۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

مراحلی که هر انسان باید بگذراند از دیدگاه قرآن

            تفسیرآیه (28) و (29) سوره بقره  

 

 

ترجمه آیات 

کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَکُنتُمْ أَمْوَاتاً فَأَحْیَاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (28)

چگونه شما به الله کفر می ورزید؟!و در حالی که مرده بودید الله 

 شما را زنده نمود و سپس شما را می میراند و بعد از آن دوباره 

 شما را زنده می کند و سپس به سوی او بازگردانده می شوید. 

 

هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ (29)

الله ذاتی است که برای نفعتان تمام آنچه درزمین است را آفریده  

 سپس به سوی آسمانها قصد نموده و آنها را آراسته وبرابر  

هفت آسمان ساخته است و فقط اوبه هر چیزبسیار آگاه و داناست.  

 

 

                   تفسیر آسان دو آیه فوق  

 

در دو آیه فوق الله مهربان به چند مرحله از مراحلی که هر انسانی 

 طی می کند اشاره نموده واز انسانهای کافرپرسیده وقتی که تمام  

این مراحل را زیر نظر و تحت کنترل و خلقت ما طی نموده  

می گذرانیدپس چگونه ما را قبول ندارید؟!و به ما کفر می ورزید؟ 

!علاوه براین ما برای شما نعمت های زیادی را در زمین و آسمان 

 آفریده ایم.

به فرمایشات الله عزوجل در این باره توجه فرمایید:

1-(کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ) واقعا جای تعجب است که یک انسان به الله مهربان کفر ورزد و در حالی که الله او را آفریده و تمام نعمات را در اختیار او گذاشته است، این یک ناشکری و نمک نشناسی است که از سوی هر انسان کافر صورت می گیرد.

2-(وَکُنتُمْ أَمْوَاتاً)این مرحله ای است که هنوز انسان زنده نشده وبه دنیا نیامده است،الله متعال با قدرت و توان خویش او را که مرده و نیست بوده بوجود آورده و در جهان هستی نهاده است .

3-(فَأَحْیَاکُمْ)این مرحله ای است که انسان زنده شده وتا مدتی برای آزمایش وارد این دیارفانی و جهان گذرا می شود.

4-(ثُمَّ یُمِیتُکُمْ)بافرا رسیدن این مرحله زندگی دنیا به پایان رسیده وزندگی برزخ شروع خواهد شد و انسان بنا بر اعمالی که در مرحله قبلی انجام داده پاداش و یا سزا خواهد دید تا این که مرحله بعدی شروع شود ودرهمین این مرحله است که در آن این گفته رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نمودار خواهد شد آنجای که می فرمایند:قبرباغی از باغهای بهشت و یاگودالی از گودالها جهنم است.

5-(ثُمَّ یُحْیِیکُمْ)این مرحله؛ مرحله زندگی دوم و جاوید است و مرحله ای است که بسیاری از مخفیها آشکار خواهد شد و همه خواهند دانست که در دنیا چه باید می کردند و چه نباید می کردند و کی خوب است و کی بد و انجام هر یک چه خواهد شد.

6-(ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ)این هشداری است به انسانهای که به زعم و گمان خویش می خواهند از الله متعال فرار کنند؛ الله مهربان به آنها می گوید:هر کجا که بروید بازهم به سوی ما باز گردانده خواهید شد آن وقت است که باید پاسخ گوی کردار ، رفتار و گفتار خویش بوده و پاداش نیکها وسزای بدیهای خویش را به بینید.

آن وقت است که بسیاری بنا بر انجام کارهای نیک و پیروی از 

 دستورات الله ورسول خوشحال بوده و به بهشت جاوید خواهند 

رفت و بسیاری بنا بر مخالفت های با کتاب الله و سنت های 

 رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شرمنده گشته سرافکنده به   

جهنم خواهند رفت.

7-(هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الأَرْضِ جَمِیعاً) این قسمت از آیه بیانگر صفت خالقیت الله متعال است اوی که همه مخلوقات را آفرید وآنچه در این زمین است را برای فایده ما انسانها آفریده است تا ما از آنها استفاده نموده ودر مقابل از او شکر نماییم و عبادت گذار او باشیم .

8- (ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ) آسمان ها هفت اند و آنی که این آسمانهای هفتگانه را اینگونه آراسته و برابر ساخته است؛ الله متعال می باشد ، و این زمین و آسمان از دلایل وجود ذات یکتا و لاشریک است.

9-(وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ)آری الله متعال دارای نام ها و صفات بهترین است که من جمله آنها صفت علم و دانش است ؛ الله متعال علمش آنقدر زیاداست که نسبت به هر چیزبسیار آگاهی و علم دارد.