۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

آری کرسی این قدر بزرگ است

برادر محترمی در خواست نمودند:

سلام
وقال أبو ذر : سمعت رسول الله - صلى الله علیه وسلم - یقول : « ما الکرسیُّ فی العرش إلا کحلقة من حدید ألقیت بین ظهری فلاة من الأرض»
این حدیث را توضیح دهید و ترجمه کنید

 

جـــــــــــواب :علیکم السلام ورحمة الله وبرکاته

 

ترجمه حدیث فوق

 

 ابوذر رضی الله عنه می فرماید از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: کرسی در مقابل عرش نیست مگر همانند یک حلقه ی آهنی که در یک زمین کویری انداخته شده باشد.

 

توضیح حدیث فوق

 

در سلسله احادیث صحیحه حدیث شماره (190) روایت ابوذررضی الله عنه چنین آمده (ماالسماوات السبع فی الکرسی الا کحلقة ملقاة بارض فلاة و فضل العرش علی الکرسی کفضل تلک الفلاة علی تلک الحلقة .

یعنی : نیستند هفت آسمان در مقابل کرسی مگر همانند حلقه ای که در صحرای کویری افتاده باشد و برتری عرش بر کرسی همانند برتری آن صحرای کویر بر این حلقه است .

بعد از تحقیق و بررسی استاد آلبانی رجمه الله می فرماید: تنها حدیث صحیحی که درباره کرسی آمده است همین حدیث (ابوذر) است .


نکته دیگری که استاد آلبانی رحمه الله در تحت این حدیث گفته است این است که کرسی یک جسم مستقلی است و چیزی معنوی نیست و آنچه از ابن عباس رضی الله عنه نقل شده است که ایشان کرسی را به علم معنی می کردند از نظر سندی ضعیف است زیرا در سند آن جعفربن ابی مغیره موجود است که این روایت را از سعیدبن جبیر عن ابن عباس نقل می کند و ابن ابی مغیره در روایت از سعید بن جبیر قوی نیست .


آری برادراین حدیث بیانگر بزرگی عرش است و هدف این حدیث این است که کرسی که این قدر بزرگ است ولی در مقابل بزرگی عرش همانند یک حلقه ی کوچکی است که در صحرای بزرگ کویری افتاده باشد.