۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآیه (25) سوره بقره

تفسیرآیه (25) سوره بقره   

 

ترجمه آیه  

 

وَبَشِّرْ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ کُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قَالُوا هَذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهاً وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (25)  

و بشارت ده (ای محّمد صلی الله علیه و آله وسلم ) کسانی را که  

 مسلمان واقعی شده و کارهای نیک انجام داده اند که یقینا برای 

 آنهاباغهای(بهشتی) است که از زیرآنها نهرها روان می گردد  

و هرگاه به آنها نوعی از میوجات به عنوان روزی داده شود 

 گویند:این آن چیزی است که پیش از این به عنوان روزی به 

 ما داده شده است وبه نزد آنان چیزهای شبیه به هم آورده شده 

 و برای آنان همسران پاکیزه است و در حالیکه آنها در  

این (باغهای بهشتی) از جاویدانان اند.  

 

تفسیرآسان آیه بالا  

 

 

الله عزوجل در این آیه به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم 

 دستور داده تا به مسلمانان نیک کردارخبرهای خوش رسانده 

 و آنها را به نعمت های الهی که در بهشت به آنان داده می شود 

 بشارت دهد، الله مهربان در قیامت و سرای دیگرنعمت های 

 زیادی عنایت خواهد نمود که بعضی از آنها در این آیه ذکر شده 

 است که در ضمن تفسیراین آیه در ذیل نمایان خواهد گشت: 

1- (وَبَشِّرْ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ) ازاین قسمت آیه  

چند چیزنمایان می گردد: 

أ ) ذاتی وجود دارد که خطاب به رسولش این دستور را داده  

است که همان الله متعال باشد.

ب) اولین کسی که باید به مسلمانان نیک کردار بشارت دهد  

محمد صلی الله علیه و آله وسلم بوده زیرا الله متعال او را  

مخاطب قرار داده و این سخن را ارشاد فرموده است. 

ج) بشارت داده شدها همان مسلمانان واقعی نیک کرداراند که  

بنا بر ایمان و انجام کارهای نیک این بشارت نصیبشان گشته است. 

2- (أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ) دراین قسمت از  

آیه دوچیز بیان شده است:

أ) در بهشت برای مسلمانان واقعی باغ های متعددی داده خواهد 

 شد .

ب) در زیردرختان و باغهای بهشتی نهرهای از آب ،شیر،عسل  

و شراب جاری است .

3- (کُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً) این قسمت از آیه می گوید  

که اهل بهشت که همان مسلمانان واقعی باشند باربارو بطور مداوم 

 به آنها از میوجات بهشتی داده می شود وآنان ازآنها خورده لذت 

 می برند و این تمام شدنی و پایان یافتنی نیست .

4- (قَالُوا هَذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهاً) در این قسمت  

از آیه سخنی از بهشتیان نقل شده که هرگاه در بهشت به آنها  

از میوجات بهشتی داده می شود بنا بر شبهات ظاهری می گویند  

که قبلا نیز این نوع میوجات به ما داده شده است ولی وقتی که  

از آنها می خورند متوجه می شوند که از نظر طعم و مزه بسیار  

با یکدیگر فرق دارند .

5- (وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ) دراینجا الله مهربان یکی دیگر  

از بزرگترین نعمت های را متذکر می شود که در بهشت به  

اهل بهشت داده می شود که همان حورعین و زنان پاک باشند.

6- (وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ) لذت اصلی و تمام خوبیها در این جمله  

است که هر آن چه الله مهربان به بهشتیان می دهد دیگر از 

 آنان نمی گیرد و آنان جاودانه در بهشت از نعمات الهی بهرمند 

 می شوند، زیرا نعمت هر چند کم باشد ولی همیشه ای دائمی  

باشد بهتر ازاست ازاین که نعمت زیادی به فردی داده شود ولی  

بعد از چند صبای از او گرفته شود و بهتر از همه این است  

که نعمت هم بزرگ باشد و هم دائمی و همیشه ای و الله  

مهربان برای بهشتیان این را عنایت نموده که هم نعمات بزرگ  

داده و همه بطور دائمی و همیشه ای داده است .

7- خلاصه اینکه در این آیه چند نعمت از نعماتی که الله متعال  

به بهشتیان عنایت خواهند نمود بیان شده است که به ترتیب زیر  

می باشند:

أ) باغهای که از زیردرختان آنها نهرهای (آب،شیر،عسل وشراب) 

 جاری است .

ب) میوجات گوناگون وبا لذت.

ج) حوران و زنان پاکیزه.

ناگفته نماند که این نعمات و دیگر نعماتی که به بهشتیان داده  

می شود بطور دائمی و جاودانه می باشند و هر گز از اهل  

بهشت گرفته نخواهد شد.