۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

طــــــــــــلاق یعنی آزادی از زندان

خواهر گرامی در خواست نمودند:

سلام
در مورد اینکه مردی بدون دلیل همسرش را طلاق می دهد توضیح دهید.


جــــــــــــــــــــــواب : علیک السلام ورحمة الله و برکاته


فروپاشی خانواده و برهم خوردن زندگی چیزی است که اسلام پسند نمی کند ولی ازآنجای که گاهی اختلافات یک مرد و زن به مرحله ای می رسد که چاره جز طلاق و جدائی نیست، آنجاست که اسلام اجازه طلاق دادن را داده است و این اجازه تنها مخصوص مرد نیست و حتی در بعضی مواقع به زن هم اسلام این اجازه را داده تا از شوهرش ادعای خلع و طلاق نماید.

آری طلاق با وجودی که ظاهرا چیز بدی بنظر می رسد ولی فی الواقع باعث رهای بسیاری از زندان خانه های می شود که بصورت جهنم گشته است .

بعنوان مثال گاهی می شود که زن دارای اخلاق شایسته و زیباست ، حجابش را رعایت می کند ، حفظ اموال شوهر می کند و.... تمام حقوق را به نحو احسن رعایت می کند ولی برعکس مردش یک آدم بد اخلاق ،بی وفا ،معتاد و.... هزار و یک عیب دیگر دارد آیا در این صورت این زن باید تا آخر عمر در دام این شیاد بسوزد و بسازد؟! و یا اینکه باید راهی برای گریزاز این گرگ را داشته باشد؟ اینجاست که خوبی طلاق نمایان شده و اسلام به این زن اجازه می دهد که درخواست طلاق و یا خلع داده و خود را از دام این صیاد شیاد و این خانه زندان و سیاه چال نجات دهد و عمرش را به هدر ندهد .

وگاهی نیز دقیقا برعکس این اتفاق می افتد که مرد متدین ،نمازی، و رعایت کننده حقوق ؛ولی خانم بدحجاب ،بداخلاق ،بی توجه به شوهر و..... دها عیب دیگر دارد حالا آیا این مرد باید تا آخر عمر در آتش این زن بسوزد؟! و یا اینکه می تواند با دادن حقوق و مهریه زن از چنگال درنده این زن با دادن طلاق جان سالم بدر ببرد؟ خوب معلوم است که هر عاقلی می گوید: طلاق دادن بهتر است و این همان چیزی است که اسلام آن را تجویز نموده است .

پس طلاق همانگونه که معنایش رهای است حقیقتش نیز همین است رهای از دام کسی که لیاقت زندگی را نداشته و شایستگی تشکیل خانواده را ندارد .

علاوه از این دو صورت گاهی می شود که زن بدون هیچ بهانه ای دنبال هوس رانی خویش بوده و می خواهد بنا برهوس رانی و خواهشات نفسانی زندگی را خراب نماید و ادعای طلاق می کند اینجاست که اسلام این کار را برای زن حرام و ممنوع قرار داده و به اوهر گز چنین اجازه ای را نمی دهد که با آبروی مرد بازی کند و با این طریق خانواده ای را بهم بزند و زندگی را خراب کند.

همانگونه که اسلام به مرد نیز این اجازه را نمی دهد که به بهانه های دروغین و برای رسیدن به اهداف شوم شهوانی و هوس رانی و... زنی را طلاق داده دنبال یکی دیگری بیفتد و اگر چنین کاری را بکند این از بی وجدانی و بی غیرت مرد محسوب شده و الله متعال در این باره از او در قیامت خواهد پرسید و او را به عذاب خویش مبتلاء خواهد نمود و ای چه بسا دنیا دارالمکافات است ودر همین دنیا نیز اورا گرفتار خواری و ذلت نماید.