتادند. حالا اگر این زندانیان مجرم بگویند: چون به ما مزدی داده نمی شود لذا ما کار نمی کنیم، آیا رئیس زندان و مأموران آنها را رها می کنند ؟ نخیر بلکه بر عکس تنبیه و سزای شدید تری را برایشان تجویز واجراء می کنند .

لذا حال کسانی که به نزد منجّمان و مدعیان دروغین غیب می روند و این زندانیان مجرم یکسان است، مجرمان زندانی بنا بر جرمشان باید در زندان مفت و بدون مزد کار کنند وکسانی که به نزد منجّمان و مدعیان دروغین غیب می روند بنا براین گناه بزرگی که مرتکب شده اند باید نماز بخوانند ولی تا چهل شبانه روز نمازشان قبول نمی گردد .

نکته دیگر این است : وقتی هر مسلمانی بداند که با رفت به نزد منجمان و مدعیان دروغین غیب گناه کبیره ای را مرتکب شده و از اجر و ثواب این عبادت بزرگ تا چهل شبانه روز محروم می شود هر گز راضی نمی شود که به نزد این شیادان و دروغ گویان برود .

مطلب دیگری نیزکه می شود از این جریان برداشت نمود این است که این حدیث بیانگر خشم الهی نسبت به این افراد است و الله متعال آنقدر ناراحت می شود که حتی یکی بزرگترین عبادات این افراد را تا مدتی نمی پذیرد.

نکته پایانی این است : افرادی که به نزد منجمان و مدعیان دروغین غیب می روند آنقدر پلید و کثیف می شوند که یکی ازبهترین عبادات آنها که همان نماز باشد تا چهل شب قبول نمی شود زیرا این عبادت از جسم پاک و روح پاک پذیرفته می شود و این افراد با رفتن به نزد این دورغگویان و مکاران ؛روحشان را کثیف نمودن و برای پاکی روح اینها به این مدت نیاز است .

والله اعلم .